Killerfart 0 Postad 19 Juli , 2007 PÅ den motor jag köpt har någon av föregående ägare gjort ett motstånd som sitter mellan brytarna och tändspolarna motståndet är på ca 15 Ohm. Någon som vet varför? Kan det vara för att han har bil stift på den? eller för att skydda spolarna eller brytarna? Det är en A/P 550 Senast ändrad av Killerfart | 19 juli 2007 | 12:07 Senast ändrad av Killerfart | 19 juli 2007 | 12:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 19 Juli , 2007 Jag har aldrig hört talas om någon liknande konstruktion på en utombordare. Ett konventionellt tändsystem med brytare (till skillnad från ett CDI-systetm) lagrar energi i tändspolen under den tid brytarspetsn är sluten. Denna energi bränns sedan upp i tändstiftet då brytaren öppnar. Det finns ofta några tusen ohm på sekundärsidan, i tändkablar och stift för att minska radiostörningarna. Vissa biltändsystem har även resistor på sekundärsidan som kortsluts i startögonblicket och kan pss få en bättre gnista när startmotorn drar ned batterispänningen. Du får gärna förklara lite närmare. Du skriver ett motstånd är det så eller sitter det ett per brytare/tändspole? Tänken är kanske att skydda tändspolen mot överhetting. Jag tror inte riktigt att detta är så verkningsfullt på en tändning av detta slag om nu inte tändspolen är dimensionerad så att den måste ha en serieresistor. Det är lite annorlunda med en batteritändning (typ bil) där tändspolen kan överhettas om motorn är avstängd med tändningen är påslagen och brytarspetsen är sluten. Hur som helst så kan resistorn(erna) inte förklaras av av det sitter bilstift i motorn. En resistor på primärsidan har ingen inverkan på de radiostörningar som uppstår då ljusbågen tänds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killerfart 0 Postad 19 Juli , 2007 Det sitter ett per spole och brytare.. jag kan inte heller få ihop vad detta skulle vara bra för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 19 Juli , 2007 Jag skulle satsa på ditt senare antagande att för att resistorerna sitter där för att skydda spolarna och brytarna? Om resistorerna nu redan sitter där och motorn funkar så förslår jag att du låter dem sitta kvar. De flesta tändspolar går sönder pga isolationsfel på högspänningssidan. Det är inte otroligt att många av dessa fel (men inte alla) beror på temperaturen i transformatorn/tändspolen. Resistorn ka tänkas ge en något lägre drifttemp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser