Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Anders_St

Dags igen, bensinexplosion....

Rekommendera Poster


Jag får bara ont i magen av sånt här. Mitt deltagande till familjen i fråga.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=673184


Är det så svårt:

- Inga personer i båten vid tankning.

- Kör motorrumsfläkten 3-5 minuter innan start.


Eller skaffa diesel.


Är det bara jag eller brukar det inte vara 3-4 såna här incidenter per säsong?


Kommentarer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många är nya båtägare, kan ju vara så i det här fallet.

Kanske en del tror att det är som med bilen, bara att tanka och starta och köra vidare, vad vet jag. En del läer av princip inte instruktionsböcker till exempel. Oavsett vad det hela berodde på får vi hoppas att alla i den här olyckan klarar sig utan bestående men.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är alltid tragiskt när det inträffar olyckor, men det kan också vara bra då det fungerar som väckarklockor för alla oss som ibland säger att sånt kan inte hända mig, det händer bara andra.

 

Gasol och bensin kräver mycket försiktighet eftersom det är väldigt explosiva ämnen med rätt blandning av syre. Är därför tacksam för att jag själv har spritkök och diesel som bränsle till min motor, känns i varje fall lite tryggare.

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig hört om att en båt exploderat förnst nu.. o vi som svetsade precis jämte min motor i dag bensin tanken var i kopplad o full tank

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde det idag på dagen och efter att läst om det så känns det ju skönt att alla klarade sig så pass.
Finns båtar som har brunnit för att dom dragit igång fläkten efter tankning också. Ville bara tillföra det. tragiskt i vilket fall som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En full bensintank kan inte explodera då det finns för lite luft och bensinångor i den, men en nästan tom tank med mycket bensinångor i är farligast. Om det hamnar bränsle i andra utrymmen i båten än tanken så är explosionsrisken stor. Det måste vara bra ventilation och avluftning därför ska man köra en motorrumsfläkt som ventilerar ut ångor som kan uppstå.
 Detta är i alla fall vad jag fått lära mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falo hann före. Jo en full bensintank är ganska ofarlig. Om du inte råkar svetsa hål i den.

 

Det farliga är bensinångor. När du tankar så häller du bensin i tanken och trycker ut bensinångor. Bensinångorna är tyngre än luft och rinner ner i båten, beroende på hur tanklocket och tankluftningen är placerade.

 

Har man otur har man fyllt båten med bensingas efter att man tankat. Sedan vrider man på nyckeln.... Olycksorsak standard 1A.

 

Som sagt, inget folk i båten vid tankning. Och köra motorrumsfläkten ett par minuter innan första start efter tankning. Ingen el och batterier i motorummet. Och fläkten ska vara av gnistfri typ.

 

Historier jag läst om folk som tankat i spöhållaren istället för tanklocket och fyllt kölsvinet med bensin räknas inte. Så klantiga är inte normala människor.

 

Däremot var det ett svenskt par för någon månad sedan som åkte in till varv för deras båt drog så inih-vete med soppa tyckte dom. Det var hål i tanken så de åkte runt med 250 l bensin skvalpande i kölsvinet..

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 23 juli 2007 | 01:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och föralldel, Diesel är inte helt ofarligt. Diesel går ju inte att tända med tändsticka vid normal temperatur och tryck.

 

Men går det hål på ett spridarrör när man kör så är den dieselångan som sprutas ut tydligen nästan mer brandfarlig än bensingas. Kul att få reda på det när man trodde sig vara säker med en Diesel i båten. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nåja detta att diesel skull vara lika brandfarligt som bensin, diesel måste finfördelas och komprimeras för att antändas, men för all del man måste ju inte prova med en tändsticka om ett spridar-rör läcker, men som bensin blir det inte vid vanligt luftryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra helgen när jag skulle tanka på Möja så sträckte tjejen på macken bara fram pistolen när jag skulle ta ur tanken ur båten , det står nämligen så på tanken, att den ska \tas ur båten vid tankning\.Yamaha orginaltank. Jag vet inte hur vanligt det är att man inte tar ur tanken men katastrofer undviks ju då. I Waxholm några helger för midsommar så tankade nån en Bella och lyckades få ca 70l soppa i kölsvinet, polisen stängde av hela hamnen och skummfyllde båten, det hela avlöpte lyckligt tack å lov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa båtbränder vid tankning av bensin är för mig kan jag inte förstå. Alla vet att bensin är brandfarligt. En tank med bensin helt eller delvis fylld är ofarlig vid en temperatur över -10 grader celsius.

 

Vi lite äldre kommer väl ihåg de fräcka pojkarna som släckte ciggen genom att öppna tanklocket på Push Dakotan och slänga ner den brinnande fimpen i tanken. Det fungerar så länge det är varmt men på vintern under minus 10 så smäller det och det visste alla grabbar och tjejer.

 

Vid tankning oavsett om man tankar diesel eller bensin ska endast den som tankar vara ombord. Alla genomföringar till tankarna ska finnas utanför båten. Detta för att gaser som kommer ut från tanken vid tankningen ska rinna över kanten ner på vattnet och inte lägga sig i kölsvinet. Vid eventuell övertankningen rinner bränslet inten ner i kölsvinet.

 

Vid all installation av bensinmotorer ska en motorrumsfläkt monteras som på kort tid enligt min mening max en minut har bytt all luft i motorrummet. Denna fläkt ska köras den tid som det tar att byta luften tre gånger i motorrummet. Att alla intallationenr ska vara gnistfria är väl självklart. 

 

Vid tankning ska självklart en person övervaka tankningen och stå brevid påfyllningsstället för att kunna stänga av  när det är fullt.

 

Man ska regelbundet minst varje år vi sjösättning kontrollera tankar, slangar mm.

 

Lösa tankar och dunkar tankas iland och inte ombord. Ev spill torkar bort innan man lyfter ombord dem. Bensin ska ha ångat bort.

 

Om man följer dessa enkla regler sker inga explosioner vid tankning om båten för övrigt är hel och väl underhållen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så de kan inte ta eld i motorn heller då? den sitter 1 cm i från där vi håller på tänkte köra med vinkelslip så ja får bort alla gamla delar som nu bara sitter där o skräpar.. ja har inte fast tank så när ja tankar lyfter ja alltid ur tanken,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att låta en vinkelslip spruta heta gnistor rakt över motorn är väl inte bra. Den får fula märken då. Däremot så exploderar inte en motor i sig. Det kan möjligen ta eld om det läcker bensin någonstans.

 

Explosionen i båten i Dalarö var inte motorn. Det var en större mängd bensingas med rätt blandningsförhållande bensin-luft.

 

Att ta ur tanken ur båten när man fyller den är bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har lös plåttank stående i utvändigt lastfack eftersom båten är i aluminium så finns ingen risk för statisk elektrisitet men påfyllnadsdunken är i plast och får ta ett dop upp och ner i vattnet innan påfyllning.

 

Lösa reservdunkar i plast som dels ligger i bilen på väg till båten och laddas upp och sen släppas mot kläder vilket också kan ladda upp dem när man bär dem och skulle man ha sen ha plastbåt då tycker jag nog man bör låta dunken ta ett antistat bad innan man börjar tanka över soppan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtklubbarna borde bjuda in brandförsvaret till ett årsmöte där dom kan förklara hur en explosion kan uppstå och berätta ren fakta om bensinångor och hur el fungerar tillsammans och vad man kan göra för att minimera riskerna.

 

Det händer sådana här olyckor ibland och det är tragiskt för ALLA inblandade och det finns lika många synpunkter på varför det har smällt.

Så bjud in brandförsvaret till ett årsmöte och få svar från dom som är utbildade i frågan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också tycka att det skall finnas tydlig information om dessa faror vid varje påfyllningsställe längs hela Sveriges kust. De flesta som tankar sin båt gör på samma sätt som när man tankar sin bil. Även mackägare borde ha intersse av detta då en riktigt illa incident även kan påverka deras egendom på ett eller annat sätt.

 

Kanske är det som så att man borde återgå till hur det såg ut förr på bensinmackarna, där det fanns personal som fyllde upp bil. Visst det kostar säkert lite mer men å andra sidan så är det lättar att se till att säkerheten verkligen efterlevs.

 

Hur mår man som person om man orsakar en annan person livslång skada på grund av slarv eller okunskap? För egen del skulle jag nog inte må något vidare oavsett orsak till det inträffade. I en hamn är det ju oftast fler människor än bara de som färdas med den egna båten som kan bli skadade

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips ovan, det här är det bästa med Maringuiden! En del liv kan ju faktiskt tänkas räddas tack vare ett sånt här erfarenhetsutbyte... Jag ser mig som hyfsat säkerhetsmedveten men det var en del av ovanstående jag inte tänkt på, exempelvis att låta reservdunkarna få bada av sig statiska elektriciteten.

 

Jag har en lös tank i båten, men när man är ute till sjöss blir det ju att man häller från dunkarna ner i tanken. Framöver ska jag ta upp tanken på fördäcket alternativt vänta en stund innan jag startar motorn...

 

Jag har som sagt lös tank, och den ligger i ett utrymme bak i båten precis bredvid batteriet. Batteriet är jordat, och som jag förstått det är det tänkt att tanken ska vara placerad bredvid, men är det så smart egentligen? Bör jag flytta på batteri alt tank?

 

Vänliga hälsningar,

Westman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet ska vara separerat från bränsletanken! Nästan alla nyare båtar som har både batteri och den lösa tanken t.ex. under aktertoften bruykar ha en skiljevägg mellan dessa. Då får man separation för att undvika t.ex. gnistbildning. Om du inte har någon sklijevägg så är det enkelt att själv tillverka en sådan. Titta på hur det brukar se ut så ser du hur du skulle kunna göra.

 

Ett annat tips är att man till extradunken kan koppla på en lång slang (antistatisk) som man kopplar på extradunken när man tankar. Sedan kör man ner slangen direkt i båtens påfyllnadsrör. Då minimenar man bensinångorna som lägger sig vid durken. Helst ska man naturligtvis stå utanför båten med extradunken när man fyller på om det finns möjlighet till det. Men oavsett så ska man ändå vänta och vädra ut en stund innan man startar båten och man bör också ha ett bränslefilter med vattenavskiljare. Det sistnämnda inte för brandsäkerheten utan för motorns skydd och driftsäkerheten.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett mycket viktigt ämne som tål att diskuteras en hel del!

 

Hörde av båtmäklarn där jag köpte min båt att ett par som just hämtat sin båt skulle tanka och fyllde upp den lilla daycruisern med 300 liter bensin. Motorn startade inte utan klickade bara, detta beroende på att slangen mellan bensinlock och tank lossnat och således hade kölsvinet fyllts med 300 liter och dränkt startmotorn.......läskigt! Det hela slutade dock lyckligt denna gång tack och lov.

 

Vad tycks om dessa försiktighetsprinciper?

 

1. Vara solo på båten vid alla starter, finns ingen anledning att ha andra ombord då.

2. Låta motorrumsluckan vara öppen vid start för att lättare få en känsla för ev. läckage och dessutom underlätta urvädring.

3. Noggrannare ventilation med fläkten och låta den köra längre än tidigare, kanske även under tankningen?

4. Inspektera jordkablar och alla slangar inklusive slangklämmor (eller låta nåt proffs kolla detta).

5. Ev. byta ut gammal galvad tank? (30 år gammal men ingen synlig rost)

6. Överväga att flytta batterier som idagsläget är placerade i motorutrymmet?

 

Vettigt eller ej? Nått jag glömmt?

 

Mvh

 

Carl-F

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väl som bra åtgärder alltihopa. Byta ut tanken är väl ganska bökigt och dyrt. Kan du inspektera den först eller har någon annan delorsak att byta?

 

Men hörni, drabbas inte av panik nu! (Även om jag startade tråden och har valt diesel bl a på grund av brandrisken.)

 

Bensinmotorer i båtar har man haft länge. Lite sunt förnuft och det går oftast bra. Det största är just att man underskattar problemet med bensinångor som trycks ur när man tankar.

 

Resten är vanligt båtunderhåll. Det måste man sköta ändå.

 

Senast ändrad av Anders_St | 24 juli 2007 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10.000 dör av rökning, 6000 av alkohol varje år, 1000 tar självmord.

 

Att någon sprängts sig till döds vid tankning av båten är väl inte en 1 person per år.

 

Så vissta ska man vara försiktig, men inte överdrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

batteri brukar väll ligga i en låda mitt gör

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA du... det är väl 3:e expoltionen denna säsong...

 

JAg kör ALLTID motorrumsfälkten minst 5 min före start och under HELA tiden maskinerna är igång puls att den går medan jag tankar... Samt har motor luckan öppen under tankning.... då ser jag om det är läckage som rinner ut i kölsvinet.

 

 

Jag tänker inte äventyra varken familj eller andra båtägare...

 

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En fundering, du har fläkten på när motorerna går (Dubbla V8-or?)
Hur mycket luft suger motorerna i sig? Antag 10 liters slagvolym, 2000 rpm, fyrtaktare. Med 100% fyllnadsgrad skulle det bli 10 kubikmeter luft per minut. Med reservation för någon felräkning, har fläkten någon verkan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför ha fläkten på under gång? Det är ju bara en fjärt i rymden. Har du en båt med riktiga luftuntag sköter dessa den uppgiften.
Själv använder jag aldrig fläkten, men min tank sitter i fören och jag jobbar med båtar och kollar alltid olja bränsle mm innan jag startar upp.


Det är ju bara att kolla på detta forum med båtfolk, jag är inte alls förvånad att det händer olyckor. Har man inte kunskap på området får man anlita någon som har det, har man inte råd med det kanske man ska köpa en kanot eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om dryg kommentar angående båtfolk,
Om du nu jobar med båtar så borde du veta att det inte är tanken som sprängs utan ångorna från motorn så vart du har tanken spelar mindre roll, förövrigt har jag inte sett många båtar med tanken i motorrummet.
 
Enligt dina tidigare inlägg så arbetar du med att plasta båtar på heltid och  kanske ska hålla dig till detta.
 
/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men se, ännu ett givande inlägg från krickus.
Vad ska man säga? Sorgligt är det att en del uttrycker sig på detta sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att eftersom motorn ofta sitter i båtens lägsta del så är det där eventuellt bensin som läcker samlas och även de oförbrända bensinångorna som finns kvar i motorn när du stänger av motorn. Det är ju en liten mängd men vill man vara 100% säker så...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för tipset Roddarn! smiley-smile.gif\

 

Jag ska ta och åka till en marina och kika hur det är löst med skiljevägg på nyare båtar. Som vi har det nu står batteriet (i plastlåda)dikt an mot bensintanken (plast).

 

Det är rätt trångt under aktertoften så jag ska nog överväga att flytta batteriet istället. Jag var inne på det redan inför den här säsongen men hann inte. Då får jag nog även en bättre viktfördelning så det finns flera fördelar.

 

Nästa vecka kommer solen! (För då börjar semestern) 2.gif\

Vänliga hälsningar,

Westman


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare i denna tråd...bensinmotorer är inte farligare än andra motorer om man är normalförsiktig. Många goda råd i denna länk.

 

Det absolut farligaste på sjön som skördar många fler olyckor och ett inte oväsentligt antal döda är ALKOHOL. Fulla människor kör på saker och andra båtar eller faller överbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...