Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Holiday

Litet motor problem V8 mercruiser 5,7 EFI

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

Jag har ett litet problem med min V8 motor.

När man har varit ute och kört ett tag och de e dags att lägga till, Ja då vill hon stanna bara så där helt plötsligt.

alltså vid tomgångs varv typ, och man slår i back och sen fram växel lite fram och tillbaka så där.

Inte så jätte kul när man kommer sakta in och ska lägga till att hon bara dör när det e läge och skicka i backväxel och båten bara glider framåt.

 

Är det nån där ute som har nån aning om vad det kan vara för nåt?

motorn e en V8 mercruiser 5,7L EFI

 

MVH

Holiday

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns mikrobrytare som kopplar ifrån tändningen ett kort ögonblick i samband med växling för att sänka varvtalet och därigenom skona drevet (som slits hårt om växling sker med för högt varvtal). Med tanke på att du har en EFI-motor (=insprutning) så är det sannolikt inget problem med tomgångsinställningen, vilket annars hade kunnat vara fallet.

 

Alltså - troligen behöver mikrobrytarna justeras i din båt.

 

Lycka till!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört om den där micro brytarn. men vet inte riktigt var den sitter eller hur man justerar den.

vet du??

 

Senast ändrad av Holiday | 18 juli 2007 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev? Microbrytaren finns bara om du har Alpha-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e inte helt lätt att hitta den där microbrytaren va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är lätt att åtgärda!,Microbrytaren sitter på växelplattan alltså där vajern från reglaget möter vajern från drevet sitter oftast bakom motorn mot akterspegeln.

 

Lossa reglagevajerkabeln från växelplattan,rör reglaget fram och back så du känner att reglaget ligger i neutralläget,om du ej har haft problem med skrapande ljud när du har lagt i back och fram behöver du ej ändra växelvajern som går till drevet.nu sätter du tillbaks vajern på växelplattan och då ser du om hålen som fästes passar perfekt eller om du behöver justera fästknoppen på vajern,det ä bara snurra runt den med gängor.OBS! den ska läggas på plats lätt du skall ej behöva röra på växelplattan för att få vajern på plats.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Hade EXAKT samma problem med tidigare båt. Allt om microbrytarn stämmer men det kan också vara kården (eller vad det heter=höljet) runt växelvajern som gått och gör att det vajern löper illa och därför fastnar då microbrytarn är i död-läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem ifjolsommras så ja åtgärdade det genom att byta nedre växelviren, löper den lite trögt så stannar motorn när man lägger i backen. Ett standardfel på alpha1.

 

Senast ändrad av ss2100 | 18 juli 2007 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nedre vajern till drevet brukar ej ha med att den dör att göra utan att drevet skrapar när man slår i fram och back,men ofta när man byter så monterar man den nya efter hur den ska vara och då funkar den,om man har en dålig vajer till drevet så brukar växlarna tjärva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att man provar justering av viren först, men hjälper inte det så är det bara att byta. hmm byt också skalet till vajern, många fuskar och byter bara vajern, men det är nog bättre att byta hela paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat den där microbrytaren. det sitter som en liten vit rulle up till på nån arm av nåt slag. och när man för gasreglaget med växel i så åker den fram. när man sen lägger ur växeln så trycker armen som rullen sitter på till själva knappen (microbrytaren), frågan e bara vad det e man justerar. microbrytarn eller det som slår till microbrytarn, och hur då?

Jag känner mej rätt säker på att det e här felet ligger iallafall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ritningen jag ska prova att justera även om det verkar svårt tycker jag.... jaja Jag har även hört att man kan koppla ur den där micro brytarn helt och hållet bara genom att dra ut sladden till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer det bli svårt att lägga i och ur fram/back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop,

jag har ett mycket liknande problem - om jag ställer tomgången på 800 varv (lite svajig mellan 800-850)och kör en stund så dör motorn när jag lägger in neutral. Jag måste då vrida upp tomgångsskruven så funkar det. Dock när motorn har vilat lite och man på nytt startar så går tomgången upp till c:a 1100 vilket inte är helt optimalt. Är det någon som har en susning? OBS! Jag har mikrobrytaren inkopplad eftersom jag annars knappt kan köra båten samt jag har testat att koppla ur och det är inte detta som är felet. Jag har en bensinmotor mercruiser 5,7 l och alfa one drev.

 

Tacksam för svar.

 

MVH

Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE koppla ur den då den i alpha-dreven har funktionen att säkert kunna lägga UR växel. När du har växel i och det är tryck på dreven så kan den ligga kvar i växel trotts att du ställer reglaget i neutral. Trycket på dreven kan göra att dom inte släpper, då går mickrobrytaren in, bryter tändningen ett ögonblick, trycket på dreven släpper och den hamnar i friläge. Mao, kopplar du bort microbrytaren så finns det risk att du inte får i friläge vid tilllägning vilket ju är värre än ett stopp...

På OMC-dreven har microbrytarna funktion vid både i och ur-växling, men i alpha endast vid urväxling.

Se till att vajrarna löper lätt, ha låg tomgång för att skona drevet. då ska det inte vara några problem...

 

Lycka till // Janne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför blir det så här med växelvajern? e det meningen att den ska justeras lite då och då?... nu ska jag ner i morgon och meka lite med det här, Jag har inte riktigt hunnit med ännu. om man nu ska byta vajern, e det då någon som vet var man får tag i en??... Jag e väldigt tacksam över alla som svarat och kommit med tips.

 

mvh holiday

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju behöva lite underhåll då och då... Kolla vajern till växelhuset så den löper lätt. Om inte får du det problemet som du beskriver. motionera den, smörj den sen funkar det säkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter som en stålfjäder som jag demonterade och böjde lite på så att den blir lite styvare. det e den som ser till at den här microswitchen får sej en tryckare lagom länge när man läger ur växeln. Det verkar som det vart bättre efter det Nu har hon inte stannat vid i och urväxling på ett bra tag. Jag smörjde även växelvajern med lite 5-56. Det e bara hoppas att det håller i sej nu. Tack för alla tips, dem har varit till stor hjäp för mej som e total nybörjare på det här.

mvh holiday

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har haft samma problem, men löser det genom att när jag lägger ur växlen gör jag det lite snabbare, och helt plötsligt fungerar allt underbart :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag fiskar upp en gammal tråd....

Min Mercruiser 5.0 MPI med Bravo 3 dör ibland när jag precis har backat ut från bryggan och lägger i framväxel. Det har också hänt när jag kört långt och ska lägga till och slår på backen och motorn dör vilket är riktigt otrevligt!

Om jag fattat rätt så har min combo inget att justera på vare sig tomgång eller mikrobrytare. Jag ska absolut testa att  växla lite mer distinkt men å andra sidan har jag haft båten i några år och detta har bara hänt i år och 3 gånger förra året.

Kanske är problemet att den stått med bensin i tanken under vintern, något jag ska sluta med. Från i år ska jag tömma tanken helt varje höst.

Något annat förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak till er som skrev om vajerbyte. Jag läste någonstans att man absolut inte ska smörja den för fettet gör att mikrobrytaren som ska döda motorn kort när du lägger ur växeln också dödar när man lägger i växeln och det vill man inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mitt fel är löst. Hade en mekaniker som kollade på båten idag och han hittade ett sketet tomgångsfilter. När det var bytt låg den på fina 600 varv och lät bra. Har dock inte varit vid båten själv eller provkört än men det kan vara ett tips till andra att kolla upp vid samma problem.'

yes

Tycker det är konstigt att det inte inte byttes/kollades vid senaste servicen. Den kostade skjortan så då vill man ju att dom ska fixa det som behövs. Lite undrar man ju också om det är annat som blivit bortglömt?

no

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...