Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
henlin431

Selco 4.2 meters, vatten i plasten i durken

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lackat om hela båten invändigt. Blev finfint. Jag insåg dock rätt snabbt att det måste varit 4 dräneringshål längst bak i båten, 2 dm upp från botten av skrovet. Lacken fäste nämligen inte där och det sipprar ut några centiliter per dag från dessa hål. Lite konstigt då vattnet alltså måste rinna uppåt eftersom vatten troligtvis kommer från skrovet...?

 

Båten har inga skador på undersidan men jag vet att det legat mycket vatten i båten under lång tid innan jag köpte den. Två hål längre fram mot förarsitsen visar tydligt att skrovet är ihåligt.

 

Ska man bara låta det vara och torka bort vattnet när det tittar fram några droppar här och där? Det är skitigt och luktar rätt illa. Båten kommer jämt stå på land på trailer och det borde ju torka ut med tiden och förhoppningsvis innan vinterförvaringen. Vill inte gärna att vattnet däri fryser (hur mycket det nu kan vara....?)

 

Någon med tips? Hårtork i lufthålen 24/7 kanske ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till att börja med: Vad har du för båt?

 

Inne i ett skrov så brukar det samlas vatten. Det är både normalt och ofrånkomligt. Om båten är i fullgott skick och det inte är något hål i skrovet så är detta kondensvatten. Men det kan faktiskt samlas ganska ansenliga mängder kondensvatten där. (Flera hinkar.) Därför brukar de flesta båtar ha en dyvika monterat så att man kan tömma ut kondensvatttnet. Dyvikan brukar vara placerad utanpå akterspegeln och allra längst ner mot bottenskrovet. Oftast av mässing. Om du har en sådan så rekommenderar jag dig att ta bort pluggen till dyvikan, och köra i någon brant uppförsbacke där du ställer dig några minuter. Då rinner vattnet ut snabbt plus att du verkligen får ut allt vatten. Om båten står plant så får du ut det mesta men inte allt.

 

Som du själv är inne på så bör man tömma ut vattnet inför vintern för att undvika frysskador. Men även om det gudskelov inte är vinter ännu så bör man tömma ut vattnet ändå eftersom det påverkar båtens köregenskaper negativt liksom bränsleförbrukningen om det är ansenliga mängder vatten du har där. Om det är mycket eller lite vatten inne i skrovet vet du ju inte innan du har tömt ut det, så därför är det rätt bra om du gör det så fort som möjligt. Sedan bör du naturligtvis göra det igen inför vinteförvaringen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 22 juli 2007 | 02:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är en Selco 4,2 meters. Finns ingen dyvika tyvärr men försöka hitta nån brant backe ändå och försöka få ut så mycket det går, även om det till stor del uppenbarligen måste rinna uppåt för att komma ut i dessa ventilationshål.

 

Är fortfarande lite förbryllad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var ju lite märkligt att det inte finns någon dyvika, men jag kan inte just Selcons detaljer. Troligen så finns det säkert någon här som har en sådan båt. Jag reagera på att dina dräneringshål sitter så högt upp. Är det orginal eller är dessa dräneringshål någonting som en tidigare ägare har gjort? Hur ser det ut på andra Selcobåtar?

 

Att vattnet är skitigt och att det framför allt luktar illa tyder på att det har legat där väldigt länge och det är inte bra på sikt. Frågan som du borde kolla upp är hur möjligheterna är att montera in en riktig dyvika med en så låg placering som möjligt. Om det går att montera en sådan så blir båtens dränering lättskött samtidigt som den mår bra av det.

 

Själv tömmer jag ut vattnet varje höst på det sätt som jag beskrev det i mitt tidigare svar och sedan pluggar jag inte igen dyvikan för än dagarna innan sjösättning. Eller samma dag. Då får skrovet luftas under hela vintern och skrovet får på det sättet andas och torkas ur helt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...