Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
kompassrosen

Bella 530 Excel eller Yamarin 53 BR ?

Rekommendera Poster

Jag håller på att välja mellan en Bella 530 Excel eller en Yamarin 53 BR. Som jag har uppfattat det är båtarna väldigt lika i utformning och även prismässigt. Man får visserligen per default en Mercury på Bellan och kan således välja 2-takt eller 4-takt medans Yamarinen endast kommer med Yamaha och 4-takt.

Jag har läst en del av bowrider diskussionerna och undrar om det är någon som har sett ett test med Bellan? Jag har endast hittat ett norskt test för Yamarinen men inget där t ex de bägge ställts mot varandra.

Om någon dessutom har egna erfarenheter av någondera båtarna är jag mycket intresserad av val av motorstyrka samt hur komfort och stuvutrymmen upplevts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog att för få verkar äga en Bella 530 Excel här för att man ska få bra info om den...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en Bella 530 Excel med en 90 Optimax. Jag valde också mellan 53Br och 530 Excel. Att det blev Bella berodde på att jag bedömde att den har bättre utrymmen. Prismässigt var också Bella bätre då Optimax är var billigare än en fyrtakt. Jag ville dessutom få den bättre accelerationen som anses komma med direktinsprutad och kompressormatad tvåtakt jämfört med vanlig fyrtakt.

Vad tycker jag då om min båt. Jag gillar att det ryms många. Vi åker lätt fyra vuxna och fyra barn när det är bra väder och barn sitter i främre sittbrunnen. Det hade någ funkat nästan lika bra med 53BR dock. Sedan är det förståss svårt att jämföra sjöegenskaper eftersom jag inte testat 53BR. För detta behövs ett förståss båttest.

Ett alternativ som kan finnas via interboat i år skulle kunna var Bella 530 Excel med Hondas nya 90 fyrtakt. Det är en ny motor med bra prestanda och i år samma pris som 90 optimax som det verkar. Värt att kolla upp (om någon handlare kan erbjuda detta). Hondas nya är lite kvickare än en vanligt fyrtakt genom lite tricks med tändning och ventiltider. Motorn har fått bra kritik i båttidningar.

mvh Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev hydralstyrning och dynor i främre delen (framför rutan). Personligen tycker jag inte teak är värt pengarna och vi föredrar att köra med ett mindre ihopfällbart campingbord. I en så pass liten båt är det hursomhelst svårt att använda ett bord vid gång.

Dynorna i fören är uppskatade av barnen (speciellt när det studsar över vågorna :-). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna tråden och undrar vad det blev för båt och vad gjorde att du valde just den?

Har själv en Bella 530 excel, inköpt maj 07 med 100 Hk 06 Mercury 4-takt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...