Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Maler

Missvisning Fugawi

Rekommendera Poster

Jag har scannat in sjökort och kalibrerat dessa i Fugawi med 3 ref. punkter påkortet enligt long/lat linjerna. Kör nu dessa tillsammans med en Magellan Spor Trak Pro på min PC men får då en missvisning på ca. 100 - 150 m, vet någon vad detta kan bero på??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!


Antagligen beror det på att olika geodetiskt datum används i kortet och av GPS:en. Kolla i hörnet på kortet, står det t.ex. WGS 84 eller WGS 72, sen kan du kanske ställa in GPS:en att använda samma.
Egentligen är detta ännu en anledning att använda vektor-kort i stället. Raster tillhör stenåldern! :-) I vektorkort-standarden S-57 är WGS 84 det enda tillåtna datumet, så man får aldrig såna problem. Mitt tips, byt till Tridentnav ECS:
http://www.tridentnav.se
Mvh
Sven 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är det fel inställning alternativt om du förstorade korten så kontrollmät att förstoringen blev skalenligt annars får du med dig det felet också.

Får du missvisning både i Norr/Syd och i Öst/Väst riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sven för hjälpen, nu fungerar det perfekt, jag skall även titta på det program som du tipsade om. /Frank

 

Senast ändrad av Maler | 20 juli 2007 | 11:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kul att det funkar!
Gick det alltså att ändra geodetiskt datum i GPS:en? Eller gjorde du på nåt annat sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade rätt geodetiska datum i GPS`n men angett fel i Fugawi Map Calibration när jag kallibrerade de scannade sjökorten.

/Frank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...