Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
BjornF

Trög styrning - Bravo 3

Rekommendera Poster

Hej på er båtvänner,

Vet någon av er hur man smörjer styrningen på ett mercruiser Bravo III ?

Jag har bestämt mig för att göra något åt min alldeles för tröga styrning på min Sea ray 250 med Bravo 3-drev. Den är utrustad med både mekanisk och hydraulisk styrning. Först går det en vanlig teleflexvajer från ratten till aktern där vajern sedan går in i en hydraulisk Powersteeringenhet som i sin styr drevet. Först misstänkte jag att vajern skulle vara dålig men efter att ha lossat vajern från hydraulstyrningen kunde jag känna att den gick hur lätt som helst att röra. Alltså måste trögheten komma senare... När motorn går blir det mycket mycket lättare att styra än när den är av varför jag slår fast att power-styrningen funkar fint. Återstår då att fundera över hur lätt drevet låter sig styras i sin upphängning/sköld. Jag hittar ingenting om detta. Kanske är det så enkelt att det finns en smörjnippel någonstans?

Någon som kan tipsa mig i rätt riktning?

Mvh / Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl servo, är där olja i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar nog vara okey, det är ju så servon funkar motor igång lätt, motor stängd trögt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför du vill kunna svänga lätt med motorn avstängd - trolling med extramotor kanske? annars e ju funktionen som på bilen - smörjer du den styrningen med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, visst finns det olja.

Och, nej.. Jag vill inte kunna svänga med motorn avstängd. Problemet är att den är för trögstyrd även med motorn igång, (fast mycket mycket bättre). 

Ingen som vet hur man smörjer upp den leden?

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Please...

Jag gör ett försök att putta på den här tråden igen eftersom jag fortfarande inte har en aning hur jag skall gå vidare.

Frågeställningen är kort och gott:

Förutsatt att teleflex och hydraulstyrning funkar fint, vad är det som kan göra att ett Bravo 3-drev rör sig trögt i styrningen?

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BjornF,

Jag har en Mercruiser Bravo I - III verkstadshandbok i PDF om du vill grotta ner dig i. Kan ju vara lite kul läsning på kvällarna :)

Står rätt mycket i dessa verkstadshandböcker.

Vad vet jag om du hittar nåt som du kan prova.

Men som sagt, hojta till om du vill ha den.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut !

Jag kommer nog ha mycket nytta av en sådan verkstadshandbok även i andra ärenden. Behöver nog byta trim limit-givaren t.ex....

Tack Bossee, jag har mailat dig min adress.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag har samma problem med trög styrning. Fick du någon verkstadshandbok? Kan du i så fall skicka mig PDF en.

Har du fått ordning på den tröga styrningen ?

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag har samma problem med trög styrning. Fick du någon verkstadshandbok? Kan du i så fall skicka mig PDF en.

Har du fått ordning på den tröga styrningen ?

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv precis lagat min styrning, där var det teleflexkabeln som börjat kärva i änden mot drevet, provade att smörja den men det slutade med att jag fick byta hela kabeln.

Annars är det bara att lossa sprintarna för styrkabel resp. servokolv på styrpinnen från drevet och känna på alla delar var för sig för att upptäcka vilken som går tungt.

Har en bekant som också hade samma problem men där var det servokolven. Att själva drevet skulle gå tungt tror jag är långsökt...

Min gissning är styrkabel eller servokolv.

// Thomas

SeaRay 250 Sundancer -87 Mercruiser Alpha One

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...