Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Scantic465

Är det så enkelt att segla?

Rekommendera Poster

För någon vecka sen såg jag ett inslag i Rapport om några ungdomar från norrland som köpte en gammal segelbåt och seglade jorden runt utan någon nämnvärd tidigare erfarenhet av segling. Är det så enkelt att segla så man kan åka jorden runt som nybörjare i en relativt gammal båt?

http://www.runtjorden.com/projekt.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det är lätt att segla men att ge sig ut på stora have kräver erfarenhet och förberedlser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En otroligt häftig sak att göra!

Men visst var dom nybörjare, men inte helt och dom hade gjort nogranna förberedelser! Å inte minst, lite unga, vågar satsa å vill ha ett äventyr.

Så svar på din fråga JA!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, det är så enkelt!

Jag och några polare gjorde nåt liknande för några år sen, själv kunde jag inget om segling innan, några av de andra kunde lite mer. Och visst går det, själva seglingen är ju mestadels väldigt enkel, havet är stort och inga grynnor att bekymra sig om.. [ fenomenet grynna finns nästan bara här i Sverige.. :-) ]  Och är man i passadbältet blåser det likadant nästan hela tiden. På långa sträckor typ över Atlanten sitter man och diskuterar saker som ska vi jippa idag eller vänta tills i morgon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag o en kompis seglade idag för första gången. Ingen av oss har överhuvud taget varit i närheten av ett segel förut. Båten var en Jasmine 25, 2 ton. Vi hade läst boken Seglingens ABC(rekommenderas!) före, det var all förberedelse för oss angående hur man seglar. 

Vi åkte ut, vred upp båten rakt mot vindögat o upp med seglen. Gick hur bra som helst, vi kryssade o hela baletten. Det var inte svårt!

Vinden var väl 4-5 m/s.

Senast ändrad av Yadis | 20 juli 2007 | 00:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...