Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
henlin431

Ingen framväxel efter impellerbyte, mariner 28 hk -77

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har bytt impeller även justerat en packning i växelhuset som satt helt snett. Har även trycktestat växelhuset och det ser rikitigt lovande ut. Hade olja i växelhuset innan, blandad med en del vatten.

 

När jag satte tillbaka växelhuset och testkörde motorn fick jag i friläg och back men det händer inget på framväxel. Jag testade då att lägga i backen och ta bort växelhuset, sen ändra till neutral och även framåt och monterade tillbaka. Jag har testat lite olika kombinationer men jag verkar inte få framväxeln att sparka i som den ska.

 

Någon som har någon idè? Är inte så sugen på att riva halva motorn för att rätta till nån kugge. Tycker det borde vara mer lättmeckat då impellerbytet på denna Mariner var enkelt. Jag kan ha dragit i växelspaken under tiden för impellerbytet för att jag trott att drivaxeln skulle glida i smidigare. Det var lite knepigt att hitta exakta vinkeln.

 

/förbryllade Henke

 

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 18:18

 

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 18:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fjärrreglage eller rorkult?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


DEt är fjärrreglage. Det löste sig nyss. Hade inte spänt växelbiten nere vid växelhuset. Allt ok. Fast nu läcker det in vatten från drivaxeln/impellerhuset.

 

Skönt att höra att resten av sommaren skall regna. Jag kommer ändå inte ha båten färdig i tid :)

 

Tack för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

Att den nu läcker om den inte läckte förut så har du väl inte monterat ihop vattenpumpshuset korrekt?

Kan ju vara nån bussing osv på drivaxeln ner i växelhuset som inte håller tätt. Kanske inte är så svårt att byta. Ovanför drivaxelns lager finns ett gäng bussningar och nån oring skulle jag tro.

När du provtrycker skall du väl ha en 10-15 psi och den skall hålla trycket i minst 5 min.

Pensla såpvatten så ser du var det bubblar :)

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, jag provtryckte igen och ser att det kommer från drivaxeln, packningarna under impellerhuset. Anledningen till att jag inte märkte det innan var helt enkelt att jag körde mindre lufttryck då. Omgång 2 (senast) laddade jag upp kompressorn med högre tryck. Som jag förstått det är trycket du nämner rätt rejält och jag tror inte kompressorn grejar att visa vilket tryck det är (trodde den hade mätare).

 

Jag har demonterat lite plastkåpor och dylikt och kan nu se packningarna. När jag provtrycker så fräser det ur dom så det måste vara där. Att däremot få isär det där verkar knepigare. Även att veta vilken av alla packningar det ska vara. Jag ser ju bara den övre. Kikar lite på sprängskisser men det gäller att inte kika för länge...man blir bara virrig av alla lager av packningar och bussningar. Troligtvis har marinshopen koll på vilken packning som säljer mest :).

 

Men som sagt, att få bort övre lagret packningar verkar vara knivigt, om man inte ska skära bort den på något sätt.

 

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...