Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
asene

fel på start relä

Rekommendera Poster

hej min farsa har köpt sig en ryds 18 gt nånting och det sitter en .mercury motor inombordare på 140 hästar i den. men nu vägrar den starta. var kan man få tag i ett start relä till en .mercury motor i sthlm???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte den en vanlig startmotor? Då är det antingen startnyckelströmbrytaren, solenoiden på startmotorn, kugghjulet på startmotorns axel som rostat fast eller startmotorns kol som är felet. Jag tvivlar på att det finns ett startrelä på den motorn, men jag kan ha fel.

Senast ändrad av HenrikGbg | 17 juli 2007 | 11:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kna starta båten genom att använda tex en skruvmejsel. har iallfall fått tag på ett relä nu =).. är väl bara å testa. de gamla relät klickar så de komemr ju el fram ju..  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du hade rätt de va en solenoid men har iallfall fått tag på en sådan och ska byta den =) tack för de snabba svaret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ändå att det INTE är något fel på solenoiden utan rost på axeln, och då kan inte solenoiden jobba som den ska. Ta loss startmotorn och se om du kan flytta det lilla kugghjulet längs med axeln eller om det är fastrostat. Spruta då på något lösande och vicka med en skruvmejsel så du får fram full rörelse, då funkar oxo solenoiden. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. men varför funkar de då om man använder en skruvmejsel???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, om axeln är rostig så kan inte solenoiden röra sig i axiell led så det blir kontakt mellan kopparbultarna där de grova ledningarna sitter fastskruvade. Solenoiden har ju en dubbel uppgift, dels skjuta fram kugghjulet till kuggkransen, och andra änden av elektromagneten ska bygla mellan ovannämda bultar, där som du med skruvmejsel kortsluter ock tar över brytarfunktionen. Jag borde ha en bild på startmotorn att visa så du kunde se funktionen, men det får gå utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok då förstår jag dig. men saken är den att redan efter 1 dag efter att vi köpt båten så funkade den inte men efter några försök gick den igång. har väl hänt 4 gånger och till sist funkade de inte längre. tror väl inte att den kan ha varit rostig då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva loss startmotorn och kontrollera då, det är ju bara 2 bultar som behöver lossas, passa då på att smörj axeln, det behöver i vilket fall som helst.Du kan ju ändå inte byta solenoiden utan att lossa hela startmotorn och sära på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...