Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
christopherr

måste be om lite hjälp!

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

undrar om jag kan få lite hjälp med mitt kommande båtköp? Har sökt runt på alla möjliga forum efter det här felet och hittat en hel del...men ändå så tvekar jag på vad detta kan vara

 

ska byta mc mot båt och har aldrig haft båt förr. båten jag ska byta till har en 55hk yamaha från nån gång 80tal.

 

Han som säljer båten berättar följande historia för mej:

 

I höstas så skulle jag ta sista svängen med båten,men när jag startar så ser jag att det inte pissar ut nåt kylarvatten (vilket det gjort under hela säsongen) så jag tar upp båten och byter impeller. när jag sen ska testa så sprutar det som det ska,men bara till en början,sen avtar det sakta och till sist droppar det bara vatten ur den,då stängde jag av. men under tiden som jag såg att det sprutade vatten så tänkte jag att jag skulle ta en liten tur,men helt plötsligt så fast jag gasade så kom jag ingenstans,varken med backen eller frammen,då såg jag att vattnet slutade spruta och då stängde jag av,sen har jag inte rört motorn något utan gav upp och svor

 

Vad kan detta vara? ska jag inte köpa båten pga detta eller kan det vara något att fixa till? En vän sa till mej att han (säljaren) var kass på att mecka och när han satt ihop motorn igen efter att ha bytt impeller så kanske han missade att ställa in växlarnas små regalge i motorn? kan det vara felet på växlarna? eller kanske har han missat något annat vid monteringen? och vad kan vara felet med vattnet tro?

 

helt ny på båt..men mkt sugen!!

 

tack för alla tips som kan tänkas komma!

 

mvh

christopher

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bästa fall är det som du säger. Att det inte kommer vatten från skvallerstrålen kan vara att slangen är igensatt. Blås med tryckluft för att rensa och prova igen. Att den inte driver kan bero på att han inte fått ihop växleriet som det ska alt, proppens vulkning är kass. I värsta fall är drivaxeln av ngn, anledning kass, då varkan driver den el, kyler. Vet inte hur yamaha är men på vissa kan man om man är klantig och tvingar dit växelhuset utan att drivaxlens splince har gåt i riktigt effektivt paja splincen på ett kick...

Kör du motorn på land med spolmuff så ser du lätt om det bara är stopp till skavallerstrålen då det ska komma kylvatten ur proppellercentrum och det ska vara lagom varmt. För att testa impellerns sug: Koppla på spolmuffen till kran och sätt på vattentryck. starta motorn och kolla att det kommer kylvatten ur proppellercentrum. Ha en färdig skarv med snabbkoppling ca 1,5 m från muffen. Koppla snabbt bort spolmuffen och stoppa slangänden i en spann med vatten. Då ska motorn utan problem kunna suga i sej vattnet, förutsatt att du fått på spolmuffen ordentligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalas,tack för tipset..ska tänka på det där om jag bara får till det rätt när jag kikar på båten nästa gång..

 

Men om det skulle vara stopp i skvallerröret så skulle det ju inte först spruta ut efter impellerbytet och sen avta efter bara en liten stund?

 

Om det är så att splinesen är väck tex...är det något som man kan laga då eller är det bara att antingen sula motorn eller kasta upp typ 10000 för att få den lagad?

 

Jag gillar båten,och byter säkert..men just det här med drivningen känns läskigt,speciellt som man läser andra inlägg om vissa som fått diagnosen blanka drev-var god betala

 

Jag anser mej själv som en som inte drar sej för att skruva själv när det gäller bilar och motorcyklar,men båtmotorer är ju helt nu mark.. är det svåra saker att pyssla med eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda rådet jag kan ge är köp inte gammal skit... Det finns inget tråkigare än att köpa gamla grejer för en massa pengar som man sen måste laga på. Fast det är möjligt att du har fått ett väldigt bra pris på grejerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gammal skit.. mjo,sant. men jag har varken dom pengarna som behövs till att köpa nytt,eller lust att köpa en dyr,nyare grej som jag ändå bara ska fiske och så med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 som du själv skrev man måste rätta munen efter plånboken

 ta isär motorn så ser du ju vart problemet är,det kanske inte ens är bytt impeller och den stund det tar att mecka kan spara mycket krångel lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det splinsen hade jag inte gett mycket för motorn. Det andra förutsätter ju att du kan meka en del själv. Bör ju inte kräva några delar utan är ju ev, bara att han inte har monterat ihop det rätt men du måste ju kunna konstatera det först. Rent allmänt så tror jag att den motorn är den två-cylindriga modelllen vilken ska vara en bet, sämre än Yamaha 50 hk som är tre cylindrig. Är vad jag hört. Vad det gäller igensatt skvallerstrålen så kan det hända på relativt nya motorer. Ofta är det en liten nippel som strålen sprutas ut genom med betydligt mindre hål än slangen och det sätter lätt igen. Min motor (96:a) var det tydligen ngn, flaga som la sej i vägen, fick blåsa den ett antal gånger innan felet försvann helt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,, problemet är ju det att han nog knappast låter mej skruva ner motorn innan jag köper den för att få se vad som är fel..
 
jaja,det löser sej väl,med min härliga vanliga tur så sitter det väl ingen motor under locket på den när jag väl öppnar :)
 
ingen som har en ht att byta till sig mot en hoj? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Har fått ett snarlikt problem med min yamaha 55, nybörjare som jag är glömer jag att sätta växel i nolläge och startar motorn, men tur/otur nog så glömer jag även sätta dit dödmansgreppet.

Resultatet blir att jag under 2-3 min sitter förgäves med chocken och försöker starta den men tillsist kommer jag på felet och den startar direkt!

 

sen till problemet: jag får upp farten och planar och kör i ca 10 - 15 min sen helt plötsligt så tappar jag fart och motorn varvar upp sig som bara den!! men jag kommer ingenstans!

 

jag tror att nåt pajade hos växlarna för jag kan köra den i 7 knop men högre varv än så blir de inte för då varvar den bara!

 

Har jag pajat växlarna eller är de nåt värre ????  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med lite otur så har motorn nupit.... dvs. en light version  av att skära. den kan ba blivit för varm och den reparationen kostar pengar, Risken är att det hänt innan säljaren bytt impellern. och då kan det vara så att båten funkar till att börja med men när den bilr varm då funkar den inte längre.

 

Mitt förslag är att motorn lämnas in på verkstad för översyn

och reparation, och att säljaren står för den kostnaden, eventuellt att du får motsvarande prisavdrag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är de så att jag har kört den 2ggr tidigare och då har den funkat helt okej och den sprutar ut vatten så impellern borde väl vara bra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska avstå från den här motorn (båten) innan du vet exakt vad det är för fel och vad det kostar att reparera den! Man ska absolut inte ha bråttom när/om man ska köpa båt för det brukar ofta kunna stå en väldigt dyrt. Skynda långsamt, för det kryllar av båtar i bra skick på både båt och motor till rimliga pengar. Och varför ha sådan brådska nu när vintern ändå knackar för dörren? Den här motorn är utan tvivel ett sk. riskköp. Den kan vara på väg att vara totalt slut även om den inte behöver vara det. Men hur vet du vilket av alternativen som gäller?

 

Avstå helt från köp eller ta reda på först hur motorn mår och vad som är felet är mitt tips. När du har svaret så kommer allt i helt ny dager och du kan då avgöra om den är värd några pengar alls eller i så fall hur mycket. Om ägaren inte vill bekosta detta så avstå från köp tycker jag. Säljaren måste ju inse att även nästa spekulant säkerligen också drar öronen åt sig inför dessa symtom.

 

Ett alternativ är att säljaren sänker priset på båten i så pass hög grad att prissättningen utgår från att motorn är att anse som helt förbrukad. I sådana fall ska du bara betala för enbart båten fast du får med motorn på köpet och i sådana fall är det inte många kronor alls som det är frågan om. Båten ifråga kan ju inte handla om en så mycket större båt än 4,5-max 5 m skulle jag gissa med tanke på motorstyrkan. Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten är redan inköpt och jag har använt den utan problem ett par gånger (obs jag har lånat tråden bara så du vet, tyckte onödigt att skapa en nytråd för en snarlik problem)

 

när jag gasar känns de som att cyckla på en cyckel utan kedja dvs ingen motstånd och motorn varvar bara! men på låga växlar kommer jag fram!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


HAN FÅ JU INTE BÅTEN/MOTORN SÅLD MED DETTA FELET OM INTE DEN BLIR PRISAD

DÄR EFTER .. DET FATTAR NOG ÄVEN HAN !

 

KOM ÖVERRENS ATT MOTORN SKALL IN PÅ SERVICE OCH LAGNINGEN PÅ MOTORN

SKALL INGÅ I PRISET ...O M  !!! INTE BÅTENS PRIS REDAN ÄR SÅ LÅGT ATT DET KAN RÄKNAS IN FÖR DIN DEL . MAN FÅR INTE ALLT GRATIS !?!?!

 

 

JCC

post-11345-1394235216,4075_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?? har det blivit ngn båt?

JAg hade en Yamaha 55 från -82 i min gamla båt...jag hade den i 19 år.....

vid några tillfällen var jag ute för samma problem som du nämnt, med pissestrålen och löste det som omnämts med tryckluft.

 

detta med vxl att den inte rör sig när du gasar var jag också ute för, men vet inte om det är samma orsak...jag berättar...

- Växelföraren i motorrummet (underkåpan) skall fästas i vxl-vajern med ett plast lås !!!?!!!!!!  = Problem. Det som hände mig flera gånger innan jag blev förbannad var att plastlåset vek sig utåt och helt plötsligt var vajern frikopplad....JÄ-LIGT stressande när du skall lägga till i en gästhamn...

..så blev jag förbannad då...och låste plastlåset med 2 buntband i växelföraren, och därefter var problemet ur värden...

 

Sanningen att säga så bytte jag inte impeller en enda gång på den motorn (skäms lite) men blåste jag bara rent med tryckluft i strålen så var det ett jä-la tryck i den...OCH sköja rent med sötvatten vid upptagning..

 

i övrigt kan jag bara säga att en mer startvänlig och pålitlig motor har ingen av mina glada kamrater haft..

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att det kommer in svar! :)

 

Nej,det blev inte den motorn,eller båten. däremot köpte min kompis den och det visade sig att han som hade den förut hade missat att koppla ihop drivstången med växelhuset när han monterade ihop motorn efter impellerbytet..

 

Så lätt var det och enligt kompisen så går motorn klockrent nu.

 

Nåväl,Jag köpte mig en annan båt, En Crescent 418 med en 25hk johnson -01 på,Är supernöjd med båten! (skulle kanske vara en lite starkare motor)

Och ångrar inte en sekund att jag missade den andra båten.

 

Tack för alla svar och varsågod du med det liknande problemet,ta över tråden och jag hoppas du får hjälp! :)

 

Ha det gott alla!

Ses på sjön! :)

 

Christopher

 

Senast ändrad av christopherr | 12 september 2007 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...