Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Rasmussen

Yamaha 115 -91 som dör vid fullt pådrag

Rekommendera Poster

Hej Jag har ett problem med min motor. Den går bra mellan varven vid 4000 varv. men drar jag på fullt så dör den och sedan kan jag ha problem att starta den. Jag har bytt tändstift och nu senast bensin filter. Det verkar som om den har problem att få bensin för om jag pumpar själv så får jag igång den och det går att köra med den även om det är en bluddrig gång. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra nu förutom att lämna in den. Vad som även kan vara värt att nämna är att ibland så fungerar ej heller att tilta upp motorn. Kan det vara ett el fel? Uppskattar alla förslag och ideer. MVH Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inbyggd tank eller extern bärbar tank?

Har du bensin-/vattenavskiljande filter?

Skulle kunna vara förgasarna som beckat igen.

Man kan prova med CRC förgasarrengöring (utan att ta isär förgasarna) så kanske det löser sig.

CRC förgasarrengöring:

Klicka här ...

Hur du använder den:

Klicka här ...

Nästa steg kan vara att göra ren förgasarna mer noggrant och det kan kanske vara bäst att låta en verkstad göra (om du själv inte vill/klarar av det).

Kan vara bensinpumpen som börjar bli dålig också. Då brukar man få byta gummimembran(en) i bensinpumpen (se bild).

Kolla över alla slangar och snabbkopplingar så du inte får in luft på nåt ställe i systemet. Kolla även i tanken så du inte har skräp där.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bossee
Tack för ditt svar.

Båten har en intern rostfri tank.
Idag bytte vi Bensinfiltret och rengjorde vatten avskiljaren.
Till en början gick motorn symptomfri men fick efter full gas tillbaka samma symptom.

Så nu återstår endast dina förslag på åtgärder. Tack för hjälpen.

Senast ändrad av Rasmussen | 22 juli 2007 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle byta filterdelen på bensin-/vattenavskiljande filtret, nedre delen allså som man vanligen gängar av/på som ett oljefilter ungefär.

Man brukar aldrig göra ren såna filter, man byter varje år.

Det gör jag i alla fall.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis samma fel som dig och har bytt bränslefilter/vattenavskiljare utan resultat.

Skall som bosse rekomenderade köra CRC förgasarrengöring till helgen när jag får hem min burk, återkommer med svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Detta verkar vara ett vanligt fel,jag har en 115 hk yamaha som också

dummar sig vid gaspådrag,man undrar om det är ett konstruktionsfel

Förgasarnas flottörhus är väldigt små tycker jag.Om det nu har med saken att göra.

Jag satt och pumpade fram soppa samtidigt som min pojk gasade fullt

och den dog nästan ändå (ingen skilnad)

Motorn går lite ojämt på tomgång också

Jag fick ett råd av en fackman att skruva ut ett 1/4 varv  på skruvarna som sitter på varje förgasare,jag skruvade först 1/4 varv och sedan lika mycket till(1/4 varv)

Det blev lite bättre.

Du får väl pröva ( glöm inte hur skruvarna stod från början,jag tog kort på skruvarna.

Lycka till och skriv hur det går.

// Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen jag har fått nytt tips från en bekant som jag skall testa idag. Han rekomenderade mig att koppla loss bensin slangen och stoppa den rakt ner i en dunk med ren och fin bensin, köra motorn i 5 minuter och kolla om den går jämnare. Sedan koppla tillbaka soppa slangen och se om felet kommer tillbaka. Han tror nämligen att det är vatten kondens i tanken som kommer igenom vatten avskiljar filtret. Han menar på att jag kanske får byta vatten avskiljar filter ytterligare en gång (kanske 2ggr). Detta har jag för avsikt att testa idag. jag återkommer med resultatet av testet senare. /jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu utfört mina tester.

Motorn gick jämnare när jag körde med soppa slangen direkt i jeep dunken.

Men även här så dog motorn på full gas, dock så fungerade det längre (c:a 30 sekunder istället för tidigare 5 sekunder).

Innan jag körde iväg en sväng så körde jag motorn i fri lägen och efter det så rengjorde jag tändstiften.

Sen så fyllde jag upp tanken (inbyggda i båten) med det som var kvar i Jeep dunken. Och skulle testa en sväng men då ville det inte alls.

Jag kom c:a 25 meter innan den dog första gången. Jag kan se att det finns en del vatten i vatten avskiljar filtret, men dränerings skruven är trasigt så jag måste plocka isär det igen. Jag har för avsikt att köpa nytt filter igen.

Om någon har något förslag eller synpunkt så välkomnas det.

MVH

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har någon ide eller kommentar?

Jag har även ett annat problem, det är att hydraliken fungerar ibland och iblang inte, någon form av glapp. men jag vet inte riktigt var jag skall leta. någon som har stött på ett liknande problem? Kan det vara något relä nånstans som man kan byta?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du gjort ren förgasarna med CRC förgasarrengöring?

Kanske byta gummimembranen i bensinpumpen också?

Kolla noga alla bensinslangar, anslutningar osv så det är tätt.

Dessa saker är ju lätta och billiga att göra.

Prova de enkla och billiga åtgärderna först.

Att den gick lite bättre när du inte använde den interna tanken var ju en ledtråd.

Ang det andra problemet:

Gissar på glapp nånstans på vägen till eller i reläerna till trim/tiltsystemet. Kolla kablaget och alla anslutningar så det är kontakt hela vägen. Ev byt reläerna. Se bilden var de sitter.

Skulle ju kunna vara vippbrytaren i fjärreglaget som är glapp också.

Om du behöver kolla på sprängskisser så finns det här på Yamaha USAs hemsida:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2007 | 11:48

post-1495-1394235167,4495_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bossee för din hjälpsamhet, den uppskattas verkligen.

Jag skall kolla på reläerna se om det är dem som strular.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag haft båten inne hos verkstad.

Det ett membran i bensin pumpen som det var ett hål i, detta orsakade problemet med att den dog vid fullt pådrag.

Hydralik problemet var orsakat utav att en jord kabel nästan var av.

Sen så gjorde dom lite därtill för att säkerställa att motorn var och förblir i bra skick.

Så nu e man ute till sjöss igen :)

Tack för all hjälp!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...