simpan 0 Postad 22 Juli , 2007 är det någon som vet vad det troligen är för fel den har bara slutat att ladda batteriet vad bör man kolla först eventuellt byta . batteriet är okej. motorn är en Yamaha 60 hk 96a. tacksamm för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 22 Juli , 2007 På min motor, evinrude 70 hk 1976, så var felet likriktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2007 Laddningssystemet består av: * Statorspole * Likriktare/Voltregulator * 12 volt batteri * Kablar och ev säkringar däremellan Om du är 100 procent säker på att batteriet är OK? Har du kollat cellerna med en syraprovare så du vet att alla celler är OK? Har du ca 12,6 volt när batteriet är obelastat? Och vad får du för volt på batteriet när du startar motorn och när du drar på högt varv? Om du är bergis på att batteriet ör OK så kanske Likriktaren/Voltregulatorn har kastat in handduken. Kan vara statorn också. Det går att mäta sig fram vad som är den felande länken. Börja att kolla allt kablage först och ev säkring. Har tyvärr bara proceduren hur du mäter upp allt för Mercury 60 hk. Så här borde i alla fall likriktaren/regulatorn se ut på din: se bild. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simpan 0 Postad 22 Juli , 2007 tack för snabbt svar. batteriet är okej men det höjer ej volten när man startat och gasar när jag kör med gps o ekolod inkopplat syns det på voltstyrka att det skunker sakta men säkert och laddlampan lyser. jag ska följa kablarna och mäta upp kablarna vid slutet . jag lämnar ett svar när jag kollat. 1000 tack. mvh:simpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser