Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
masw

Varma jordkablar, MD2B, Ms

Rekommendera Poster

Skulle dra igång motor. Startmotorn går knappt runt börjar ryka från plus kabelen på generatorn. Byter ut kabelen till startmotorn till en 32mm2. Bra kräm första gången sedan sämre. Jordkablarna till generatorn och startmotorn börjar ryka och blir varma. Rengör kopplingarn samma visa ryker och blir varma. Kan det va att jordkablarna e för klena eller är startmotor ev generator kass.

Tack på förhand Mac 

PS. Segla lungt!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite grundläggande JORD kabelen ska minst ha samma dimension som plus kabel (lika mycket ström åt båda hållen), om det börjar ryka efter ett byte till lika grova kablar så luktar det kortis.

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nästan samma problem på min MD21.Där var det startmotorn som gett upp...Gick runt sakta och drog en massa ström, kablarna blev varma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du mäta vilket ohm du har i startmotorn,så kan vi nog hjälpa dig.

förmodligen så är det generatornmen viken area har du på minus kabeln,den ska helst vara grövre en plus, ta en 35 alt 50 mm2 till minuskabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 1,6 ohm på startmotorn. Har nu en 25kv jordkabel i generatorn. Blir varm när jag drar förlänge på starten. Svänghjulet stannar orkar inte gå runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...