Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
perman

Problem med Yamaha V6 4,3L 205hk -94

Rekommendera Poster


Köpte mig en Chaparral Bowrider 1800 med tillhörande inombordare
Motorn går kanon förutom på full gas då den tappar all kraft och håller på att stanna.
Vad skulle ni felsöka först? Har precis tittat på luftfiltret och det var helt rent. Nästa blir att byta bränslefilter då det känns som om den inte får tillräkligt med bränsle eller luft. Är det elektrisk eller mekaninsk bränslepump på en sådan motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bränsle fel... kolla filter som sagt och slangar så det inte finns några hål eller dyl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


försökte förut att få loss filtret men satt som berget och det var dessutom trångt. Får försöka fixa en avdragare för filter.
Filtret har samma form & storlek som ett oljefilter till bilen
 tror att det både är bränsle och vattenavskilje filter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förutom byte av bensin/vattenavskiljande filter (troligen ett Racor filter eller kanske ett Yamaha) kan det vara klokt att spraya förgasarrengöring i förgasarna så ev beläggningar lösas upp.

CRC förgasarrengöring:

Klicka här ...

Hur du använder den:

Klicka här ...

 

Kan kanske vara bra att ha tillgång till sprängskisser till din motor, som väl är ganska sällsynt, troligen finns det här:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

 

Välj Stern Drive, Show All, och i sista valet finns det några tänkbara V6 kandidater.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 juli 2007 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter strålande. Då jag har båten på land så kan det ta ett tag innan jag sjösätter för provkörning (regnar ju konstant här på västkusten)
Riktigt tack för länkarna. Min motor fanns där V6_4.3_YEMS (Stern Drive)
 
återkommer när det är fixat och jag fått prova i skön 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


bytte bränslefilter/vattenskiljare förut.
Bränslefilter nr2 som sitter på ingående ledning till förgasaren var lite konstigt (insatsfilter som man gör rent, inte byter). Med blotta ögat såg det rent ut men försökte blåsa genom det så gick det ej.
Tittade väldigt noga så kunde man se en beläggning på filterduken som liknade kalk. Så jag lade den i avkalkningsmedel 5min och sen sköljde och torkade, vips så kunde man blåsa lätt igenom det
 
filtret såg ut som ett litet rör ~4cm långt och ~1.5cm diameter
 
Har även beställt carbourattor cleaner som tyvär inte fanns på hyllan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörning idag utan något bra resultat. Skall ta isär förgasaren någon dag och göra rent grundligt, samt byta rotor/fördelarlock och kablar
 
Den sprayen som du rekomenderade Bosse fungerar den på en isärtagen förgasare för att ta bort beläggningar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CRC förgasarrengöring funkar både att använda utan att ta lös förgasarna (man sprutar in i insugen före och under gång - kolla i PDF filen jag gav länk till) och att lägga isärtagen förgasare i blöt för mer grundlig rengöring (och urblåsning med tryckluft helst).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 20 juli 2007 | 20:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är förgasaren sprayad och bytt rotor/fördelarlock
Och när jag grävde runt i motorrummet så ser jag att orginal bränslepump är bortkopplad och sitter där en liten elektrisk pump.
 
Så det känns som att den inte orkar ge så mycket som den behöver. Den skall först suga upp ur tanken sen genom bränslefilter innan bränslet kommer till pumpen.
Skall sätta bränsletrycksmätare på imorgon och se ifall den tappar trycket vid fullgas. Sen så kanske det är idé att ha en extra paralellkopplad pump eller koppla pumpen innan filtret 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Provkörning idag utan bra resultat.


Plockade isär hela förgasaren idag och det var MYCKET gegga lite vatten.Så nu blir det nog fart så fort man får tag i packning, förgasaren är en Rochester Quadrajet. (förmodligen samma som till vanliga bil chevrolet motorer)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu går det efter att förgasaren rengjord!

 

Dock så blev det andra problem när jag var ute :(

Körde ca 1 timma och sen på tomgång så nöp vattenpumpen, med följd att remmen fortsatte driva vilket resulterade i att bultarna gick av och pumpen lostnade

 

 

 

Senast ändrad av perman | 09 augusti 2007 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...