Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Terri

Hans Christian

Rekommendera Poster

Är Hans Christian yachts bra båtar? Det låter som en dansk design, men de verkar vara asiatiska.

 

Seglar de säkert? Går de att jämföra med en Vindö?

 

Styrplatsen är placerad längst bak i aktern, väldigt nära vattnet. Hur går det vid hög sjö?

 

Senast ändrad av Terri | 20 juli 2007 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Det går precis lika bra som för de båtar som har akterspegeln helt öppen med bara några decimeter till vattnet. Det kommer inte in något för aktern lyfts upp.
Om det sedan kommer en jättevåg ute på den stora oceanen där väldigt många seglar väldigt ofta och det kommer sådana vågor väldigt ofta..... så bryter den över båten (väldigt ofta?) och då spelar det ingen roll om det är öppet bak.Det sköljer över hela båten lika bra ändå.


 
Enda nackdel skulle vara att rorsman får åka lite extra berg-o-dalbana. Men kanske tycker det är kul? Annars köper han inte en sådan båt? 
 
Så du kan va a lugn. En vacker båt.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en vacker båt. Och har ett romantiskt sagoskimmer över sig. Till formen liknar den en holländsk träsko.

 

Kanske inte någon idealisk båt för oceansegling i oväder.

 

Senast ändrad av Terri | 26 juli 2007 | 15:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans Christian yachts är mycket bra båtar. Jag tror nog att de är byggda i Taiwan men företaget är amerikansk.

 

En annan båt du skulle kanske fundera över är Norsea 27 eller hennes stora syster Norsea 37

 

http://www.norseayachts.com/

 

Mycket fina, starka båtar.

 

Om du inte har så mycket pengar och kan tänka dig en mindre båt som ändå är mycket sjöduglig kan jag rekommendera en Flicka. Dessa fina båtar har gjort många oceanseglingar. De byggs i USA of Syd Afrika.

 

http://www.smallcraftadvisor.com/flicka.html

 

http://home.att.net/~seagypsy/

 

 

Själv har jag en Storfidra som jag är mycket glad i. Det finns inte många båtar jag skulle vilja ha istället men hade jag tillräckligt med pengar hade jag köpt en Nordsea 37.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De byggs i Taiwan och håller mycket hög kvalitet.

De är långkölade och extremt tunga. Jag såg någon jämförelse någonstans där Hans Christian toppar listan över högsta deplacement jämfört med vattenlinjelängd bland standardbåtar.

HC är ingen snabb båt men naturligvis sjövärdig och bekväm i rörelserna tack vare sin långa köl, linjer och höga deplacemnt. Båtn är ju i mångt och mycket en kopia av de klassiska Colin Archer sjöräddningsbåtarna.

HC är en bra båt för långfärd men knappast något man med större utbyte seglar i våra vatten. Räkna med att alltid bli omseglad av allt utom möjligen i kuling!

Och till sist, om du inte viste det - de är extremt dyra också!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och kakel på väggarna i badrummet! Det är den enda biten jag inte gillar med Hans Christian. Fjolligt. Det hör inte hemma i en segelbåt.

 

Annars har den otroligt trevlig inredning, med organiskt böjda trälister, och annorlunda planering för salong och kök.

 

Senast ändrad av Terri | 29 augusti 2007 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte oroa mig för dessa detaljer. Om du nu skulle beställa en HC kan du säkert välja bort dessa. men kakel är ändå rätt praktisk. Lätt att hålla rent och den sugar inte åt sig en massa vatten.

 

Det är dina pengar och ditt val trotts allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


.....inredning, med organiskt böjda trälister....

 

Vad är det? Har aldrig hört talas om organiskt böjda lister.

 

Kaklet kan man diskutera. Men rätt praktiskt om man bor ombord på långsegling. Det finns ju anledningar till att man väljer kakel hemma också - där man bor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans Christian är ju ganska lika t.ex. Tayana 37, också från Taiwan (Ta Yang-varvet). Tunga, gedigna långfärdsbåtar med otroligt fina inredningssnickerier. Tittade på en sådan i höstas som för ovanlighetens skull var till salu i Sverige. De är ovanliga i Europa, men desto vanligare USA. Vet inte om den fortfarande är till salu, men hemsidan finns kvar:
http://www.geocities.com/tayana37jena/
Som sagts ovan, inget för svensk skärgårdssegling kanske, men på Nordsjön och Atlanten finns det väl inte så mycket i denna storlek som är sjövärdigare skulle jag tro... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte HC som hade inpastade spånskivor på vissa ställen? Tom rufftaket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar de inte gå farligt djupt ner i vattnet?

post-26996-1394235281,014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här stora takfönster ger visserligen mycket ljus. Men är det hög risk att de krossas av vågor som bryter över båten (eller i värsta fall om båten slår runt)? Ni som är vana vid segling i tuft väder, är trycket från vågor så kraftigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...