ockelbokillen 0 Postad 18 Juli , 2007 Hej Jag önskar tips på seriösa båtförmedlare i USA, jag är ute och letar after en Four Winns eller Maxum 26-29 fot. Vilka kostnader tillkommer på priset från USA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 18 Juli , 2007 Hmmm, ska du ge dig in i dödgrävarbranschen? Nej, skämt åsido.... Det som tillkommer är frakt, sedan tull men den är väldigt låg, cirka 1% tror jag. Sen tilkommer moms på 25% ovanpå hela beloppet, dvs även på frakten och tullen... Bäst skulle förstås vara om dy lyckades smuggla in den. En annat alternativ är att momsa in den i Tyskland där momssatsen är lägre. Borde vara attraktivt nu annars med båtimport med tanke på den låga dollarkursen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 18 Juli , 2007 Glöm heller inte, den här på forumet hett diskuterade, CE-märkningen som måste göras o kostar pengar. http://www.ceproof.se/importer.html Senast ändrad av Yadis | 18 juli 2007 | 23:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 18 Juli , 2007 angående ce-märknigen, så måste den vell inte göras, har en usa importerad båt och har inte haft nå problem med försäkringsbolag eller något annat, även fast jag inte har ce-märknig. fast min båt är importerad redaan 1990 så det kan vara andra regler. tänk också på att det finns många usa båtar som att dåligt golv, eller har för mig att det är ganska många som har dåligt golv Lycka till /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Juli , 2007 Jo, det stämmer att det är nya regler idag. Sedan en tid tillbaka så är det olagligt att sälja en båt utan att den är CE-märkt. Att den blir CE-märkt ligger på säljarens anvsar. I klartext betyder det att man får köpa en omärkt båt i USA men att man då är skyldig att stå för märkningen själv om man importerar den till ett EU-land. Om man inte gör detta så får man heller inte sälja sin USA-inköpta båt inom EU den dagen man vil sälja sin båt! I princip så är då båtens värde därför noll kronor på begagnatmarknaden så länge den inte är CE-märkt! Och då är ju en rätt stor del av poängen borta med varför man vill importera från USA. Det finns alltså några saker som hänger ihop här: Om man vill sälja en icke CE-märkt båt inom EU så måste man märka den för att inte begå ett lagbrott. Det går att sälja den ändå men då under förutsättningen att säljaren står för allt ansvar i minst 3 års tid efter försäljningsdatumet! (Och det är ett rätt tungt och omfattande ansvar som man i praktiken inte klarar av att leva upp till när man börjar titta på det egentligen innebär.) Den som köper en omärkt båt (inom EU)begår också ett lagbrott. (Den eventuella spekulant som känner till detta vågar därför inte köpa en omärkt båt. Och myndigheterna ska försöka göra folk medvetna om detta så fler och fler privatpersoner kommer att känna till hur det ligger till med det här.) Den som importerar en båt som inte är CE-märkt kan alltså få enorma problem med att sedan sälja båten om man inte CE-märker den först. Kontentan är att man gör väldigt klokt i att CE-märka båten och att man alltså tar reda på vad denna enormt omfattande procedur egentligen innebär och vad det kostar så att man kan lägga in denna rätt dyra kostnad i budgeten. Det finns speciella firmor som sysslar med detta och det kan ju vara en bra lösning att kontakta någon av dessa. Sjöfartsverket vet också en hel del om det här och kan informera mer om vad som gäller. Ett tips är att ta detta på fullt allvar och inte att nonchalera det här vilket många tyvärr tycks göra. Antagligen pga. ren okunskap. Reglerna/lagarna är alltså som sagt ändrade och det kommer att bli mycket mer omfattande kontroller i en snar framtid att det här verkligen efterlevs. Man bör alltså titta lite långsiktigt och inte enbart hur det se ut just idag och ta reda på exakt vad som gäller. CE_märkningen är en mycket stor del av en import. Så pass stor att den inte går att försummas. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 19 Juli , 2007 Tack för de olika tipsen, vet att det är klurigt med CE-märkningen, men som sagt hur många båtar finns det inte utan den märkningen. Önskar tips om förmedlare har ni någon seriös kontakt som har gjort detta innan och som kan förmedla packningen och frakten över från USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 19 Juli , 2007 Jag kan rekomendera boats.de Väldigt bra o lätt att ha med att göra!! Senast ändrad av Jonas_JJ | 19 juli 2007 | 12:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 19 Juli , 2007 Jag rekommenderar att inte CE-märka. Det är bara slöseri med pengar att låta ett godkänt institutet genomföra det hela. Båten blir knappast bättre för det och du får aldrig igen kostnaden för märkningen. Vill man ändå ha skyltar är ett tips att söka på graverare på Eniro. De kan tillverka en skylt för någon hundralapp som bara är att nita fast. Faktum är att de amerikanska säkerhetsbestämmelserna är mycket högre än de europeiska så du kan vara helt lugn när du använder din båt. Syftet med CE-märkningen är bara att skapa en tullbarriär och det har vi tillräckligt många av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser