Maler 0 Postad 19 Juli , 2007 Jag har scannat in sjökort och kalibrerat dessa i Fugawi med 3 ref. punkter påkortet enligt long/lat linjerna. Kör nu dessa tillsammans med en Magellan Spor Trak Pro på min PC men får då en missvisning på ca. 100 - 150 m, vet någon vad detta kan bero på?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 19 Juli , 2007 Hej! Antagligen beror det på att olika geodetiskt datum används i kortet och av GPS:en. Kolla i hörnet på kortet, står det t.ex. WGS 84 eller WGS 72, sen kan du kanske ställa in GPS:en att använda samma.Egentligen är detta ännu en anledning att använda vektor-kort i stället. Raster tillhör stenåldern! :-) I vektorkort-standarden S-57 är WGS 84 det enda tillåtna datumet, så man får aldrig såna problem. Mitt tips, byt till Tridentnav ECS:http://www.tridentnav.seMvhSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 20 Juli , 2007 Troligtvis är det fel inställning alternativt om du förstorade korten så kontrollmät att förstoringen blev skalenligt annars får du med dig det felet också. Får du missvisning både i Norr/Syd och i Öst/Väst riktning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maler 0 Postad 20 Juli , 2007 Tack Sven för hjälpen, nu fungerar det perfekt, jag skall även titta på det program som du tipsade om. /Frank Senast ändrad av Maler | 20 juli 2007 | 11:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 20 Juli , 2007 Kul att det funkar!Gick det alltså att ändra geodetiskt datum i GPS:en? Eller gjorde du på nåt annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maler 0 Postad 20 Juli , 2007 Jag hade rätt geodetiska datum i GPS`n men angett fel i Fugawi Map Calibration när jag kallibrerade de scannade sjökorten. /Frank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser