Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
FlyFisher

Silver Fox eller Yamarin 4730?

Rekommendera Poster

Hej

 

Står inför att köpa båt för första gången och har mer eller mindre bestämt mig för en styrpulpetare i 5-metersklassen. Just nu lutar det åt en Silver fox eller en Yamarin 4730 (numera 47 TC?)

 

Stämmer det att en alubåt kräver mycket mindre skötsel, (tvätt, polering etc ) samt att de är mer oömma? Hur fungerar det exempelvis att glida upp på en strand med en plastbåt? Tar skrovet skada?

 

Har en plastbåt bättre komfort (lägre ljudnivå, bankar mindre etc)?

 

Vilken är mest lättsåld om ett par år?

 

Har tänkt traila en hel del då jag ej har båtplats.

 

Tacksam för alla synpunkter då jag ej ägt båt tidigare.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog kräver en aluminiumbåt mindre yttre skötsel och är mer oömma. Men får du en buckla på en aluminiumbåt får man i regel leva med det sen (kanske går att buckla ut el dra ut). Men Silver aluminiumbåtar har ju plastinredning så där blir det ändå att putsa och feja. Busters aluminiumbåtar har inte den typen av plast i sin inredning.

 

Jag har en plastbåt (Yamarin 5820/58BR) och jag brukar dra in den vid sandstränder. Har aldrig blivit några repor att tala om på skrovets undersida. Men du kan inte dra upp på stenar, det repar sönder.

En aluminiumbåt kan man dra upp på stenar om man vill (fast det kanske svider lite ändå).

 

Komforten beror på skrovets konstruktion och även hur det har isolerats (flytskum osv) som dämpar skrovljud. Tror både Silverfox och definitivt Yamarin 4730 har flytskum i skrovet som tystar lite (och håller båten flytande i fall det skulle gå åt pipsvängen).

Yamarins båtar är kända för just bra sjöegenskaper med lätdrivna skrov som ligger högt och fint i vattnet vid planing så är du ute efter det kan du lungt köpa en sån.

 

Mest lättsåld? Beror vad det hänger för motor på också. 4-takt eller 2-takt med dirtektbränsleinsprutning skall det hänga på akterspegeln om värdet skall stå sig nåtsånär. Visserligen gillar många fortfarande 2-takt med förgasare men skall du sälja så har du bättre andrahandsvärde med de modernare och miljövänligare 4-takt (helt EFI, elektronisk bränsleinsprutning) el 2-takt med direktinsprutning.

Teakdurk och sånt är visserligen snyggt men höjer nödvändigtvis inte värdet såvärst mycket (men det är ganska dyrt att köpa nytt). Dynor och kapell höjer i regel värdet för det är sånt många vill ha (och är dyrt att köpa som tillbehör senare). Startspärr höjer värdet (och ger lägre försäkringspremier).

 

Trailer: antar du skall ha 80 km/h bromsad trailer då (el ev EU trailer).

 

Kolla lite tester på styrpulpetare som jag mailat dig.

 

Bägge båtarna du funderar på är fina båtar om du hänger på 50 hk (oftast hänger Mercury 50 hk 4-takt på en Silver Fox, på Yamarin 4730 Yamaha F50 4-takt). Yamarin 4730 finns i en variant med öppningsbart förvaringsutrymme under durken mellan pulpeterna, där kan man förvara t ex vattenskidor. Det förvaringsutrymmet finns inte på alla 4730 så kolla upp det om du skall köpa en beg 4730 (är ju ganska vettigt att ha det extra utrymmet).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 19 juli 2007 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag får snart hem min nyköpta 4730. Blev väldigt nöjd efter att ha provkört den en liten stund, den gick väldigt fint i vattnet. Angående repor brukar det inte vara ett problem för den normala användaren, som jag är. Sandstränder är inga som helst problem men stenar och klippor kan man inte tvinga upp sin plastbåt på. Men många verkar ha uppfattningen att plastbåtar repas mycket lättare än vad de egentligen gör, de är faktiskt rätt oömma.

 

Mvh Bukis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar, och Bo STORT TACK för testerna, suverän läsning för mig!

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Berätta gärna vad det blev för båt när du bestämt dig :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..

Kanske lite sent svar men då jag själv har erafarenhet av Silver Fox så kan jag ge lite omdömen om den. Jag köpte en ny Silver Fox Mercuryedition i våras men valde en Honda 50 hästare på den. Den nya modellen med insprutning alltså.

Måste säga att jag är väldigt nöjd både med motor och båt. Jag har kört drygt 20 timmar hitills och då även i hårt väder med stora vågor och kunde konstatera att Foxen går bättre i hög sjö än vad min gamla 6 meters Fischerman 20 gjorde trots att denna är känd som en bra sjöbåt. Foxen går tyst i skö tack vare plastinnerlinen. Så ryktena om att aluminuimbåtar, Silver i alla fall, ska vara dålig i hög sjö kan du glömma.

Anledningen till att det blev en Aluminiumbåt är helt enkelt att jag är less på att lägga flera vårdagar på att vaxa båten och ville ha något lättskött som jag kan ha kvar i många år. Nu måste ju Plasten i inredningen dock tvättas men det tar 10 minuter med en hink såpvatten och en rotborste.

Foxen är dessutom väldigt lätt och alltså enkel att hanetra. Den drar också lite bränsle men jag har inte mätt ännu utan vill köra in den ordentligt först. Jag kan dock konstatera att båten går väldigt fint i vattnet och kommer upp i planläge väldigt lätt. Med tre personer i båten ligger marschhastigheten på ca 20 knop på 4500 varv.

 

Gällande andrahandsvärdet så är nog värdet på en Aluminiumbåt bättre än på en plastbåt enligt mina erfarenheter. Jag letade själv efter en begad Silverfox men upptäckte att om jag ville ha en som var ett eller två år gammal så skillde det bara 10 - 20 papp jämfört med en ny.

Nackdelar då, jo såna finns också. Då Foxen bara är 4,85 lång blir det trångt med fem personer i båten. Det funkar för kortare badturer men om man ska långt kan det bli lite bökigt. Stuvutrymmena är dock bra så man kan i princip stuva undan all packning.

 

Så kort och koncist kan jag väl säga. En alldeles förträfflig och ekonomisk båt, driftkostnaderna i alla fall, som går fint i vattnet även vid lite mer blåst. Dessutom lättskött och mycket välbyggd. Båten är nog mest lämpad som sol och badbåt om man är mer än tre som ska färdas i den men funkar bra för längre turer om man är max tre. Ett kapell är dock bra att ha om vädret blir lite ruggigt.

 

Angående Hondan så är den väldigt tyst och betydligt rappare än den Yamaha jag hade tidigare. Den drar dessutom mindre bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har själv en fox 470. Innan och även för den delen efter jag köpte båten har jag provat många styrpulpeter och jag har inte hittat ngn i samma storleksklass som har liknade sjöegenskaper. Fiskar på öppna kattegat och det är inga problem.

Underhållet på en alu båt är mkt enklare. Bara attt spola av, sedan tycker jag att silvers inneliner av plast ger ett trevligare utseende en busters inredning. Liksom det bästa av två världar.

Tänker inte gå tillbaka till plast  båt igen...

Min är dessutom till salu, till förmån för en större silver 605 wa....;)

Lycka till med ditt båtköp, Köp en silver du blir inte besviken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...