Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
zolp

Tändningsinställning AQ145(B23)

Rekommendera Poster

Någon som kan berätta för mig hur jag ställer in tändning på min AQ145(B23) på bästa sätt? Just nu går det extremt dåligt. Har provat flytta fram och tillbaka på fördelaren men får inte riktigt till det.

 

Har bytt kamrem men inte brytarspetsar, kondensator etc. Funderar dock att köpa Biltemas kompletta tändsats för B23 så blir det gjort.

 

Kan tillägga att jag inte hittar någon märkning på kamaxels remskiva, förmodligen nötts bort eller rostat bort. Är detta ett måste för att få till tändningen?

 

Skall förbi skroten i eftermiddag och se om jag kan hitta en bättre remskiva där märkningen finns kvar.

 

/Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått alla lägen rätt på kamaxel och drivaxeln för fördelaren kontra vevaxeln när du bytte kamrem?

 

Märkningen för tändningen finns på vevaxelns remskiva.

 

Kollar du tändningen med stroboskop?

 

Märkningen på remskivorna måste finnas för att få till det vid ett kamremsbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som förigående inlägg poängterar så har du sannolikt fått kamremen nån kugge fel.

Då hjälper det lite att justera på fördelaren.

Skaffa nytt hjul om märkning är borta.

Ang Biltemas tändsats så ta med de gamla tändkablarna i båten.

Jag köpte en sån sats till min gamla 740.

Lös som en julgran på julafton när jag lyfte på motorhuven när den börja misstända gnistor över allt där de inte skulle vara.

Tändkablarna suger på biltema!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har trippelkollat alla märkningar när jag monterade kamremmen, är helt säker på att den sitter rätt.

 

Hittade dessutom märkningen på vevaxelremskivan.

 

Har hållt på i flera timmar och får inte motorn att gå jämmt och på låga varv, den dör mer eller mindre så fort jag släpper på gasen, under 2000 rpm. Detta gör det svårt att använda lampan för att hitta optimalt läge.

 

Har kollat förgasarna, och blåst rent dem. Ställt tomgångsskruv och blandningsskruv enligt instruktionsmanualen.

 

Fattar inte vad jag gör för fel? Några tips

 

Kan verkligen ett byte av kamrem påverka tändningen så mycket? Båt h-vetet gick ju som en klocka tidigare.

 

mvh

Christer

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har förmodligen ett tomgångsproblem.

 

Skruva ut tomgångsmunstycket och blås rent det (använd en knappnål).

Tomgångsmunstycket sitter på baksidan  (övre delen av förgasaren).

Kolla också att Luftskruven är utskruvad ca 2 varv från sitt bottenläge.

 

Förutsatt att inte förgasaren flödar eller att det läcker luft kring

infästning mot insugsrör eller där förgasaren är delad så bör du få

ordning på tomgången med ovanstående åtgärd.

 

Tändningen skall vid tomgång vara 7-10 grader förtändning och

ca 34 grader vid 4500 varv mätt med stroboskåp.

 

Lycka till

 

vp-wrn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat lös varje ventil/munstycke etc. i förgasaren. Blås rent med tryckluft.

 

Kollat kamremmens, vevaxel, etc för fjärde gången och allt stämmer.

 

Provat med bensin från dunk.

 

Får fortfarande inte motorn att gå på tomgång.

 

Blir snart vansinnig, varför får jag inte  båten att gå på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Christer

 

Om motorn gick bra innan du gjorde kamremsbytet så måste det vara något som har blivit fel vid monteringen av själva remmen,ett kugg fel är det jätte lätt att det blir om man inte är van eller inte har en rem med märkningar.

 

Det stod Stockholm i din sjöbod, vilken ända?

 

Mvh Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

vill kolla bara har du kollat alla 3 lägen på kamremen. kamaxel, vevaxel,och den axel som styr tändningen här du en bild om det hjälper dig

 

MVH Laxen

post-7676-1394235152,649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag lovar, alla märkningar står i rätt läge. Har kollat det flera gånger. Använde faktiskt samma verkstadsndbok när jag montrerade kamremmen.

 

Om de skulle stå fel måste jag vara skelögdt och halvblind :-)

 


Lyckades faktiskt få den att gå på tomgång ett tag idag, men när jag flyttade tändfördelaren i rätt läge dock den.

 


Skall göra ett nytt försök i morgon men jag har snart slut på idéer :-(

 


Förstår inte vad det är för fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Lyckades faktiskt få den att gå på tomgång ett tag idag, men när jag flyttade tändfördelaren i rätt läge dock den.

 

vad menar du med rätt läge kollade du med stroboskop då ?

 

MVH Laxen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, kollade med stroboskåp. Ca: 10 grader innan FÖD. Sedan dog motorn igen? Kanske flyttade jag tändfördelaren för mycket?

 

När den gick på tomgång låg den på ca: 30 grader, då gick motorn trots allt men riktigt dåligt.

 

Funderar på om det är förgasarna som strular? Har två stycken Solex 44. Där har jag en fundering rörande tomgångsmunstycket http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ145A/0028.JPG. På enda förgasaren går denna att skruva isär men inte på andra. Är det så att bara en förgasaren används på tomgång? Rengjorde nämligen den jag lyckades demontera.

 

Har ställt blandningsskruvarna på två varv, ett varv enligt manualen men två varv enligt informationen här på maringuiden.

 

Hur som helst förstår jag inte hur en trasig avgaslimpa och senare en felkuggad kamrem kan generera dessa fel? Att tändningen hänger ihop med kamremmen kan jag för står men inte hur i h-vete detta skall påverka förgasarna. Motorn gick som en klocka innan jag fick in vatten i cylindrarna pga. dåligt avgaslimpa. Gjord komp.test och det är ok etc.

 

Detta går numera långt över mitt förstånd :-)

 

mvh

Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skriver du nu? 30° förtändning vid tomgång (runt 800 rpm) är det korrekt uppfattat? Då är det inte underligt att den går som piss.

 

Jag tar förgivet att du satt tändkablarna rätt!!!

 

Funkar vikterna i fördelaren? Ställ den på runt 30° vid ca 4000 rpm kolla med stroboskopet hela tiden och sänk varvtalet ner mot tomgång eller dit motorn stannar vad har du för gradtal då? Ta reda på detta först ,om du inte redan gjort det, innan du börjar riva med annat. Om gradtalet inte ändras med varvet så är felet i fördelaren, om detta funkar så får man gå vidare. Kom tillbaka med siffror på gradtalet vid olika varv.

 

Har ni kollat med startgas runt insuget så den inte drar tjuvluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

!!!! Felaktig eller missledande info i din instruktionsbilaga !!!

 

Tomgångsmunstycket (1) finner du på bilden ovanför texten (93.)

 

Det du förmodligen lyckats ta loss på den ena förgasaren men inte den andra är EMULSIONSMUNSTYCKET (Anges i textstycke 91.)

 

Tomgångsmunstycket är helt i mässong och skruvas ut med skruvmejsel.

Sitter alltså i bakkanten ganska högt upp på  förgasarna.

Du ser dem inte. Kanske med hjälp av en spegel. Någon nämde att ett kort med digitalkamera ibland kan vara till hjälp för att se saker som sitter lite dålt.

 

Båda förgasarna har tomgångsmunstycke. Alltså måste båda dessa vara rena

från smuts. kanalen i munstycket är så litet att en knappnål precis passar.

 

Typisk tendens när denna kanal är tät är att motorn dör (endast suger luft) när man skruvar upp tomgångskruven.

 

Ett dåligt men ibland fungerande test är att skruva tillbaka tomgångsskruven helt på den förgasare som strular mest och skruva upp

tomgången på den andra förgasaren. Detta kan påvisa det problem jag beskriver.

 

Men är det skit i båda förgasarnas munstycken så hjälper naturligtvis inte detta.

 

Jag skrev också tidigare om att luftläckage vid insugningsröret eller där förgasarna är delade också är hopplöst tomgångs förstörande.

 

Har du kollat att förgasarna sitter fast ordentligt ? Att det fins packningar ?

 

Ner och jobba igen, det kommer att lösa sig.

 

När du löst dessa problem vill jag varmt rekommendera byte till

brytarlöst tändsystem från Pentronix Ignitor.

Strat och tomgång blir kanon.........

 

Men fungerande förgasare är ett måste..

 

Mvh

vp-wrn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen efter så många timmar skruvande fick jag till det. Plockade än en gång lös fördelaren och molekyliserade den, 5-56 papper och tryckluft.

 

Hittade dessutom den andra tomgångsmunstycket, blåste detta rent med tryckluft. Det var lite skräp men inte igentäppt.

 

Nåväl när jag startade upp båten varvade den för högt men jag lyckades skruva ner den till ca: 750 rpm och ställa in tändningar på 10 grader enligt instruktionsboken.

 

Tog en kortare testtur och märkte att vid 4500 varv hade jag tappat ca: 3 knop jämfört med tidigare. Antar att måste fininställta tändningen ytterliga men nu har man trots allt fått motorn att gå och hoppet har kommit tillbaka.

 

För finjustera blandningen också, enligt instruktion skall den skruvas ut 1 varv men enligt info här på maringuiden är det två varv som gäller.

 

Tack för alla era tips, nu blir det båtåkning i sommar :-)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

skönt att höra att det löst sig . hadde massa problem själv i fjol så jag vet hur det känns när allt bara är skit . lycka till

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra då kan vi åka båt nästa vecka.

och rent teroetriskt så är det så att när man får vatten i cylindrarna igenom en trasig limpa så ökar kompet en aning och man kan få mera effekt men kanske inte 3 knops skillnad,och sen tar kolvarna och ringarna lite stryck av vattnet, 

 

/MVH Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul att det löste sig till sist.

 

Men dina tappade 3 knop vid 4500 varv måste bero på beväxtning av botten och propeller.

 

Jag menar att gör motorn 4500 varv måste ju båten gå lika snabbt som förut (vid 4500 varv) om inte något bromsar båten.

 

Tändning och luftskruvstrimmning i all ära men det påverkar ju inte båtens hastighet vid ett givet varvtal eller hur ?

 

Men du kanske menade att du inte kan komma upp i högre varvtal än 4500 ?

 

Ha en bra båtsommar.

vp-wrn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...