Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
forgus31

Är det tillrådligt att åka RIB-båt?

Rekommendera Poster


Det kan vara roligt att komma snabbt ut i skärgården. Företaget jag jobbar på kanske ordnar en tur för ett företagsmöte och man har ont om tid. Med en 50-knops båt går man till Sandhamn på en kort stund.
 
Jag var med om en otrevlig upplevelse vid ett möte med en vällastad ribbåt för en vecka sedan som gör att jag inte skulle sätta mig i en sådan.
 
Med vår segelbåt mötte vi en rib i farleden SO Östra Granholmen. Vi gick i västlig riktning mot Stockholm i farledens styrbordssida på väg mot nästa gröna prick då ribben med 10-15 passagerare väjde åt fel håll och mötte oss på styrbordssidan. Då avståndet inte var mer än ett tiotal meter vid mötet kunde det ha blivit en kollision om jag snabbare hade svängt åt rätt håll för att mötas på rätt sätt som högertrafik.
 
Jag har seglat i c:a 40 år och inte blivit så uppjagad som vid detta tillfälle. 
 
Helt fel att utsätta passagerare för de stora riskerna det innebär att busköra på oavlyst vatten tillsammans med vanlig trafik. För att det ska bli en Grönalundsupplevelse med mycket spänning kan föraren köra slalom mellan båtar som då helt kallt ska försöka hålla sig så stilla som möjligt för att inte kollidera med det snabba ekipaget.
 
Dessvärre är det en reflex att styra åt styrbord vid ett möte och beroende på målmedvetenheten i styrreflexen kan det bli en tragisk olycka eller bara en kul incident. 
 
Vid en kollision skulle det troligen ha blivit ett flertal skadade och dödade. Bara på grund av en förare som tagit för stor risk.
 
Varför båten gick på fel sida om oss vid mötet har jag svårt att förstå då tidsvinsten kanske var en sekund. Har en utbildad förare av ribbåt inte bättre kunskap om väjningsregler? 
 
Det kändes som att möta en bil som väljer att denna gång för omväxlings skull möta mig på vägrenen till höger om mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är beredd att hålla med dig! Det är säkert riktigt kul att dundra runt i 50 knop men dessvärre har nog RIB-trenden lockat lite blandade typer ut på sjön. Kanske just för att man kan ta bra betalt för lite företagsjippo. Var i Hunnebostrand för några veckor sedan och såg en RIB fullastad (läs: överlastad) med ytterst glada (läs: ordentligt förfriskade) passagerare. Behöver jag säga att inte en enda hade flytväst? Naturligtvis skulle det visas vad båten gick för och direkt utanför hamn gick gasreglaget i botten. Eftersom jag inte läst något om någon olycka antar jag att de ca. 20 passagerarna kom ordentligt i hamn, men det kan knappast båtföraren hållas ansvarig för.

 

I Stockholm finns en organisation som samlar de seriösa RIB-företagen, minns inte vad den heter...smiley-frown.gif\

 

Ha en trevlig sommar!

//Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad ribb båtar har med det hela att göra?

Folk utan sjövett har inget på sjön att göra om dom så sitter på en luftmadrass!

(som ju faktiskt ställer samma krav på kaptenen som en ribb)

 

Låg utanför en hastighetsbegränsad farled i norra Vättern i söndags några timmar. Inte många höll hastighetsbegränsningen vill jag lova.

Däremot slog många av lite lagom för att få båten att dra gigantiska svall!

Man kan ju tycka att man vill ha koll på hur den egna båten uppför sig i olika hastigheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte båtarna som är farliga utan deras kaptener? Det finns ju en anledning till att det är rib-båtar som används till sjöräddningsupdrag! Man är väl inte tvungen att mötas på \rätt sida\? Visst det kan kännas obehagligt ibland när det är mycket trafik i en farled men jag tycker inte det är något problem. Idioter finns ju alltid men man måste ju anpassa fart efter rådande omständigheter! Farten har ju också en tjusning så jag tycker nog att du ska pröva att åka med ut till Sandhamn, du kan ju ta silverfisken eller vad den heter hem ifall det va för otäckt. Man kan faktiskt tala om för kaptenen att han ska ta det lungt om man blir rädd, det är ju inte meningen att man ska behöva känna sig så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en farled och det är givet att regler för möte mellan fartyg som går i leden måste följas. Händer en olycka så är det givetvis den som brustit mot regeln som är ansvarig. Den som ansvarar för fartyget ska framföra det för minsta möjliga risk för kollision. Alla till buds stående medel ska användas för att minimera riskerna. Finns radar ombord ska den användas. Finns ratt, gasreglage osv ska de användas för att minimering av olycksrisk.
 
Vid insegling mot Sandhamn några dagar senare blev vi omkörda av en ny Bavaria för motor som hela tiden gick i farledens vänstra sida. En Vaxholmsbåt och en segelbåt för motor pressades ut på sin styrbordssida vid mötet. Detta var givetvis i oförstånd. Många tror kanske att på sjön gäller inga regler eller jag själv ändrar reglerna lite efter eget huvud.
 
Väjningsregeln är viktigare numera då många båtar kan gå fort och förorsaka stora skador vid kollision. Det farliga med att inte väja åt rätt håll inses lätt då vid ett möte den ene använder regeln och den andre inte gör det. Då är risken för kollision uppenbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försvarar inte på något sätt RIB båten, men att det är strängt förbjudet att mötas styrbord styrbord i en farled har du fel när du säger. Det skall ju dock göras på ett smidigar esätt en det fall du nämde kanske. Men är det npågra som är riktigt bra på att inte hålla sig i rätt sida av leden så är det just segelbåtar som går för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är givetvis inte RIB som båttyp som är problemet, men de lågflygande charterföretagen i Stockholms skärgård kör nästan uteslutande med denna båttyp, så det är väl inte så otroligt konstigt att det är dessa båtar som diskuteras? Att privatpersoner beter sig jvligt illa på sjön är förfärligt, men att personer som livnär sig på att köra båt gör detsamma tycker iaf jag är snäppet värre.

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ha rätt i att vi seglare är dåliga på att följa lederna. Det kommer sig väl av att man för segel får rätt till väg vid möte med motordrivet fartyg och får dåliga vanor som man tillämpar när motorn startas.
 
I breda leder eller där det är långt mellan båtarna kan man ta sig friheter vid möte så visst får man använda förnuftet och göra det smidigt. Men i en kollisionssituation måste väjningen vara en ryggmärgsreaktion.  Har då inte båda båtarnas förare samma sätt att reagera så är en kollision ett faktum. Liksom det inte blir någon större fara om alla håller sig på sin kant i leden.
 
Eller varför inte försöka gå utanför lederna där möjlighet finns. Stora fartygsleder är det hälsosamt att hålla sig från liksom det kan vara bra för rorsman på turbåtar och annan nyttotrafik att man inte onödigt hindrar deras framfart. Kan tänka mig att det kan komma något svärord ibland över oss klantskallar som åker som yra höns i farlederna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...