Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
bollem

monark 670 bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Vad kan det tänkas vara för soppaförbrukning på en monark 670 med AQ130/VP280 ?

Eller vilken motor passar bäst i denna båt om man vill ha låg förbrukning.

Har inte sett några med diesel i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet förbrukningen på sina båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Förbrukningen beror alltid på hur fort man kör,hur många personer ombord,om det är en fyrcylindrig eller sexcylindrig.Själv har jag en Monark 670 med Volvo B20,jag kör normalt ca 7-8 knop då drar den ca 1 - 1,2 per distans = sjömil = 1852 meter. Ju större motor o fortare man kör ju mera bränsle går åt. Visst går det att sätta i en diesel i Monarken men man får bygga om lite och sedan går det inte så fort men billigt.Om Du räknar med att köra ca 400 sjömil på en sommar kostar det ca 4 - 5000 kr i bensinkostnad, Jämför man med semester på land,hyra stuga,hotell,bilkostnad,eller annat så skall man inte stirra på kostnaden för bensin till båten.Har man bråttom på sjön är det tecken på att man inte trivs på vattnet utan vill komma fram så fort som möjligt.Kör sakta och se dig omkring o njut av tillvaron och var säker på att inte köra fel eller kollidera med övriga fartdårar i trånga farleder.Om Du behöver veta hur mycket din båtmotor drar,kör till motorn stannar fyll t.e.x 10 l och kör sedan till motorn stannar igen,läs av hur långt Du kom.Glöm inte att ha mera bensin med.Kör med den fart o det antal personer som Du normalt har. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Monark 670 -78 med en 3 l Mercruiser på 135 hk med Alpa One Drev. Jag har flödesmätare och vid marchfart 19 knop drar den drygt 1,2 liter sjömilen med semesterlast och 2 personer. Helt tom vid sjösättningen gick den på ca 1 liter. Då jag åker sakta 6 knop drar den under litern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du då? Du har fått 3 svar där alla talar om hur mycket bensin deras båtar drar. Själv har jag en Monark 670/Aq 140. Den drar ca 0.8 L/distans vid låga farter 5-7 knop. Se för övrigt Arkengorans inlägg. Så kör även jag min Monark för det mesta. Bråttom har man på jobbet, inte när man är ledig och ute på sjön! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...