Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
bodpat

ryds 568 gti gelcoat spricker.

Rekommendera Poster

 Har en -07 ryds 568 gti på golvet precis där det räfflade på golvet slutar mot sittdurken om jag exempelvis klipper där så händer det att gelcoaten släpper och det blir ett svart märke där.Har någon mer varit med om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som en reklamation ta kontakt med säljaren ju förr desto bättre fridenzz rillezzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja tyvärr så har jag en 478 gt 06 som spricker lite överallt det verkar vara fruktansvärt låg kvalite för det mesta är det gjutfel tex revor blir större när man polerar hål bak i luckan luft i mellan gelcoaten  har varit i kontakt med ryds dom säger att det ska lagas känns väldigt trist på en båt som gått 20 tim att få den lagad lite över allt

 

Senast ändrad av speedboat1 | 24 juli 2007 | 20:22

 

Senast ändrad av speedboat1 | 24 juli 2007 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds är massproducerad skitbåtar, man har alldeles för bråttom vid plastning. Härdar alldeles för fort, då uppstår dessa problem.
 
Att man betalar 200.000 för denna skit är för mig helt obegripligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta?

 

Alla som har prisat Ryds här på forumet..

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mångt och mycket stämmer det.
 
Och när gelcoat krackelerar har oftast även laminatet gjort det, med andra ord räcker det inte att slipa ner gelcoten och lägga i utan man bär slipa ned en bit i plasten och plasta för att sedan reparera gelcoatskadan.
 
Så pass nya båtar ska inte ha krackeleringar, detta tyder utan tvivel på haffsigt byggda båtar.
 
Min båt är nästan 10 år gammal, men gediget handupplagd, och jag har en mycket liten krackelering, och den körs betydligt mycket hårdare än en ryds, utter motsv. vars kvalite enligt mig är mycket undermålig överlag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om att det måste kännas surt! Har man köpt en ny bår för EX antal kr och sedan ska den lagas lite här & var .... :S Känns som Ryds för ta sitt ansvar i stället!

 

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ryds har hissats av en skara personer på detta forum (främst 568gt åkare). Verkligheten är enligt mig )och många andra) en helt annan. Ryds är förvisso bättre idag än för ett antal år sedan (har flera fiskekompisar som sänkt sina 600BF resp. 550GTS), men ska fortfarande inte jämföras med andra nordiska kollegor med bättre kvalité. Å andra sidan är Ryds lite billigare ... Och ja, jag har egna erfarenheter av Ryds :-)


 
I ditt fall är det dock solklart att det är ett rent fabrikationsfel. Ta kontakt med din säljare omedelbart, och om inte han vill hantera ärendet gå vidare till Ryds. Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om de som har problem med sprickor har en modell som tillverkats med den nya tekniken vacuminjicering som Ryds har börjat använda på en del nya modeller så är det lite förvånande. Det hävdas ju att det skall bli så fin och jämn kvalitet samt starka skrov med den tekniken.

Hoppas Ryds tar sitt ansvar och byter ut Era spruckna båtar.

Tänk er En bil som skulle få liknande fel efter så kort tid. Ingen skulle tolerera det. Stå på Er.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Undra vad pelleparyds här på forumet har att säga om detta...

 

 

Mvh 

 

Senast ändrad av Sharkbait | 24 juli 2007 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många som vågar hoppa in i tråden Någon som har provkört en Ryds 568 GT med 378 inlägg och nästan 14000 visningar. Dock handlar många inlägg om hur underbart de går i vattnet och marginellt om kvalitet.

 

Nu är man ju oftast lite färgad och håller om det båtfabrikat man själv äger. Jag själv har lovordat Ryds för sin reklam om att den är tillverkad i Sverige. Skäms då jag läser om hur dålig kvalitet man fortfarande har och trodde att den tiden var förbi. Jo jag vet att man haft problem med läckande skrov och vatten mellan dem, osv.

 

Hoppas ni med problem verkligen tar ett nappatag med era leverantörer och kräver åtgärder. Svensk båtindustri behöver inte fuskare. Forum som detta är fantastiskt bra för att förmedla kunskap om fabrikaten och påverka till högre kvalitet.

 

För ingen kan väll påstå att båtarna är så billiga att man får räkna med lite skit.

 

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakuminjicering kräver stor nogranhet, inga läckor får förekomma. Själv föredrar jag ett handupplagt skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här fint skriver Ryds i sin Ryds Magazine 2007 nr 1:

 

ÖKAD KVALITET

Med injiceringsmetoden sugs polyester in med vakuum i en tät form. Det innebär att överflödig luft elimineras och mängden polyester blir alltså mindre. Utsläppen av växthusgasen Styrén har reducerats med hela 98 procent. Även arbetsmiljön har blivit betydligt bättre.

- Dessutom ger vakuumteknik en ökad kvalitet. Skrovet får bättre vridstyvhet och det blir starkare tack vare högre glashalt och jämn laminatkvalitet

 

Källa Ryds Magazine nr 1 2007: http://www.rydsbatar.se/magazine_2007/sida11.htm

 

Ökad kvalitet?

Det är väl tänkt så men så kom verkligheten ikapp...

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 23:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok allt går att sälja med mördande reklam.. Vad händer med styrenet när formen avlägsnas? Att man kan reducera styrenet med 98% är nog ett önsketänkande. Om man skall få bättre kvalitet genom vakumijicering krävs att det utförs på rätt sätt. Att arbetsmiljön förbättras håller jag med om iochmed att det är en sluten process.  

 

Senast ändrad av Ludden | 24 juli 2007 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, förmodligen SBS (om förkortningen är bekant) vid vakuminjiceringen om den inte får avsedd effekt (bl a bättre kvalitet på skroven).

Nu när båtindustrin gått på högvarv, så även hos Ryds får man hoppas, så är det väl risk att plasten inte får härda i lugn och ro?

Nåt är det ju som gör att gelcoaten blir spröd.

Kan för lite om sånt här men viss seghet vill man ju ha i både plasten och gealcoaten annars spricker det ju förr el senare.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen går det nog lite för fort i fabriken hos Ryds och vissa båtar får inte eller hinner inte härda ordentligt..

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit Bakom Spakarna dvs de som handgripligen utför injiceringen på skroven har kanske inte fått korrekta instruktioner hur man skall injicera för att undvika såna här problem med att gelcoaten spricker senare?

Arbetsledningen kanske tror att injicerarna gör rätt och injicerarna tror de följer instruktionerna (men kanske inte gör det trots allt).

Om man nu injicerar på optimalt sätt så borde ju inte problemet uppstå?

Eller kanske problemet uppkommer senare i kedjan?

Jag vet inte.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ursäkta att jag inte fattade.... Kanske beror på alla styrenångor 7.gif\

 

Jag har vid tidigare tillfällen försökt ge råd här på MG med det finns alltid de som kan bättre och skall mästra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även läst någonstans att vacumformningen ska ge starkare skrov då man blir av med eventuella luftinneslutninger.

 

Därför kan man göra skroven tunnare och därmed lättare skrov.

 

Ger då lägre materialkostnad och ökad vinst.

Och givetvis en lätt och smidig båt.

 

Men om det inte går som man hade tänkt sig så får man ett svagare skrov med risk för att det inte håller för de påfrestningar som båtskrov utsätts för då de ibland få gå tufft i hög sjö.

 

Nu borde det inte vara någon sådan risk med Ryds som är certifierade och bevakas av DNV  (Det Norske Veriatas) och är även ISO-9001 certifierade.

 

Därför är de problem som skrivs här troligen inte sant. Om det ändå är det borde man verkligen ta sig en funderare

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, beklagar att du har råkat ut för gelcoat-sprickor, det är inte roligt.

Jag har haft en 510 GTI årsmodell -05. Den fick jag gelcoat sprickor i. Jag lämnade in båten till firman som jag hade köpt båten på för reparation. Det såg hyfsat ut när jag fick tillbaka den, men tyvärr så dröjde det bara några åkturer så sprack det igen. Firman erbjöd på nytt att åtgärda felet men jag avböjde och bad om att få båten utbytt men det vägrade dom.

Jag skrev även brev direkt till Ryds kundcenter men de behagade inte ens att svara på mitt brev.

Det slutade med att jag sålde båten jag upplyste köparen om att den hade sprickor.

 

Kontentan av detta blev att jag bestämde mig för att aldrig mer äga en Ryds, numera är jag en lycklig Yamarin ägare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Ryds kan vara nog så bra i plasten och att enstaka exemplar får sprickor kanske man får räkna med. Men aldrig kul för de som råkar ut för det. Grejen är väl om Ryds forsätter att släppa ut båtar som får sprickor. Det gäller ju att försöka åtgärda problemet, var det nu ligger.

 

Har själv en Yamarin och de är inte felfria kan jag intyga, men de är mycket robust byggda men väl tilltagen tjocklek på laminatet.

Men jag fick en spricka på min runt ena övre motorbulten efter första säsongen. Det visade sig vara en luftficka under och så fylldes den med epoxy av en inhyrd plastspecialist och sen tillverkades en 3 mm rostfritt platta ca 50 x 10 cm (ungefär) som täckte både övre motorbultarna så att det blev bättre tryckfördelning. Så drogs det fast med Sikaflex emellan. Blev ju faktiskt bättre än vad det var från början. Är nu inne på 5:e säsongen med min och det har hållt fint.

Har aldrig haft en Ryds (tveksamt om jag skulle skaffa en men uteslutet är det inte om de skulle komma med en modell som passar mig).

 

Det jäkliga när man får såna här saker som sprickor är ju att de tenderar att komma tillbaka och sen när man skall sälja så får man ju gå ner i pris en hel del skulle jag tro. Om jag skulle köpa en sån sprucken Ryds begagnad så skulle det nog bli rejäl prutning bl a för att man ju inte vet var det kan komma sprickor härnäst (vilket man ju måste räkna med).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om man köper en ny båt från fabrik som tex Ryds så förutsätter man att den ska fungera. Nu som några nämner att deras båtar har fått sprickor och de kan få de lagade MEN detta handlar om en NY båt!!!

Sedan när de har tagit i kontakt med Ryds så vill de inte vara ett företag med good will..

 

Det är minst sagt ruttet av Ryds! Att inte ens ta sitt ansvar för sina båtar om det nu handlar om måndags exemplar. Sprickor ska inte få förekomma för det får man väl begära utav båttillverkarna på 2000-talet!? Ta tillbaka båten och ge kunden att riktigt exemplar istället!

 

Hoppas detta visar sig bara vara måndags exemplaren...

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fel kan alla göra, skillnaden mellan ett bra och ett dåligt företag är hur man hanterar problemet när det väl dyker upp.

Jag arbetar som kvalitets chef på ett företag inom bilindustrin. Mina kunder skulle aldrig behöva acceptera någonting liknande. 

 

Instämmer med föregående talare, stå på dig, kräv en ny båt!!! Ryds måste börja att ta ansvar för de produkter de säljer, det får man göra inom andra branscher.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min yamarin har också fått sprickor i gelcoaten, i botten ca 40 cm från var sida om kölen med en början ca 40-50 cm från aktern och ca 2,5 m framåt exakt lika på bägge sidorna. Det känns inte så kul när det inträffar innan båten ens är 10 månader gammal.Där jag köpte båten så har de ena stunden glömt, nästa så är det ju semester , så när ska de få tid för mig?? Ibland så känner man sig liten och otillräcklig. Båten är ju dessutom godkänd för en 70 hk och jag har bara en 60 hk. Men för övrigt så är det en helt underbar båt när det går lite sjö. 1 1/2 vecka sen, 9 sekundmeter på kanholmsfjärden då kändes det inte som om båten bara var 495!! den gick nåt helt underbart i ca 20 knop och ca 1,2 m sjöhävning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickor i gelcoaten hade jag reklamerat DIREKT!!

 

Själv så har jag inte haft några problem alls. Jag vet inte om det har med den nya vakuuminjeceringen att göra. Jag har 568 GT som är gjord med den gamla tekniken.

 

Men som sagt ring till Ryds direkt och reklamera

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

maelarpirat,

 

Du bör nog göra en skriftlig reklamation till företaget du köpte båten så det styrs upp lite mer formellt.

Går det ändå trögt gå på Yamaha Scandinavia som är svensk distributör av Yamarin. Det är viktigt att nåt tar tag i detta så det går iväg bilder osv till Yamarin för jag tror de behöver vara med på ett hörn att godkänna skador som ev går på garantin. Så har det i alla fall varit med det som lagats på garantin på min Yamarinbåt.

 

Viktigt att du till hösten/vintern inte har båten utomhus så det kan bli frostsprängt i sprickorna.

Tur i oturen att det är i botten, då kan man ju laga grundligt och sen ev epoxybehandla och bottenmåla så syns det inte sen (såvida du inte får en helt ny båt på garantin).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas detta visar sig bara vara måndags exemplaren...

 

Finns inget som heter så hos ett företag som är ISO-9001 certifierat.

Då har man rutiner som fungerar alla veckans dagar.

 

Fungerar det inte så är det allvarligt.

 

Något för DNV att kika på vid nästa granskning.

 

(Jo man granskas kontinuerligt om man är ett ISO-9000 certifierat företag och sköter man sig inte så får man inget förnyat certifikat)

 

Den modernare varianten av ISO-9000 medför även att man är ännu mer offensiv för att se till att man utvecklar sig.

 

För inte kan väll det vara så att DNV missar att göra vad de ska göra?

 

/Roland

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du askesladden så är det inte direkt imponerande med solbekta sidor taskig teak, osv.

 

Det är nog så att båtbranschen har en bra bit kvar till bilindustrins nogranna värld.

 

Även Nimbus som skall vara så bra har problem. Hörde om någon som fick reklamera en ny 300R för att de rostfria detaljerna ROSTADE!!

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 25 juli 2007 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...