Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Johan

Utombordarens installationshöjd.

Rekommendera Poster

Gäst Johan

I sommras värmenöp min gamla Mercury till förmån för naturen. En Mariner 20 år nyare renoverades upp och monterades på min Ryds Hajen (ca år 1975). Problemet var att jag får toksläpp när båten skall upp i plan, och jag tror att riggen på Marinern är kortare än på den gamla Mercuryn. Så jag undrar nu om någon har information om hur stort avståndet mellan motorns kavitations platta och båtens botten/köl? //Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ante

Antiventilationsplattan skall ligga i ens med båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, för svaret! Det var ju relativt enkelt! Och Antiventilationsplattan som du nämner är då som jag felaktigt nämnt kavitationsplattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst whiskyman

nä johan det du säger är rätt,har samma båt som du med lång rigg(50,8cm) kavitations plattan ligga precis med v-bottnen.inge vidare kul om du köpt en kort riggare om du har som ja lång rigg på båten för då är motorn ca 13cm för kort i riggen.mät din akterspegel så får du se hur lång rigg du ska ha,mät från mitten där motorn sitter sen rakt ner i v-bottnen.tror kort rigg ligger runt 37cm,får du nåra andra mått så ä de nått lurt gjort me din akterspegel men ja tror du har samma som ja har. 8) 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johnny

Det verkar som om din motor har för kort rigg i förhållande till båtens akterspegel. Det blir till att antingen köpa en ny båt eller en ny motor. Såvida du inte nöjer dig med att köra i trollingfart. ;-) kan trösta dig med att du inte är ensam om att göra det misstaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arghh, säger bara HELL ON EARTH! Ni har helt rätt.. Ok, nu ser jag en mycket intensiv vår framför mig. Jag tror inte att en ny motor blir aktuell. Utan nu är det till att komma på en lösning.. Tror ni att någon av dessa alternativ kan vara något? 1. Svetsa ihop en form av extern upphägning av rostfritt stål som man monterar på den befintliga akterspegeln i rätt höjd för motorn? 2. (hmm)... Jacka ur det befintliga uppstickande kanten som motorn idag hänger på så att man kommer ner ca 10 cm.. (Det har jag mätt upp) och sedan plasta till kanten och stålbesko den igen? 3. Vad kan en begagnad 4 takts LÅNGRIGGARE 50-60 hkr kosta idag? :-) Känner just nu att svettpärlorna kommer, men fan, kan vi resa till månen skall man nog kunna få till detta också! //Johan :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst erik

1. Svetsa ihop en form av extern upphägning av rostfritt stål som man monterar på den befintliga akterspegeln i rätt höjd för motorn? Har du tillgång till material och kan svetsa i rostfritt så bör det gå att göra någon konstruktion. Har själv gått andra vägen och höjt akterspegeln på min båt med en konstruktion av rostfritt. Det fungerar aldeles utmärkt, bara du gör det bra så håller det garanterat! Kan dock väga en hel del, iaf med så tjockt gods som jag använde. /Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst whiskyman

de va ju inte kul direkt johan,ja tycker inte du ska såga ur aktern utan försök finna en med lång rigg istället för så där jätte många med kort rigg har inte ja sett på nätet,oftast är dom gamla dom man finner.och montera motorn på en bracket på akterspegeln tror ja inget på,vi har ju samma båt o på min tycker ja det är bökigt som det är om man ska göra nått med motorn ute på sjön och med bracket så hamnar motorn ännu längre bak,så byt motor tycker ja. lycka till.§ micke § :-( :cry: :-? :-) :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Med anledning av frågan. Vid kavitation uppstår gasblåsor alldeles i närheten av propellern. Detta sker i princip alltid om propellern inte är mycket stor och går med lågt varvtal. De flesta fritidsbåtar körs alltså med kaviterande propeller. Ventilation kallas fenomenet då luft sugs ned från vatten till propeller. Plattan på drevet är till för att skydda propellern mot ventilation, men för hindrar på intet sätt kavitation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det gjort. Jag byggde en Hi-jacker av 10 mm aluminium-profil som jag sedan monterade 8 cm ner på akterspegeln. Sedan bultade jag fast motorn på profilen. Detta tog ca 10 timmar att göra, med blod svett och kanske en tår av lycka när det var klart. Reslutatet blev en mycket hemlig Ryds hajen med en sänkt motor, klar tuff får jag säga.. Hur gick det då? Jo, jag sjösatte igår vid 20 tiden och var mäkta nervös när jag taxade ut ur hamnen, väl ute ur hamnen drog jag på, båten drog direkt upp i plan och accelererade till vid full fart ca 27 knop (trycklogg). Helt grymt faktiskt, med tankte på att det bara är en 50 hkr Mariner på båten. Nu kom test nr. 2, kurvtagning. Jag ligger i max fart och börjar svänga, och jag uttrycker det så här: Den ligger som ett strykjärn i kurvorna.. Inte ett minsta antydan till släpp, båten lutade inte ens... Den svängde som en jänkare... Dock skall erkännas att en mindre åtgärd måste fixas till nästa år, och det är att en del av upphängningen av motorn genererade ett mäktigt tvådelat vattensprut bakom båten, så det ser ut som om jag har en propeller som går 50-50% i vattenytan.. :-) Såg ganska tufft ut iofs... Detta tänkte jag åtgärda med en liten plåt som kommer att pressa bort vattnet en bit så att vattnet ej kommer i kontakt med nedskjutande motordel.. ( svårt att förklara men en smal sak att fixa). Så allt är frid, och fröjd just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse

Det tvådelade vattensprutet som jag brukar kalla änglavingar får du bort om du höjer motorn lite grann ca:1-2cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj! Det ante mig, upp 1-2 cm, jisses,det är då inte gjort i en handvändning kan jag lova! Får ta mig en rejäl Whiskey och fundera på ditt förslag! :lol: //Youth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna bulta fast motorn längre upp bara? Eller måste den ha stöd direkt mot akterspegelns kant?? Funderar på detta själv om jag inte får tag på en kortriggad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst örnvik 450

Jag undrar det,,i instruktions boken till min 30hk tohatsu-2003 står det att kavitationsplattan skall vara mellen 30-50mm under botten på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...