Mawi 1 Postad 18 Juli , 2007 Hej tänkte montera min gamla autohelm 1000 analogue på vår ohlsson 8:8. Enligt manualen så skall fästet monteras på rodret exakt 46 cm från roderstocken. Se bifogad bild. Problemet är bara att där har jag en sittbrunnslucka. Hur skall man tänka? 1. Montera den i luckan på rätt avstånd. Detta kommer ju att ge en instabilare konstruktion som dessutom belastar luckornas gångjärn. Sedan kommer man ju att svära sig fördärvad varje gång man måste koppla ur den bara för att komma åt grejorna i luckan. 2. Montera den på dryga 70 cm avstånd i stället? då får man ju väldigt litet utslag på rodret, kommer det ens att fungera? Å andra sidan så borde Autohelmen ju bli mindre belastad och båten är väl ändå i tyngsta laget för den gamle apparaten. Ytterligare förslag? Någon med en ohlsson 8:8 som gjord detta? MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 24 Juli , 2007 Jag har en Ohlson 8:8 där jag under flera år använt en gammal Autohelm. Den sitter monterad i den lilla luckan på SB sidan. Visst, inte käckt när man skall ned i luckan men det fungerar. Autohelm 1000 klarar inte båten under segel i annat än mycket lätta vindar. Men för maskin går det fint med denna hjälpande hand. Perfekt när man seglar själv och skall hålla båten mot vinden. Ett annat problem är den inbyggda kompassen som inte tål någon större krängning utan låser sig med följd att autopiloten slutar fungera. För egen del slog jag tidigare i år till och köpte en Raymarine 6000 som de sålde ut några tusen billigare då det kommit en ny modell. Har seglat med den under de senaste veckorna. Fungerar klart bättre än min tidigare pilot. Man måste dock reva tidigt för att undvika att båten blir lovgirig, speciellt i byig vind. Även den nya armen sitter monterad i luckan men det fungerar utan större problem. Skall dock komplettera med en fjärrkontroll för kurskorrigering - vi får se vad Tomten kommer med till Jul för nästa säsong. MVH Dragos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 24 Juli , 2007 Har visserligen varken Ohlsson eller Autohelm, men samma problem.Satte fästet i sittbrunnssargen och en förlängare på stången, finns säkert även till Autohelm. Dock är den ändå något kort så jag tänker förlänga den ytterligare med ett rostfritt rör utanpå stången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser