helikoptern 0 Postad 18 Juli , 2007 Håller på att leta familjebåt i 23-27 fots klassen med midcabin men har fundering på 1 eller 2 motorer, kan någon ge fördelar resp nackdelar vad gäller bränsleförbrukning, gång, driftskostnad etc. med att ha t.ex. 1 V8 på 200-300hk eller 2st 4cyl på 100-150hk??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 18 Juli , 2007 Hej Är inte världmästare på det men två motorer mer vikt, lite högre bränsle åtgång MEN GÅR EN sÖNDER SÅ KOMMER MAN HEM UTAN HJÄLP. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 18 Juli , 2007 Inte heller så vass på detta men har man då två proppellrar som går åt motsatta håll. Så kommer du få en rakare gång och mer lättmanövrerad båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2007 Sant att det är säkrare med två motorer. Men om man mestadels åker inomskärs så duger en enda motor gott och väl tycker jag. Den ekonomiska biten blir tung att bära med två motorer (dubbelt av allt som kan gå sönder och dubbelt att serva och dyrare i inköp rimligtvis samt drar troligen mer bensin/diesel). En större Volvo Penta D serie diesel skulle jag satsa på om jag skulle ha en ny inombordare med bra kraft och bra bränsleekonomi. Sen gäller det ju att båten är lättdriven också. Kolla lite här så ser du vad överlägsen en sådan diesel är jämfört med en bensinare: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110643 Är du på jakt efter ny eller lätt begagnade båt, eller äldre beg? Vilka båtar har du funderat på så här långt? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser