Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
miso00

Olja i Paragon backslag?

Rekommendera Poster

Är det någon som kan upplysa mig om vilken olja det ska vara i ett hydrauliskt backslag av märket Paragon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja, enligt min instruktionsbok till Paragon P serien skall det vara ATF Dextron III olja dvs automalådeolja. Jag vet att även föregångaren till P serien skall ha ATF olja. Jag har en del instruktionsböcker till Paragon inscannade, vilken modell har du?

mvh

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Rickard

Backslaget sitter på en Perkins 4.236 (ca 80 hk) och är från sjuttiotalet eller tidigare. Jag känner inte till exakt modell men din information om olja kommer jag att använda. Oljan har inte bytts på 15 - 20 år men backslaget har fungerat perfekt. Jag har idag bytt hydraulslangar till oljekylaren och tänkte passa på att byta den mycket svarta oljan. Låter det bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

P serien är ifrån slutet 60/början 70 så det är troligt att det är en sån som du har. Det brukar finnas en plåt på ovansidan av backslaget där modellen står.

Om inte oljan är bytt på så länge så låter det som en riktigt bra idé att byta ut den tycker jag. Det skall finnas en dräneringsplugg långt bak under backslaget på styrbordsidan och på min modell så fyller man på backslaget genom oljesticksröret. Brevid oljestickan sitter det en knappliknande liten sak på ett rör, den kallas för Oil breather i intruktionsboken och den kan du behöva lyfta lite för att den nya oljan skall vilja rinna ner.

Du kan klicka på skicka email till mig och skriva din mailadress om du vill att jag skall maila intruktionsböcker till dig.

mvh

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har kollat på skylten:

Paragon Gears  GE-6651  P23L  Z77191, så typbeteckningen är väl P23Z.

Jag tänkte använda en olja med beteckningen AFT TYP F/G, motsvarande Volvos kvalitetstyp 97330.

Det går väl lika bra att suga upp oljan genon mätstickan på backslaget?

Jag är mycket tacksam för ditt engangemang Rickard.

Min e-post är matti.sairio@spray.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Eftersom din olja är i så dåligt skick så skulle jag försökt att tömma den underifrån. Jag har sugit upp genom mätstickan en gång men man får inte ut allt om man gör så.

P23L är en P serie vänsterroterande med 2.0:1 utväxling. Jag har intruktionsbok till den, mailar den till dig.

Lycka till!

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...