Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Thairell

Nytt elsystem i båten!

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag håller på att dra nya kablar i min snipa, där det sitter en VP MB10A. Efter att ha läst en del på forumet och på andra ställen där jag samlat information har det väckts en del frågeställningar.

 

Min Startgenerator har en skiljd laddningsregulator. På en del sidor rekommenderas det att man drar röd kabel från generator direkt till pol på batteriet för att få bästa kontakt. På båten går nu kablaget via laddningsregulatorn till pol, som det även ska vara enligt elschemat för båten. Är det så att dessa sidor som beskriver generatorer som har en redan inbyggd laddningsregulator i generatorn? Laddningsregulatorn gör väl som jag förstår att batteriet inte blir överladdat så som jag ser det måste man dra kablaget via den.

 

tacksam för svar /// Janne (Ny med båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är nog en bra ide att följa schemat som finns. Så har det tydligen fungerat förr. Är det ägarens egna handritade, eller motortillverkarens? Att dra direkt från generatorn är för generatorer med inbyggd regulator, ja.

 

Generellt för kablar mellan generator, startmotor och batteri är det:

- så kort och rakt som möjligt, utan att få en ful installation.

- så grova kablar som möjligt, så grova som man kan få fast i kabelskor och anslutningar på ett vettigt sätt.

- så få kabelskarvar/omvägar/anslutningar som möjligt

- gamla skarvningar bör tas isär, borstas rent med stålborste och sedan dras ihop hårt och ordentligt.

Allt för att få så litet spänningsfall som möjligt. Startmotorn drar massor med ström precis vid starten, 100 A är inte ovanligt.

 

PS Vet inte om jag vågar säga så mycket, för några veckor sedan hade jag kraftigt fel om vad en laddningsregulator gör och exakt fungerar. (Regulatorn hindrar batteriet från att överladdas och stänger av vid 14.4 V. Den bryter dock inte bort batteriet som jag felaktigt trodde, den minskar magnetiseringsströmmen och stänger ner generatorns laddförmåga istället. Vilket inses lätt efter lite funderande, bryter man bort batteriet från en laddande generator så sticker spänningen från generatorn iväg och man blåser oftast likriktaren.)

Men jag kan inte vara tyst i alla fall. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret...

 

Har dragit nya kablar och fått till det bra i båten.

 

MVH janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kolla på Skyllermarks.se där finns lite matnyttigt oxå.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter precis som att du har en likströms generator om laddnings kabeln går igenom laddnings relät.

 

På en växelströms generator som har externt laddnings relä går det vanligen tre kablar. Plus, minus och en plus kabel som styr lindningens magnitisering.

 

Se generator kopplingen: http://ockelbo.plars.org/articles/alternator/'>http://ockelbo.plars.org/articles/alternator/

 

Och om man läser lite till i ditt inlägg så står det ju faktiskt att du har en dyna start på motorn. Aja då stämmer det att det var en likströms generator :-)

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

 

Senast ändrad av plarsa | 27 juli 2007 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...