Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Daweliner

Startproblem

Rekommendera Poster

Hejsan.

Var ute idag med kidsen å lekte lite med min Bayliner. Senare så stannade vi till å badade och allt var frid å fröjd.......tills dess att vi skulle hem. Båtj..... vägrade att starta. Startmotorn gick runt utan problem men hon vägrade att tända. Inte ens att puff. Den har varit lite seg innan men alltid vaknat till efter fyra- fem sekunder. Full gas har varit ett måste innan.

Är det någon som har ett tips på var jag ska börja leta felet.

Motorn är en OMC 3.0 l 88 rs modell.

Glömde skriva att det är tur man har kompisar som också är båtägare. Vi blev bogserade till hamn av en Ocklebo Riviera modell äldre.:) Tack Kompis.

Senast ändrad av Daweliner | 17 juli 2007 | 14:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere idag igen och skulle meka. Provade att vrida om.....gissa vad som hände.... Helt otroligt, men den startade som vanligt. Tre sekunder sen tände den och gick igång. Tätt följt av några barnförbjudna ramsor från mig.

Har spånat runt lite på bryggsnack, och läst tipset att ge gas innan man stängde av motorn. Prövade detta och det verkade som en melodi för min motor.

Nu står batteriet på laddning, Och jag ska byta tändstift och kanske fördelarlock rotor. Behöver jag byta tändspolen med....??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag byttte jag tändstiften. med tanke på hur de såg ut så kanske det skulle gjorts tidigare. Efter bytet så startade den mycket lättare, med en gång. :) Känns som om problemet var enklare att lösa än jag först trodde. Ska vara nogrannare med servicen nästa år :) Hoppas på en solig sommar. Men jag väntar med att deklarera problemet som löst...:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aaaaaarrrgh. Det är inte sant....... Var ute idag. Nya tändstift å allt. Startade på ett kick när den var kall, så en kompis, barnen och jag tog en runda med ring å skidor. Sen tog vi en runda till en badö. En timme senare skulle vi hem igen, men motorn vägrade att tända. Inte äns med nya stift, startgas eller genom att hälla bensin i förgasaren hjälpte. Inte en tillstymelse att tända till. Det blev till att bli bogserade i hamn igen. Nu börjar det att bli pinsamt. Snälla någon, vad beror det på? det roliga är att imorgon (när den är kall) så lär den säkert starta igen. Men efter att ha kört den varm, och stänger av, så går den bara inte igång igen....

Jag har inte den blekaste aning vad det beror på.....?

Har någon varit med om något liknande problem?

Senast ändrad av Daweliner | 20 juli 2007 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den inte på startgas så har du helt klart ett tändningsproblem.

Tändspole som lägger av när den blir varm är ju inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett liknande fel på två bilar. De startar bra när de är kalla och går bra, men när jag skulle starta igen med varm motor så gick det inte, den fick ingen gnista. Det visade sig vara givaren som gav tändpulserna till fördelaren som slutade fungera när den var varm. Hällde jag lite vatten på sensorn (satt och läste av svänghjulet) så startade den igen på en gång. Jag har hört andra ha samma fel på sensorer. Kanske du har en sensor som sitter när svänghjulet och ger tändpulser till fördelaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Jag ska genast byta den.(tändspolen alltså) Undrar om det måste vara en speciel till just min motor, eller om det går med vilken som helst.

En sensor vid svänghjulet........ Jag är ledsen, men jag är inte så haj på motorer, tyvärr. Men jag ska leta lite.. :)

Tack för svaren.

Senast ändrad av Daweliner | 21 juli 2007 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha. då har jag bytt Tändspole, tändstift, fördelarlock, rotor, kondensator, brytare. Men lik förbannat så kvarstår problemet......Motorn startar lätt när den är kall. Det går till och med att stänga av å starta då. Men så fort den har blivit varmkörd, och avstängd i några minuter, så går det inte att få liv i den. Allt går runt, men den vägrar att tända. Inte ens med startgas. Jag börjar tycka att det här med båt är mycket överskattat....:) Har tagit med mig förgasaren hem för att rengöra, men det e mest för att lugna mig själv. Snälla någon. Vad kan det bero på.... Var ska jag leta mer? Å vad kostar en ny motor?       Skojar bara. :) 

Tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl kolkablar på den till stiften? Isåfall är det nog där felet är. Kolpulvret delar på sig ibland och ger ingen kontakt, så byt tändkablarna oxo om det är kolkablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...