Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Terrafobica

Trevligt bemötande

Rekommendera Poster

Igår låg jag som så ofta på en av mina favoritöar i Mälaren.  Allt var fint. Mat, dryck och sällskap.  Men säg den dag som är helt perfekt.  Sent på kvällen när det börjar skymma så håller en seglare på att söka natthamn lite längre bort på ön.  Där är det grunt så jag tar min hund på en prommenad bort och ropar ut att här kan ni inte ligga.  Han verkar inte höra utan fortsätter letandet.  Jag går då tillbaka till min båt och sätter mig på klippan igen.  Då kommer han puttrande åt vårt håll, så jag ställer mig upp och visar att han kan ligga intill min båt.  Han kör in och lägger sig bredvid oss och jag hälsar välkommen.  Inget svar. Eftersom han inte har några fendrar på sin båt så går jag in och hämtar några och hänger på båten samtidigt som han håller på med sin båt, nu är vi bara ett par meter från varandra och jag hälsar igen, inget svar.  Att det ska vara så svårt för en seglare att hälsa på en motorbåt, i det här fallet var det rent ut sagt oförskämt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

han kände väll sig nervärderad att behöva ta hjälp av motorbåtsägare.

mycket dålig stil med sånt uppförande. jag försöker hjälpa alla ovasett om det är seglare eller motorbåts nissar

MVH Laxen

Senast ändrad av laxoring | 22 juli 2007 | 21:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Vad tråkigt!smiley-frown.gif\
Vi får hoppas att han vara bara fruktansvärt trött och fruktansvärt sur på nånting och inte orkade hälsa.
Hur gick det sedan? 
Vi får hoppas också att han läser det här och tänker till. 
Vilken ö var det? Vilken del av Mälaren? Skulle vara kul att veta.Sitter ner i Skåne och här får man båt på torra land för det har tömts badkarsvis hela dagen uppifrån.Längtar upp till mina öar i Mälaren. jag bor liksom på en sådan.

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ön var Fågelön, bara några få sjömil från stan, men ändå helt avskärmad från storstaden. Skönt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har inte sjökortet här i stugan. Kollar när jag kommit hem.  Hamn på insidan slussen? Brukar du åka längre in i grodhavet? Dvs förbi Björkö och över Prästen?
Ser att du har varit med länge här med inlägg.
Kul.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag håller mig i östra Mälaren, många fina ställen där.  Men nog blir det även en del turer utåt havsbandet också.  Vi ska till Låghallskär i mitten av augusti.  När det gäller segelbåten så ångrar jag mig att jag inte körde elverket hela natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man seglar i Danmark och Tyskland får man alltid trevlig hjälp när man kommer i hamn. Där är det en hederssak att hjälpa den som kommer till hamnen. Enkelt när man seglar ensam.

Sen är det väl självklart att man uppträder trevligt och hälsar tillbaka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag är själv seglare och tycker att det över huvud taget har blivit en otrolig dålig stämning ute på sjön. Jag hälsar på alla, såväl seglare som motorbåtsägare eftersom detta är personer med samma intresse som jag.

På samma sätt försöker jag alltid att vara hjälpsam då någon ser ut att behöva hjälp vid tilläggning. Inte att förglömma, om någon hjälper mig med en tilläggning då får han/hon med tydlighet veta att jag uppskattar hjälpen. Det har gått åt en och annan whisky genom åren.

Terra... Jag kan bara beklaga, den sista idioten har ännu inte fötts.

Alla seglare är inte sådana.

Ha det gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, det förstår jag också.  Hej på dig seglarn!  I em ska jag trotsa vädergudarnas överfulla blåsor och övernatta på någon trevlig ö.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas dina erfarenheter inte gör dig bitter. De flesta som är på sjön är väldigt trevliga, hjälpsamma och positiva. Men som över allt i samhället finns det människor som har kommit fel. Det är bara att behandla dom som inte kan uppföra sig som luft. Man ser dom inte, hör dom inte dvs är inte medveten om deras närvaro. Existerar dom inte och kan dom heller inte påverka vårt goda humör. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...