stickanh 0 Postad 18 Juli , 2007 Hej Vad har ni för åsikt om att Spetsa Dieseln med lite tvåtaktsolja/motorolja för att smörja Spridare och Pump? Vilka för och nackdelar finns? //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Juli , 2007 Varför? Om inte motortillverkaren rekommenderar det skulle jag nog låta bli. De om någon borde veta vad som är bäst för deras motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 Juli , 2007 När jag renoverade min pump och spridare så frågade jag gubben som gjorde det vad han tyckte man skulle göra för att hålla pumpen i god kondition, då dagens diesel suger åt sig vatten. Häll i ca en halv procent tvåtaktolja var svaret. Detta för att dagen diesel även är väldigt torr om man jämnför med den diesel som vi hade för 10-15 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 18 Juli , 2007 http://www.drevia.se/fueldiesel.htm Begagnad olja och tvåtaktsolja Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln. Verkar vara en ganska dålig idé..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cloffe 0 Postad 18 Juli , 2007 Jag har precis köpt en sån här och tänkte tippa i tanken. Återstår att se om det fungerar eller är bluff...http://www.tripak.se/index.php?action=02 Tripak dieselbooster Senast ändrad av cloffe | 18 juli 2007 | 23:19 Senast ändrad av cloffe | 18 juli 2007 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 18 Juli , 2007 På vilket sätt förkortas insprutningsutrustningens livslängd genom inblandning av t.e.x tvåtaktsolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Juli , 2007 En bekant till mig som driver företaget Västkustens Flotteservice, (räddingsflottar) har under många år sålt ett tillsatsmedel för dieselbränsle. Det skall ha en possitiv inverkan på förbränningen, göra att det bildas mindre sot mm. Medlet annvänds mycket på stora båtar och andra anläggningar som förbränner dieselplja. Dessvärre har jag inte möjlighet just nu att kontakta Wolfi som han kallas , då jag skall åka till Gbg om en liten stund, men han kan nås via tel 0523 707 77 om nån är intreserad att ta reda på hans erfarenhet av tillsatsmedel i dieselolja. hälsa i så fall från Tommy i Kungshamn Senast ändrad av toaen | 19 juli 2007 | 09:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Juli , 2007 Om nu diverse undermedel eller 2-taktsolja vore bra - varför kan man (i alla fall efter en snabb sökning) inte hitta en enda motortillverkare som rekommenderar detta? Däremot flera som avråder från diverse tillsatser i sina instruktionsböcker! Är inte det svar nog? Jag måste säga att det finns stora likheter mellan den här frågan och undermedlen som finns i schampon och antirynkkrämer. För visst gör ett extrakt av blåstång blandat med Zepophan X att man får en 20-årings hy när man närmar sig 60.....eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 19 Juli , 2007 Hmmm spetsa dieseln... finns många risker framförallt risk för koksning på spridaren. Om man nu nödvändigtvis ska spetsa dieseln ska det ske med en sot och askfri syntetisk tvåtaktsolja med kvalite TC-W3. MAX 1%. Har diskuterat frågan med OKQ8 de anser att vanlig diesel har tillräklig smörjning. Dock jag kommer aldrig att tanka nuvarande kvaliteer av sk miljödiesel i min båt. Man ska vara medveten om att den har ett lägre energiinnehåll dvs mindre kraft i motorn. Dessutom anser jag att egenskaperna hos miljödiesel ej är godtagbara för äldre dieslar. Jämför vilken bonde tankar miljödiesel i en gammal traktor? Jag kör med vanlig MK1 ospetsad i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 Juli , 2007 Är inte all diesel som säljs på mackar (även sjömackar) från samtliga bensinbolag spetsad med 5% FAME? Sedan finns miljödiesel som innehåller större mängder FAME, men det är mindre vanligt. (FAME = rapsmetylester) Jga skulle gärna avstå från den 5%-iga tillsatsen om det vore möjligt. Hur gör du? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 19 Juli , 2007 Fame är det Rapsolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 19 Juli , 2007 Ingen aning - jag citerade bara texten från sajten jag länkade till. Det räcker för mig som information om att inte blanda i en massa skit i bränslet som inte hör dit. Vill du veta exakt varför, ta kontakt med källan, i detta fall gissar jag att det är Volvo Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 19 Juli , 2007 Jag blandar inte heller i en massa skit Men jag är otroligt nyfiken på hur det skulle påverka Insprutningsutrustningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 19 Juli , 2007 Om man nu blandar i Fame som jag tolkar att det är rapsolja. Hur påverkar det en äldre motor som inte är avsedd för det? Om nu tvåtaktsolja är tabu att andvända. Är det bättre med andra tillsatser som mijöministern bestämmer att bränslet skall innehålla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 20 Juli , 2007 Inte heller nya marinmotorer är avsedda för dagens biodiesel, (annat än de ca5% som blandas i den vanliga dieseln) men nyheter är på G http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/newsmedia/pressreleases/2007/NewsItemPage.htm?channelId=2172&ItemID=25517&sl=sv-se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 20 Juli , 2007 Det som kan hända är att smörjningen i insprutningspumpen och i spridaren blir sämre och kan i värsta fall innebära att grejerna skär ihop. Risken med olika inblandningar framför allt diverse mineraloljor är koksning på spridaren eller massor av sot. Detta kan ge samma effekt dvs den skär ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 20 Juli , 2007 hmmm kom på ytterligaren en sak. Det är tillsatser för att ta död på diverse bakterier i tanken som ger diverse beväxtningar och kan orsaka igensatta ledningar och filter. Dessa ska vara OK att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 20 Juli , 2007 FAME = Fatty Acid Methyl Ester. I Sverige innebär det modifierad (förestrad) rapsolja. Vanlig, icke modifierad rapsolja duger dåligt som dieselbränsle. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Juli , 2007 Hej StickanHDu hade samma fråga på Fenern.seSvarar samma som där. Blanda i lite vanlig fotogen.Förr hade man det för att förhindra paraffinutfällning när det var kallt. Undermedlet för att ta bort alger och slem-skit i tanken består också av fotogen och finns att köpa på flaska för svindyrt literpris. Se tidigare tråd om ämnet. Det där snacket om att det skulle vara torrt, dieseln numera, det är ju för bövelen olja rakt genom.....Om det är för tjockt så får man avlagringar och det koxar igen på spridarens delar och i pumparna, ventilerna för spridarna. Det hjälper fotogen till att lösa upp. Organiskt diesel, det som är gjort på raps, innehåller mera kol så miljödieseln är nog egentligen lite sämre ur den synvinkeln. Den koksar igen lättare. Det är nog därför som alla skönor och vandringssagor har uppstått om alla undermedlen. En intressant sak är, helt off topic , att det var en massa svar här på maringuiden men just inga på fendern. Undrar varför.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 Juli , 2007 Ok det är förädlad rapsolja? Klistrar in den här texten från Volvopentas rekomedationer : Biodiesel är inte ett långtidsstabilt bränsle utan kan oxidera (”härskna”) i bränslesystemet. Hela bränslesystemet måste tömmas och köras på vanlig diesel före längre stillestånd, http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/Environmental_leadership/biodiesel/biodiesel.htm Senast ändrad av Ludden | 23 juli 2007 | 23:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 Juli , 2007 Körde båten på full speed Hvidovre - Limhamn utan problem. Så in och tankade 300 liter diesel och bums började motorn hacka och går nu inte upp över 2000 varv. Koll med Volvo Penta i Malmö och sedan i Köpenhamn, där jag hade reparatör i båten - inga som helst fel. Måste vara dieseln. Enligt Volvo i Malmö är det 23 båtar på skånska västkusten med MD41 200 hk som fått samma problem som jag utan minsta lilla synbara fel. Tankstationen förnekar att det är någon skillnad på dieseln men jag ger mig faen på att miljövännerna blandat någon skit i den som gör den kraftlös. Någon annan som fått samma problem? Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Augusti , 2007 Ett enda bolag, Shell, säljer diesel utan RME tillsats på sina sjömackar. Men den finns med i dieseln på landstationerna. Övriga leverantörer kör samma diesel överallt, med RME-tillsats, och låter enbart yrvakna när man frågar. Gissa var jag tankar numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser