Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
jarb

DC/HT runt 6m med pentry, finns det?

Rekommendera Poster

Har så smått börjat fundera på om det inte är dax att uppgradera lite till nästa säsong. Skulle vilja ha en begagnad DC eller HT-båt runt 6 meter med utombordare, 2 kojplatser och ett litet pentry, 5 - 10 år gammal. Det finns säkert 20 båtar som nästan passar in på den beskrivningen men ingen jag hittar klarar kravet på litet pentry. Det är inte mycket jag begär. En kokplatta så man kan koka potatis eller pasta och slänga ihop en schysst sås. En vask där man kan ta hand om disken efterår och en kylbox som sväljer mat för några dagar.

Har en Yamarin styrpulpetare nu och gillar den skarpt så jag skulle gärna köpa en Yamarin igen men ingen av deras modeller som skulle kunna vara intressanta, 5920 (59DC), 5930 (59HT) eller 6110 har någon form av pentry.

Finns det någon 6 meters HT/DC-båt på marknaden som jag missat som har ett litet pentry?

Finns det någon som har löst det här med mat och disk i en sån båt på egen hand och hur har ni gjort då?

Är det inte en lite märklig prioritering båttillverkarna gör när man kan sova i båten men inte laga mat. Äter gör man ju tre gånger om dan men sover bara en gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vask frågan är väl lätt löst, själv åker jag i en driksvattensjö, rent driksvatten för disk mm in på styrbordsida slangen sittande ihop med lodet och vanlig spolarpump som suger och trycker fram det till diskbänken fotkontakt så man har händerna fria, bra vid fiskrensning mm, avloppet sen ut på babord sida.  Middagsmaten görs i ordning innan vi sticker ut och läggs i glasslådor detta eftersom det bara är dagsturer och kojplatserna används bara till middagsluren. 

Men små hällar finns att få tag i med disk och 2 lågor tror jeepens gasoldiskhäll bara är 45x50 cm och skulle gå bra att sätta ovanpå ett kylskåp och du har allt samlat på en plats som inte tar upp mer än ca 50x50 cm   husvagnsvensson sålde dessa små gasoldiskhällar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen är att det ofta blir så jändra trångt när man börjar dra in för mycket bekvämligheter i en mindre båt. Du behöver nog upp över 7 meter el mer för att du skall få mer permanenta bekvämligheter för matlagning, kanske toalett osv.

Bella 620 DC har en liten pentrymodul man kan köpa till men den stjäl en sittplats i aktern.´

Askeladden 605 har en liten vask i alla fall, kanske det går att klämma in ett kylskåp under vasken.

Kolla även Ibiza 22 Weekender, den tror jag har kokmöjligheter och kylskåp.

Finnmaster 6100 Royal OC har kokplatta och vask (går troligen att klämma in ett kylskåp därunder el så får man använda kylbox somn t ex Waeco CF-18 el CF-25).

Lite äldre båtar:

Fjord 21 Weekender har det du efterfrågar, men den har inombordare.

Ockelbo 21 DC tror jag skall ha ett pentry på babords sida, men det är inombordare där också.

Kolla även på Yamarins nya 68 Cabin, kanske kan vara nåt (visserligen en kabinbåt men ganska snygg sådan och den har utombordare)?

Ryds kommer även ut med en uppdaterad Ryds Family (f d Ryds 20 HT), den kanske har kokmöjligheter och kylskåp?

Själv löser jag matlagningsestyr antingen genom att ha ett enlågigt Origo 1500 med i båten och så kan jag fixa mat på den antingen i båten eller hoppa iland och starta upp den. Kylbox har jag en bärbar Waeco CF-18 (kompressorkylbox). Diska gör jag i sjön. Dryck har jag med i kylboxen.

Funkar hyfsat men så är jag mest intresserad av dagsturer.

Behöver jag sova över så hoppar jag iland och slår upp tält.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juli 2007 | 22:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behöver absolut inte va nån permanent modul. Det räcker bra med nåt som är undangömt tills dess man behöver det, det ät t o m en fördel om den kan stuvas undan. Bellan som båt är intressant men jag visste inte att det fanns en pentrymodul till den. Den lösningen är precis nåt sånt jag är ute efter. Pentrymodulen verkar dock inte så poppis. Bella själva skriver inget om den på sin hemsida och ingen av båtarna som är till salu har den. Frågan är om den kan stuvas undan. Är det en permanent installation faller den.

De andra modellerna som nämnts faller tyvärr på nåt av de andra kraven som är viktigare, storlek, ålder eller motortyp. Det handlar ju till sist oxå om pengar och nytt blir lite väl dyrt. Denna sida 300 ska det definitivt vara. Har en Bella-handlare i närheten så jag ska åka och kolla där.

Efterlyser även fler svar om någon har spikat ihop nån egen lösning på det här med matlagningen. För det verkar som att om man vill laga mat i en mindre DC får man i de flesta båtarna hitta på nåt eget.

Tack för svaren hittills!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej!

Har Du inte kollat in Utterns 6200:or??? Finns både som AC, CC och DC.

För egen del har jag en CC och där finns allt, snyggt undanstuvat så att det inte stjäl mer utrymme än precis nödvändigt! Vattentank/vask, 2-lågigt pentry, kyl, toa, separat ruff och bäst av allt: tak över huvudet för de något mindre soliga dagarna på sjön!

Lycka till!

//Svante - Utternklubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...