Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
henlin431

Vatten i växelhuset istället för olja

Rekommendera Poster

Hej!

Inte helt ovanligt enligt forumet. Jag öppnar skruven, ut kommer väldigt fin genomskinlig olja (skulle man nästan kunnat tro). Dock ingen direkt vit olja.

Skämt åsido. 1,5 dl vatten rinner ut, följt av rätt klumpig olja. Verkar som att vattnet separerat sig från oljan. Båten gick för övrigt finfint även om växlingen var rätt bufflig när jag skulle lägga in växel och dra iväg. Nu efter oljebytet tycker jag att växeln liksom rycker i och sen släpar iväg. Men visst, motorn är gammal så det är väl kanske som det ska vara.

Jag drog ur all olja/vatten. Körde med högrtycksluft i ovanhålet och drev bort i stort sett allt vatten och gammal olja. Jag hällde på nytt uppifrån (vevade runt med lite långa vajrar för att få bort ev. luft, sen fyllde på igen). Att fylla på nerifrån med biltemas små flaskor är ju ett miljöhot eftersom man måste byta tub efter den första och hälften rinner ut. Jag kommer även fylla på om några dagar igen för att se så jag kommit upp till maxnivå utan luftbubblor.

Med mycket tur kan det ha kommit in vatten då förra ägaren ev. inte bytt packningarna till urtappningsplugg/påfyllning. Med mindre tur är det troligtvis packningarna i propelleraxeln som måste packas om... ?

Jag har varit ute och kört och tänkte att jag skulle vänta en dag för att låta ev. nytt vatten lägga sig på botten i växelhuset för att sedan rinna ut först (olja flyter ju i vatten). Om jag inte ser något mer vatten borde det vara ok (får öppna upp då och då och sen fylla på det som rinner ut).

Hur illa är det egentligen om det kommer in lite vatten sålänge man håller koll på det och byter olja ofta? En del skulle nog säga att det är illa men många på forumet har ju kört över en hel säsong för att vid oljebytet upptäcka att det kommer ut vatten när de ska byta olja. Motorn har ju inte pajat verkar det som.

Jag kommer ev. packa om allt själv i växelhuset om det kommer in mer vatten men jag lär använda båten tills jag bekräftat om det kommer in nytt vatten och om det bara var packningarna på propellern som varit boven och inget annat. Vill bara vara säker på att allt inte kärvar ihop på grund av lite vatten.

Kommentera gärna. Observera att motorn är från -77, Mariner, 28hk. Lite risker tar jag gärna med denna båt/motor.

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:16

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:17

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag drog ur all olja/vatten. Körde med högrtycksluft i ovanhålet och drev bort i stort sett allt vatten och gammal olja

Fett som ligger runt packboxarna för extra tätning tryckte du väl också bort. 

Enkelt sätt att hitta vad som läcker är att lägga på 0.5-1 kg tryck på huset med vanlig manometer eler låna hos båt mecken mätare med cyckelpump sen är det bara att titta vad luften pyser ut för någonstans, letade på mitt egna växelhus och ingen av de förväntade ställena läckde utan läckan fanns vid ingående växelaxel där någon tidigare renoverare misslyckats med att få i boxen plant och i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, precis så var det för mig med. Jag tog bilder på det också. Lägger ev ut sen. Skruvbrickan som skulle hålla den packboxen på plats var helt bljd och packboxen satt i halvt. Jag rättade till allt och provtryckte igen. Såg inget läckage. Jag drog i ny olja, körde ett litet tag, växlade och hade mig. Lät motorn stå en kvart. Öppnade oljepluggen igen och vips, lika vit olja som från början. Rätt irriterande så jag trycktestade igen och det började pysa från impellerhuset. Det är packningen precis vid drivaxeln som pyser ut. Dags att beställa reservdelar men jag har ingen aning hur jag får ut hela det där paketet. Jag tog bort en stor metallbricka som satt under impellern. Därunder fanns en lika stor plastbricka/hölje. Därunder ser jag alltså packbningarna (eller en av dom) Jag kommer inte in längre. Kommer ev få lägga ut en ny tråd om det...

GRRRRRR, har meckat hela dagen, löser fel efter fel efter fel men det kommer bara nya.

/tristess

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...