Gimbal 0 Postad 19 Juli , 2007 Har precis bytt båt och fick då med en Geonav 6 Sunshine plotter, och den blir jag snart vansinnig på. Jag har den inställd så att kartan roteras beroende på färdriktning, dvs fören pekar alltid uppåt, vilket ju är trevligt och bra. Men så vill jag placera ut ett par waypoints framför mig för att sedan köra på autopilot, och trycker därför på fyrvägsknappen så den växlar till cursor mode för att enkelt placera ut lite punkter. Och vad händer, jo kartan vrids slumpmässigt (känns det som) så att norr pekar uppåt och vips är man helt lost då man plötsligt rör sig snett nedåt höger istället, och vart var det nu man skulle? Någon som har en Geonav 6 och vet om det finns någon väg runt detta, annat än att alltid köra norr uppåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Juli , 2007 Om du gör detta med stillastående båt vet inte gps en vart du är påväg, dvs vilket håll som ska vara uppåt! (bara en teori) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 20 Juli , 2007 Nja, problemet är att den växlar från färdriktning uppåt till norr uppåt så fort man vill lägga ut en waypoint. Det gör ju att hela kartbilden vrids x antal grader när man vill editera en punkt. Otroligt knäppt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser