Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Talla

Elproblem!!! Hjälp!!!

Rekommendera Poster


Hej där ute!

Var igår ute på böljan blå och var efter en lång tur var ja på väg in till bryggan, och ungefär 30meter ifrån land så stannade motorn och alla mätare slocknade i panelen gick inte ens att köra runt startmotorn. Allt annat fungerade så som lod radio powertrim m.m. efter en liten koll konstaterade jag att säkringen i båtens elsystem  till tändingen hade gått sönder.. den är på 20Ampere. 

Jag satte i en ny säkring och provstartade då fungerade allt igen, det gick bra att köra runt på startmotorn och den gick igång men när ja släppte nyckeln till tändläget så brann säkringen igen.. Någon som har varit utsatt för något liknande som kan ha något hum om vad det kan vara för fel???  Vill ut å åka!!!

 

Motorn är en Vp 3.0 GS inombordare.. Båten = Glastron Se 177

Årsmodell på allt är -98
Mycket tacksam för hjälp!!

Mvh Johan

post-21406-1394235150,3698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm kan ju vara fler saker men det första jag kommer att tänka på är att kolla så det inte är överslag i tändningslåset.

 Om man har tunga nyckelknippor eller massa annat skrot hängande i tändningslåset tar de stryk av detta!

Sitter ju lite bleck å stift där i.

Om de lossar så kan de bli knepiga grejer.

Brukar visa sig med svidda kablar bakom tändningslåset.

Jag hade en gammal 240 en gång då fick jag byta tändningslås yngefär samma sympthom.

Principen är ju samma på ett båt tändningslås.

Bara en vild gissning.

 

 

 

Senast ändrad av nutshell | 17 juli 2007 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack för ett snabbt svar! smiley-smile.gif\
hade en fundering på det också..
det tändlåset som sitter är gjort i plast och har snurrat med runt några gånger så man fått snurra tillbaks det med jämna mellanrum..

är det någon skillnad om jag köper ett tändlås  på mekonomen t.ex för bilar?
Mvh johan 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter inte bra om det snurrat med runt.

Låter som vi är det på spåret.

Det skall fungera med ett bil tändningslås.

kolla bara hur det andra är kopplat när du flyttar över.

Tror du har 3 kablar en konstantström.

En kabel för utskick till förbrukare när du vrir till tändning.

Och en kabel för signal till startmotor.

Var noga med att du inte kopplar start motor kabeln fel då bränner du startmotorn om den får konstantström.

Tipps kolla om du hittar ett elchema på nätet till din båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ok ska ner å kolla får vi se om ja kan hitta ett tändlås som är lika som det som sitter.. är själv jäkligt kass på el så det var bra att du sa till om konstantströmmen.. köpte nyligen en ny startmotor... hehe 2.gif\
Jag hör av mig om hur det har gått i sökandet!


Tack sålänge!!  
Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

No probssmiley-smile.gif\

 

Detta fel kan ju vara anledningen till att du fick byta startmotor em gång.

Om det har legat ström till startmotorn den medans motorn gått så blir det skit å pankaka.

Lycka till.

Mvh

Nutshell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Halloj!

Har köpt ett nytt tändlås nu men jag är lite fundersam på vad en av beteckningarna för inkopplingen på ena stiftet betyder..

Det står ACC, vad betyder det?


På de andra tre stiften står det: Bat, IGN, ST.
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ACC brukar vara det så kallade radioläget dvs ström till tillbehör men inte till tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...