Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
rgsson

Ensamseglare: Att lägga till i sidvind

Rekommendera Poster

 

Hallå seglarvänner!

 

Ni som ensamseglar, hur gör ni för att lägga till i naturhamn/hamn utan Y-bommar med vind in från sidan? Det går ju inte att lägga fast ankaret och hålla i fören på samma gång...

 

Har inte behövt göra den manövern än, men förr eller senare blir man väl tvungen.

 

Tack på förhand

/R

 

Senast ändrad av rgsson | 17 juli 2007 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det där är väldigt olika på hur mycket det blåser, hur mycket din båt driver åt sidan osv. Ämnet har behandlats i en annan tråd inte så länge sedan.
 
De flesta droppar i ankaret och går fram til fören och förtöjer nosen i land tillfälligt. Springer sedan till aktern och fixar den linan, om man nu är ensam förståss. Är man två är det inga som helst problem. Man får ta ut svängen lite extra och räkna med avdriften för sidvinden. Denna varierar naturligtvis med väder och båt så det får man lära sig.
 
Ha det bra
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förtöja tampen temporärt? Jag antar att man inte kan hålla på och dribbla med kilar för den första tampen då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar ensam är det ännu viktigare att förbereda tilläggningen dvs färdiga förtampar, bergkilar, slägga, fendrar än när man är flera i båten.

 

Jag brukar som i tidigare inlägg beskrivet, droppa ankaret låta ankarolinan rinna ut band, göra ett elegant stopp före land, lägga fast ankarbandet, gå fram i fören, göra fast förtamparna. Därefter får man börja finjusteringarna. 

 

Men... oftast finns hjälpande händer och fötter, man är ju tyvärr inte så ofta ensam i naturhamnarna under högsäsongen.

 

Fördelen med ankarolinaband är ju att bandet hålls sträckt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslagen här förutsätter att man har en ganska liten båt.

 

Nej mitt förslag är att ligga för ankar. Dels slipper du alla hysteriska manövrar, dels ökar antalet användbara naturhamnar mångfalt och inte minst möjligheten att hitta ett ställe där man är ensam. (Om det är något man ösnkar förstås). En liten gummibåt kostar inte mycket och är vädret fint kan man ju släpa den utan att behöva släppa ut luften.

 

Ur säkerhetssynpunkt är ankring också att föredra, risken för skador och missöden minskar när man inte behöver springa runt och hoppa i land som en skållad råtta.

Skulle det blåsa upp/ändrad vindriktning ligger man mycket tryggare för ankar. Draggningsrisken är mycket lägre och skulle man mot förmodan ändå tvingas flytta t.ex mitt i natten är det betydligt enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga för ankar är underbart!

Men om man verkligen vill i land så gör jag så här

Lägger ut ankaret med ankarlinan genom akterpulpit. Gå fram med ankarlinan till fören och tar emot båten och hoppar i land med ankarlina och förtampen ut genom förpulpit...

Såledeles kan man hålla spänn på ankarlinan och samtidigt hitta en plats för temporär förtamp. Sätt fast ankarlinan och förtöj sedan efter bästa förmåga med straffar o.dyl.

Obs om du glömmer förtampen kan man stå där i land med ankarlinan i hand och ser båten glida ut...

Hav förtröstan, det är bara att sätta fast den och simma ut till båten! ;o)

 

Hydra /Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En lösning: Köp en 1,5 kg dragg och 10 m klen, mjuk lina. Placera dragg plus fastknuten lina, snyggt uppkransad, i ankarboxen i fören. När du skall lägga till lägger du i ankaret kör mot land. ca 2 m från land bromsar du skutan med ankartampen och lägger den temporärt om en knap. Sedan kutar du fram till fören, kastar draggen i land så att den kan fästa i en spricka, bakom en sten, runt en trädrot etc. Sträck draggtampen, led den genom ett klys etc. i fören och vandra sedan, lugnt och värdigt, med den i handen tillbaka till aktern. Därefter förhalar du båten framåt till lämpligt hoppavstånd genom att slaka på ankartampen och samtidigt sträcka förtampen. Sedan är det bara att i lugn och ro börja dona med bergskilar etc. Om man vill vara riktigt full i f.. kan man leda ankartampen genom lämpligt klys i aktern och ta med sig den fram och göra inbromsningen därifrån. På lämpligt hoppavstånd lägger man ankartampen sträckt över en pollare i fören. Man får bättre koll och vinner tid mot avdriften. Några förövningar rekommenderas innan du hamnar i skarpt läge.

 

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är ankring ett bra alternativ.

 

Men Eilian, jag vet inte vad du menar med stor båt men min metod brukar fungera även på större båtar en min. Har gjort det med en 34-fotare.

 

Träning ger färdighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Landankare är toppen! Har även ett litet falskt Bruce-ankare i stäven med tampen dragen till rorsmansplatsen, klart att droppa närhelst behov uppstår(se bild). 

 

   Har man även rullsegel underlättas ju tilläggning å avgång betydligt.

post-1968-1394235155,8473_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på ett landankare men undrar om man inte stökar till rätt rejält på land när man drar o släpar det över backen innan det fäster i något?
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som slagit mej är att ha ett akterankarspel med fjärrstyrning (sådana finns väl numer?). Då kan man som sagt hoppa i land i fören och samtidigt spänna upp ankarlinan med fjärrkontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får man tips minsann... har själv skrivit i en tidigare tråd att jag ankrar på svaj men lägger ankaret lite listigt = där jag vill ha det efter att ha kommit in med fören till land. Efter att ha legat på svaj tills det mojnat så kör jag sakta in mot land ( har då sluppit sidvinden... tex här på ostkusten kan en sjöbris vara ganska besvärande ) Eller så blåser jag upp jollen och ror in med en lina och sedan är det bara att dra ( ev vincha ) Ett lite mer direkt på tips; om du inte vill vänta på att det mojnar... lägg ut ankare och sikta på en båt som redan ligger mot land. Även om du sedan vill förhala dig och ge dem lite privat utrymme så är det få som inte skulle hjälpa dig att få iland en lina... och så blir ni bekanta också. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ytterligare ett sätt (som hag inte provat, men har för mej jag läst i ngt SXK-forum)är att trycka med stäven mot land med motorn på svagt fram och på så sätt hålla fören stilla i sidled. Förutsätter att angöringsplatsen passar för detta samt en oöm stäv (om inte bryggan är väl avfendrad), t ex kraftig gummilist. Jonas Ekblad pratar sej f ö varm för att trycka med stäven i sina artiklar i På Kryss och i boken Båtmanövrering (rekommenderas!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Seglar i regel själv. Lägger man till i naturhamn försöker man i möjligaste mån lägga sig så att man har vinden förifrån, i alla fall när det blåser något att räkna.

 

Jag brukar tillämpa metoden att efter att jag lagt i ankaret, gå sakta in mot land tills kölen tar i botten, med motorn på tomgång fram. Lägga fast ankarlinan provisoriskt, kliva i land och förtöja.

 

Det bör gå longt â sansat, myckt â pen´ t

 

 

Annars är det svajankring eller SXK´ s bojar som gäller.

 

När jag angör brukar jag va relativt långt från land.

 

 

 

Senast ändrad av toaen | 08 augusti 2007 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...