Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
flippermartin

Mariner 60hk 89:a går bara på två cyl.

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som har nån erfarenhet av 3-cylindriga marinermotorer men som bara har två förgasare?

Problemet är att motorn bara går på två cylindrar, men den har gnista på alla stift.

 

När båten sjösattes så gick den klockrent i ca 10min, sen så gick den bara på två.

Efter det har vi bytt stift, tändkablar, och en misstänkt tändspole.

Förgasarna har så sent som idag plockats lös för kontroll/rengöring.

Men ingen skillnad, den går bara på två iallafall.

 

Kompprov är vad jag funderar på i nästa steg, men annars vad tror ni?

 

Tips och förslag i alla riktningar emottages tacksamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, men inget har förändrats på ett helt år!

Båten lämnades in på verkstad i mitten på förra sommaren å meken bytte cdi:n, men först framåt hösten. Före det var det tusen ursäkter till varför han inte hade börjat jobba med motorn, ghhaaaa. Allt skulle ju nu vara prima...

Men gissa vad, inte fasen går den som den ska. Samma fel fortfarande. Meken vill man ju bara ösa dynga över! Nu vill man ju inte gärna lämna den till sammma ställe igen, men samtidigt så har det kostat 4000kr för inget alls.

Tilläggas bör till mitt första inlägg att den går helt riktigt på tomgång, det är först vid gaspådrag den går ner på två cylindrar, vilket resulterar i ett fasligt ruskand på motorn. 

Är det någon som har ett bra tips att komma med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkstan skulle jag då aldrig gå till igen... När fick du tillbaka båten?

Känns väl som att du nu har bytt/kontrollerat det vesentliga på tändsidan så återstår väl då bränslesidan. Bränslepump/membran?, handblåsa, skit i tank/filter, tjuvluft i slang, kopplingar etc.

Om du inte gjort det, testa med en annan tank/slang/blåsa, låna av någon. Blir det skillnad om du handpumpar på blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten fick vi tillbaka på hösten, lagomt till isen lagt sig.(tidigt här i norrland)Kanske var det uträknat, vad vet jag. Nån provkörning då var inte möjlig iallafall.

Pumpat på blåsan under körning provat utan resultat. Det jag inte kollat själv ännu är det där membranet som sitter i bränslepumpen (läst om här på forumet) Har du någon erfarenhet av det, är det lätt att se om det är någon spricka eller nått hål i det? Nått annat att tänka på när man tar isär pumpen? Sen får man väl riva ner förgasarna en gång till å köra en rengöring.

Jag håller med dig, det mesta som skulle kunna vara fel på elsidan är väl kollat nu, skulle vara statorn då som inte är kollad, men om man nu kan lita på meken så ska ju det elktriska vara ok. Kollat med instrument...

Är det någon som har förslag/tips så är det bara att skriva en rad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, har själv inte heller haft isär membranet och tittat... gamla Edvin har gått bra hittills.
Att gå tillbaka och klaga på jobbet är väl möjligt om än lite sent kanske, men då blir du väl säkert av med båten hela sommaren igen... Vilka typer det verkar finnas i båtbranchen, efter vad man läst här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...