Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
skorpion

Laga plastbåt / Hur mycket vågor tål en båt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en gammal sportmotorbåt på ca 5-6m från 60/70-talet som är ett hemmabygge av några bröder från Tänger som är en liten håla här i Dalarna.

Nu i våras fick jag lov att laga ett antal hål i båten. En stor spricka på ca 50cm och resten på några små centimeter som var väldigt små, men ändå hål. Jag hade då låtit båten ligga under hela vintern/halv våren, sedan slipade jag bort all färg ca 10cm runtom sprickan och därefter varvade jag med polyester(båtplast) och glasfiberväv.

Idag när jag var ute och åkte så gick båten väldigt trögt och jag förberedde mig för det värsta, nämnligen att det var hål igen. Även golvet buktade uppåt så det var nog ganska självklart vad som hade hänt. Vi fick upp båten litegrann på ett ställe så vi kunde se om man såg hålet och det var tydligen den gamla stora sprickan som hade gått upp igen.

Så vad ska jag tänka extra mycket på när jag nu ska laga sprickan igen? Hur länge måste båten torka?

Kan det vara så att vi har kört båten för hårt? Vi åker bara wakeboard och ring och speciellt när vi åker ring så korsar vi våra egna vågar som smäller rakt in i undersidan på båten, är det dumt att göra så, eller ska båten klara det tror ni?

Tackar för alla tips och råd jag kan få.

MVH Niclas

Senast ändrad av skorpion | 16 juli 2007 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att plasta in en längsgående träregel som förstärkning över stället där sprickan uppstår. Det kanske blir svårt om du har dubbelbotten men det skulle nog hjälpa eftersom du verkar ha en svag punkt på båten just där sprickan uppstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxyplast och väv blir starkare (men dyrare) än polyesterplast och matta.

Ta bort den gamla lagningen, slipa rent, torka rent med aceton, torka ut med byggfläkt tills det är helt torrt. Plasta sen med epoxyplast och väv ett antal lager så blir det nog tillräckligt starkt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag nästan lagat klart båten, bara en evntuell målning kvar.

Vad ska man måla med, har hört något om gelcoat, men vad är det och behöver man det? Stämmer det att glasfibern som är sammansatt med polyester inte är helt vattentät?

Jag kunnde inte hitta något som hette något med gelcoat på när jag skulle kika efter det igår, vad kan det heta annars?

Jag bryr mig inte så mycket om det estetiskt snygga

/Niclas

Senast ändrad av skorpion | 08 augusti 2007 | 18:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...