Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
henlin431

Marinbatteri, driva stereo och ekolod (motor utan elstart)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en Selco med 28 hk mariner med manuell start. Jag vill ha stereo i båten men knepigt att veta hur mycket ett marinbatteri pallar. Jag ska bara ha en enkel stereo med enkla marinhögtalare eller vanliga.

Vad kan man räkna att få ut av ett standardbatteri (marinbatteri)?

Tänkte även koppla in ett ekolod. Jag har alltså planerat att inte ha något att ladda upp batteriet med när är jag är ute på sjön 5-6 timmar. Har ingen generator.

Vänligen

Henke

Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en gammal bilradio från en bilskrot, de drar mycket mindre ström än de nyare. Gärna en Blaupunkt, de har bra mottagning. Gamla kanske drar 0,5 Ampere, nyare kan dra flera ampere.

Skaffa sen en måttligt stor solcell som laddar batteriet när du inte använder båten. Batterier får kort livslängd om de inte hålls välladdade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag kör med liten creativ nano mp3 spelare med fm och vanliga datahögtalare då blir ljudet båda enkelt portabelt fritt från båtens batteri.

Ekolod klarar sig bra på litet mc batteri. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, har läst lite om solcell och annat men man ska ha plats till det och det är likte meckigt att montera av på grund av stöldrisken.

Jag kör med mp3-spelare och en liten batteristereo nu. Den har uttag för 6v plugg så det går att köra från ett batteri eller från en bärbar dator (hur länge den nu skulle klara lev ström).

Håller på att kolla efter en GPS. Har sett en liten enkel sak för 4 laddningsbara batterier. Det är ett NAKI ekolod. Billigaste på marknaden men jag tror det som jag behöver inngår i den lilla maskinen. Behöver bara se bottendjupet i stort sett. Den drar väldigt lite ström.

Ska ev. köpa en elmotor snart, får väl tjuva lite ström från den när det behövs :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med ett garmin 140 ekolod. Ekolodet drar 0.5 amp, dvs går att ha på ekolodet typ 4 dygn på ett 75ah batteri. Lillebror - Garmin 90 - drar 0.15 amp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...