Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
sm7stu

Ska köpa Albin 25

Rekommendera Poster

Hej!

Är på gång att köpa en Albin 25 DL -76 Är det något  särskilt man ska tänka på och titta på???? Motorn är en MD17C med nytt backslag , den låter bra men den vibrerar vid vid låga varvtal är det normalt? Sen vad jag fattar så är propeller axelen vatten smord det droppar lite in ska det göra det?? Inga mängder vatten men ändå lite.

Fråga.2

Vad är skillnaden på MD3 och MD17c blir inte klokare att söka på nätet om detta någon som kanske vet av er som läser detta.

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska INTE komma en droppe från axeltätningen. Jag bytte precis axeltätningen på min båt i veckan och med den nya är det helt tätt även under drift. Men många har lite dropp och så länge det inte är ett problem så kan man kanske leva med det, men du sover bäst om det är tätt. Svpårt att veta hur mycket din vibrerar men dieslar vibrerar i regel ganska mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en MD17C motor och den rister också en hel del på lägre varvtal, det är nog helt normlat och inget du behöver känna någon större oro för. Motorn som sådan är jag ännu så länge helt nöjd med.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..

Kan varmt rekomendera albin 25,billig,billig försäkring,billig att köra,trevlig barnbåt etc etc..

MD 17 har delade cylinderblock  MD 3 har ett..

Vibrationer vid sk kritiskt varvtal är helt normalt..

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..

Kan varmt rekomendera albin 25,billig,billig försäkring,billig att köra,trevlig barnbåt etc etc..

MD 17 har delade cylinderblock  MD 3 har ett..

Vibrationer vid sk kritiskt varvtal är helt normalt..

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny fråga !

Har ju aldrig haft disel innan , men nu ska det ju räknas i gångtimmar. Ja då undrar man ju hu många timmar på ett ungefär en MD17C brukar hålla vid god hanhavande och service.

man kan ju se på logg mätaren timmar osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan gammal diesel kan hålla precis hur länge som helst, det största hotet mot den är rost. Ser man till att göra sina olje och filterbyten, både olja och bränsle så kommer man långt. Fördelen med dessa gamla dieslar är att det är mekaniska så det är ingen risk för elektronikproblem på samma sätt som för en bensinare. Sedan skall man inte glömma bort den fördelaktiga bränsleförbrukningen som en diesel har, min drar ca 0,3 l/distans vilket ger många sjöna timmar på sjön till en låg kostnad.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det känns tryggare nu! Vet du något om ebersprächers?

Den bara ryker och vill inte starta, vad kan möjligt fel va? Laga eller köpa ny? Kostnad, vilken modell till albin 25? Är en propelleraxeltätning som drroppar svår att byta själv?

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Trevlig båt du funderar på smiley-wink.gif\

Propelleraxeltätningen byter du själv på ca 1 timma, du måste dock lyfta båten ur vattnet. Pilla inte på axeltätningen i vattnet - kan sluta med katastrof (har själv testat smiley-surprised.gif\ ). Bytte packboxen själv förra sommaren, upptäckte läckage på semesterturen, fick lyfta på Vrångö, ta färjan in till Saltholmen och hämta en ny tätning. Kanske räcker det dock med att du byter simmerringarna isf hela packboxen.

Tips: gå med i Albin25-klubben www.albin25.se, där finns bl.a. ett forum där enbart Albin25 diskuteras. Bl.a. Ebersprächer: http://www.albin25.se/default.aspx?mid=Forum&ctl=ForumSearch&search=Ebersprächer&AllWords=False

Forumet har gett mig många tips. Där finns också bl.a. manualer.

Sök i forumet på Ebersprächer, du behöver inget konto för just detta.

Maila gärna mig om du undrar något. //Ulf

Senast ändrad av ulfa | 22 juli 2007 | 22:23

Senast ändrad av ulfa | 22 juli 2007 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjabba!

Vad gäller din axeltätning så beror det på vad det är för typ av tätning. Jag har en sk. black jack vattensmord. Och den skall fyllas med ca 1 kubikcentimeter med fett var 200 timma. Det är helt normalt att det kommer lite vatten ur den under drift, dock inga mängder. Bytte min i våras tog ca 2tim. Skall bytas vart femte år och kostar ca 1000 kr med frakt. Den är i svart gummi och sitter fast med en klämma och tätar direkt mot axeln. Man skall klämma på den när man sjösatt för att fylla den med vatten, sen är det bara att tuta och köra. Köpte och renoverade en eberspächer D1L i våras (1800w) fungerar bra i min Winga 25 som för övrigt är en mycket fin båt i samma storlek sim Albin 25 men med snipakter (rullar mindre i sidsjö). Du kan maila om du har några funderingar.

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att byta axeltätning tar i bästa fall en timme kanske men kan också ta en hel dag. Jag bytte i veckan men då låg båten kvar i vattnet. För att få loss medbringaren från axeln fick jag använda en kraftig avdragare och för att få plats med avdragaren fick jag montera bort backslaget från motorn. När allt var borta var det lätt att byta själva tätningen men den gamla hade nog suttit sedan båten var ny (33 år). Byter man oftare blir det kanske lättare.
Hör med Capella Marin AB i Stockholm, om du ska byta, de kan sina saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden mellan MD17C och MD3B är minimal. Båda har delade cylinderblock som är snarlika, dock ej identiska. MD17C har lösa utbytbara foder i cylindrarna, men det har inte MD3B. De tvåcylindriga varianterna av samma motor heter MD2B och MD11C och är mycket vanlig i segelbåtar. MD17 ersatte MD3B 75/76.
Ett fel som är vanligare än något annat är rosten i kylkanalerna och avgaskröken. Är den färskvattenkyld är det ett stort plus, frågan är bara hur länge den varit det och hur illa däran den hann bli rostmässigt innan. Det som äts upp är väggen in mot loppet, och när det gått tillräckligt långt brukar topplockspackningen gå eftersom tätytorna försvunnit. Men det finns gott om begagnade delar, cylindrar och toppar från de en- och tvåcylindriga versionerna passar.

Kör den också gärna varm och rätt hårt och passa på temperaturmätaren och oljetryckslampan. Särskilt den sistnämnda på tomgång efter hårdkörning. Slitna interna delar kan göra det svårt att hålla oljetrycket uppe när oljan är lättflytande efter hård last. Sticker temperaturen är det risk att kylkanalerna är igenomsatta någonstans. Jag hittade både tallbarr och annat spännande inne i cylindrarna när jag renoverade vår MD3B....9.gif\

En trecylindrig motor, som det handlar om här, har vissa varvtal där den rister en hel del. Inget fel med det. Vad gäller tätningen så kan det gå att sätta an den lite till (om det är en vanlig talgtätning). Kolla också att det är välfyllt med fett - lossa skruven ovanpå tätningen.
På min hemsida under Diverse finns en länk till vår gamla båt - en Albin 25DL -73, med lite bilder. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej alla!!

Tack för alla råd!

Nu har vi hittat våran Albin 25, det blev en -78 med en MD17C.

Genomgången av varvet höst som vår allt dokumenterat, ägd av en gammal farbror som vårdat den ömt

Än en gång tack för all data och goda råd

MVH JOHAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...