Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
ohpaa

Mercury 90 hk fyrtakt 00- jävla drit

Rekommendera Poster

Nu snart ligger en mercury på vänerns botten :-)

Har köpt en båt med en 90 hk mercury fyrtaktare 00 från privat säljare.

Eftersom motorn inte gick som den skulle så skulle han stå för reparationskostnaderna.

Märkesverkstaden har bettet sig som skitar och lagat lite (9000 kr) men felet kvarstår och därefter är det omöjligt att komma i kontakt med dem.

Felet: vid gaspådrag så kommer inte motorn med en gång (förmodligen något bränslefel) om jag ger fullt så dör till och med motorn. Det är framför allt när båten ska upp ur vattnet - när den väl planar går den fint- om än i mitt tycke lite för sakta.

Motorn sitter på en relativt liten daycruiser 4,85m så det borde gå utav fan.

Det som har gjort (som jag vet - gjort själv): bytt bränsleslang och bytt till ren och ny tank. Ställd förgasare (själv bevittnat)

Det som uppges ha gjorts: bytt tändningsdelar (så problemet ska ej finnas i tändsystemet), rengjort förgasare.

problemet kvarstår - varför dör den vid snabbt gaspådrag, varför kommer den inte med en gång. vad kan det mer vara?

Hjälp efterfrågas!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tycker inte du ska sänka den med tanke på riskerna, det minsta du traslar in dig så följer du med ner i djupet för alltid, gör så här släpa i skiten till land lägg den på en lastpall och adressera den till mig, jag står för frakten och går den perfekt efter någon timmas handpåläggning så får du badankans rappa 4cyl 80hk murcla i retur går kanon i timmar på tomgång och klarar av att ta ankan till 32 knop.

post-15930-1394235150,8369_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att acc-pumpen i förgasaren inte fungerar. Det är inte helt ovanligt att den bäckar igen av gammal bensin över vintern (om man inte har varit noggrann och kört förgasaren tom på bensin innan vintern). På många förgasare kan man se när accpumpen aktiveras (när man pumpar med gasen) genom att en liten stråle sprutas in i förgasaren.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bägge tipsen men jag väljer nog att lyssna på Patrik. om det finns några mer förslag så tar jag med glädje emot dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ohpaa,

Kolla din mail.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 18 juli 2007 | 16:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Upplevde precis samma problem i somras som du beskriver, att den dör vid gaspådrag. har du fått någon rätsida problemet?

Jag har också en Mercury 90 fyrtaktare från 2000.

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Mats

Senast ändrad av makl | 13 mars 2008 | 16:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vill du kan du oxå skicka mig din 90hk tror ankan skulle ta några stilpoäng med dubbla vispar i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du synkat förgasarna med klockor?

Det är jävligt noga att det stämmer.

/BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...