HerrLarson 1 Postad 20 Juli , 2007 Då har jag smygläst här länge nog, så det var hög tid att gå med i detta eminenta forum.Jag äger en daycruiser med en Volvo Penta 5,7 GXi-C av 2002 års modell. Den har fungerat kanonbra tills för några veckor sedan, då de första problemen kom. Jag låg på i dryga 30 knop då motorn plötsligt tappade kraft ( blev i stort sett stilla i vattnet ). Jag blev så klart orolig, men då jag direkt efteråt kunde gasa på igen så tänkte jag inte så mycket på det.Men så för någon vecka sedan så hände det igen, skillnaden denna gången var att det hände ett flertal gånger efter varandra och i farter kring 20 knop denna gången. Jag gjorde det lättaste jag kom att tänka på (efter tips från detta forum), jag bytte bränslefiltret (Har ingen vattenavskiljare) och har även fyllt tanken med ny bensin och hällt i K-sprit, men tyvärr har jag fortfarande problem.Det jag vet är att det verkar inträffa efter ungefär 20-30 minuters körning (motorn har kommit upp i normal arbetstemperatur), och när det väl inträffat stannar problemet kvar (tills nästa tur). Vidare så verkar motorn tappa kraften över 2700-2800 rpm (även i neutralläge märks det)Så min enkla fråga är, vad tror ni det kan bero på? Förklara gärna som om jag vore en idiot, jag tar det gärna ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 20 Juli , 2007 mina tips... * Kolla luftfiltret - utan luft inget drag * känn över alla tändkablar och ström kablar till tändningen så dom sitter ordentligt utan ärj mm.. det låter nästan som om något är löst och ändrar på något - glappar.. kolla ovanst. först. Lycka till RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrLarson 1 Postad 21 Juli , 2007 Tack för svaret.Luftfilter verkar jag inte ha något att byta, i alla fall inte enligt serviceboken (Rätta mig gärna) Ska kolla tändkablarna.En annan ide, är att motorn har ju ett överhettningsskydd som begränsar till 2500rpm. Fast enligt instrumenten har motorn aldrig varit överhettad. Knas med elektroniken kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 21 Juli , 2007 Hmmm, later som om du eventuellt har blockage vad galler avgasflodet. Vet inte om du har flapper valves kvar i avgaspiporna. VP har i en del fall pa V8:orna rekommenderats att de tas bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrLarson 1 Postad 10 Augusti , 2007 Tänkte jag skulle berätta att mitt problem verkar vara löst. Jag var inte helt fel ute med att motorstyrningen fick felaktigt data. Det visade sig att oljetrycksvakten skickade skräp och följaktligen slog varvtalsbegränsningen till. Motorn blev lurad helt enkelt... 400 spänn för en ny och jag är nöjd igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser