Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mariav

HJÄLP, min båtsommar är i farozonen!!!

Rekommendera Poster


Vad kan vara fel?

 

Min sambo har ställt fråga tidigare och gjort allt som vi fått tips om. Men jag måste göra ett nytt försök eftersom problemet inte löst sig (han står just nu böjd över motorn och svär ;).

 

Har en gammal båt med Volvo Penta AQ 145 A. Motorn går att starta men den går fruktansvärt ojämt och inte alls på tomgång! Måste gasa upp i 2000 varv annars dör den. Har kollat och gjort ALLT som vi har blivit rekommenderade: Renggjort varenda ventil i förgasaren. Bytt kamrem, tändstift, kondensator, brytarspetsar och ändå går den som en påse nötter. Har tagit bensin från en extern dunk men ingen skillnad.

 

Mekanikern på det varv vi ligger har varit ned och tittat men kan inte förstå vad som är fel, och ngn annan får vi inte tag på pga semestertider!!!

 

Är det någon, snälla, som har någon bra förslag vad som kan vara fel? Eller som har ett telefonnummer till en mekaniker som inte är på semester? (Vi finns i Sthlm). 

 

 

//Maria (som så gärna vill åka båt i sommar).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är ni säkra på att kamremmen vart bytt på ett korrekt sätt? SÅ att kamaxeln/kamaxlarna står i samma läge som tidigare?

 

Mvh/Linde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är kollat (tre ggr t.o.m). Alla märkningar står rätt......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Tändkablarna var inte uppräknade...

 

Glapp/avbrott i dem kan leda till de symtom du beskriver.

 

I 99 fall av 100 beror ju de symtomen du beskriver antingen i bränsletillförseln eller fel i tändsystemet.

 

Skulle visserligen kunde vara läckande topplockspackning också. Har ni gjort komp-prov?

 

 

 

Senast ändrad av Anders75 | 20 juli 2007 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändkablarna ska vi kolla upp, tack för tipset! Ska försöka hitta några på skroten imorgon (hela vår semesterkassa börjar sina, och semestern har inte ens börjat =))

 

Känns så himla surt att ALLT bara går sönder. Började med att motorn tog in vatten, men det löste sig efter många om och men (efter byte av limpa, impeller, startmotor och kamrem, bara för att upptäcka att utbytesmotorn var trasig när vi väl skulle starta!?) Fick en ny och ÄNTLIGEN startade iallafall motorn. Men, men.....den går som sagt skitdåligt. Så nu har vi dessutom bytt tändstift, kondensator och brytarspetsar (eller vi och vi, min sambo - själv gör jag inte så mycket :)

 

Komp.provet är däremot på topp på alla cylindrar!

 

Trevlig kväll i solen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla fördelarlocket och rotorn om kontakterna är arjade. Rensa och spruta på lite 5-56, kan göra underverk... Även dåliga tändkablar kan bli bättre med 5-56 vid anslutningarna... Kostar iaf, inget att testa...

 

Edit: Kom på en sak, ni har väl inte råkat växla tändkablar så dom sitter fel?

 

MVH // Janne...

 

Senast ändrad av 7anne | 20 juli 2007 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inga tändkablar på skroten, är ett jävl.. lotteri nu när ni har så mycket strul.

Köp en sats med kablar på mekonomen till en B23, kostar inte många kronor.

 

Sedan så har ni vad jag förstår haft vatten i maskinen pga dålig avgaslimpa. Hur är det med toppen och godset runt portarna vid 4:e cylindern. Är det uppfrätt där på insuget så drar motorn tjuvluft mellan insugsrör/limpa och topp.

Kolla igenom att spraya startgas runt alla tätytor på insugssidan när motorn är igång, om det drar tjuvluft så märker ni det på att motorn ökar ivarv. OBS tänk på att start gas är eldfängd.

 

Kolla tändningen med stroboskoplampa, även om motorn inte går under 2000 varv vilket gör att grundläget på ca 10° inte kan kollas, så bör ändå förtändningen börjat (vikterna slår ut i fördelaren) och ge ett värde på kanske runt 20° detta gradantal ska öka ju mer motorn varvas, bör finnas indikering på vevaxelns remskiva . Kolla detta för att se att tändningen står någorlunda rätt.

 

Ni har inte fortfarande vatten med i förbräningen pga av kass topp (kompprov kan vara pra ändå) Hur är färgen på stiften om motorn får gå ett tag på sina 2000 varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stiften är vitaktiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det redan påpekats.

Gör ett kompressionsprov. Säger mycket om motorns kondition.

Utan rätt kompression är det meningslöst att få motorn att gå bra.

 

Att gör kompressionsprov är inget dyrt och man kan fixa det själv.

 

Om du inte hittar någon mätare att låna så kostar en ny 179:- på Biltema.

Duger gott till att få ett bra status för motorn.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en membran förgasar så kan det vara det som är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten funkar! =)

 


Ikväll lyckades vi ÄNTLIGEN få motorn att gå som den ska! Har t.o.m varit ut på en provtur och motorn gick fint hela tiden....

 

Sambon plockade isär och rengjorde fördelaren samt rengjorde ett tomgångsmunstycke som han inte sett tidigare (satt bakom ngn annan pryl). Vår båtsommar verkar klara sig :)

 

TACK ALLA FÖR ERT ENGAGEMANG!

 

//Maria

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sej...

Man slutar aldrig att förvånas över kompetensen hos mekanikerna i denna branch. Verkar som att vi inombordsägare står helt för utbildningen och är rena fösökskaninerna. Vi har lagt ut servicen på vår endast för att jag inte har tid, men det är bara att inse att man får börja göra det själv. Känns inget vidare att få svinhöga fakturor på skitdåligt utförda jobb där dom dessutom skapar nya fel som inte fanns när man lämnade in båten...

 

MVH // Janne...

 

Senast ändrad av 7anne | 22 juli 2007 | 23:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...