Talla 1 Postad 17 Juli , 2007 Hej där ute! Var igår ute på böljan blå och var efter en lång tur var ja på väg in till bryggan, och ungefär 30meter ifrån land så stannade motorn och alla mätare slocknade i panelen gick inte ens att köra runt startmotorn. Allt annat fungerade så som lod radio powertrim m.m. efter en liten koll konstaterade jag att säkringen i båtens elsystem till tändingen hade gått sönder.. den är på 20Ampere. Jag satte i en ny säkring och provstartade då fungerade allt igen, det gick bra att köra runt på startmotorn och den gick igång men när ja släppte nyckeln till tändläget så brann säkringen igen.. Någon som har varit utsatt för något liknande som kan ha något hum om vad det kan vara för fel??? Vill ut å åka!!! Motorn är en Vp 3.0 GS inombordare.. Båten = Glastron Se 177 Årsmodell på allt är -98Mycket tacksam för hjälp!! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 17 Juli , 2007 Hmm kan ju vara fler saker men det första jag kommer att tänka på är att kolla så det inte är överslag i tändningslåset. Om man har tunga nyckelknippor eller massa annat skrot hängande i tändningslåset tar de stryk av detta! Sitter ju lite bleck å stift där i. Om de lossar så kan de bli knepiga grejer. Brukar visa sig med svidda kablar bakom tändningslåset. Jag hade en gammal 240 en gång då fick jag byta tändningslås yngefär samma sympthom. Principen är ju samma på ett båt tändningslås. Bara en vild gissning. Senast ändrad av nutshell | 17 juli 2007 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 17 Juli , 2007 tack för ett snabbt svar! hade en fundering på det också.. det tändlåset som sitter är gjort i plast och har snurrat med runt några gånger så man fått snurra tillbaks det med jämna mellanrum.. är det någon skillnad om jag köper ett tändlås på mekonomen t.ex för bilar?Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 17 Juli , 2007 låter inte bra om det snurrat med runt. Låter som vi är det på spåret. Det skall fungera med ett bil tändningslås. kolla bara hur det andra är kopplat när du flyttar över. Tror du har 3 kablar en konstantström. En kabel för utskick till förbrukare när du vrir till tändning. Och en kabel för signal till startmotor. Var noga med att du inte kopplar start motor kabeln fel då bränner du startmotorn om den får konstantström. Tipps kolla om du hittar ett elchema på nätet till din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 17 Juli , 2007 ok ska ner å kolla får vi se om ja kan hitta ett tändlås som är lika som det som sitter.. är själv jäkligt kass på el så det var bra att du sa till om konstantströmmen.. köpte nyligen en ny startmotor... hehe Jag hör av mig om hur det har gått i sökandet! Tack sålänge!! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 17 Juli , 2007 No probs Detta fel kan ju vara anledningen till att du fick byta startmotor em gång. Om det har legat ström till startmotorn den medans motorn gått så blir det skit å pankaka. Lycka till. Mvh Nutshell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 18 Juli , 2007 Halloj! Har köpt ett nytt tändlås nu men jag är lite fundersam på vad en av beteckningarna för inkopplingen på ena stiftet betyder.. Det står ACC, vad betyder det? På de andra tre stiften står det: Bat, IGN, ST. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 18 Juli , 2007 ACC brukar vara det så kallade radioläget dvs ström till tillbehör men inte till tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 18 Juli , 2007 Ok tack för snabbt svar! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser