Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ambassadeur

Varvräknare Honda - blir inte klok!!

Rekommendera Poster

Har problem med Hondas originalvarvräknare. När jag vrider om nyckeln så vaknar varvräkanaren till liv och visar tomgångsvarvtalet, ca 750 rpm eller så. Sen när jag ger gas (oavsett om jag har växeln i eller ej) så flyttar sig nålen till 1000 rpm men sen är det stopp oavsett om jag ger mer gas eller ej. Drar jag ner på tomgång så faller nålen ner igen och jag kan på intet sätt få nålen att passera 1000 rpm!

Har kollat alla sladdar och kontakter, blev dessutom desperat och bröt strömmen från batteriet - a la reset - men ingen skillnad. Dax att riva mätaren eller har någon någon bra idé??

Tacksam för svar!

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad för motorstorlek har du? årsmodell? på motorn honda har en del olika varvräknare (vissa är ställbara med en skruv) prova att lossa på den grå kabeln (signalkabel) annars prova att knacka på mätar glaset kanske har fastnat mekaniskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Honda 90 Hk från 1996, hittar ingen skruv att ställa/justera mätaren med men jag skall mixtra lite mer med kablarna imorgon. Men jag tycker det låter lite underligt med ett elfel.

Blir till att felsöka mer imorgon och knacka lite på glaset......riktigt irriterande är det iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där, efter lite knackande på sidan av mätaren och lite fipplande med den grå sladden så vill varvräknaren vara med i matschen igen! Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där, efter lite knackande på sidan av mätaren och lite fipplande med den grå sladden så vill varvräknaren vara med i matchen igen! Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...