solstace 0 Postad 16 Juli , 2007 Hej, Har precis köpt min första båt och har letat lite kring trådarna här på maringuiden beträffande målning av båtar men inte riktigt fått svar på hur man ska gå tillväga ändå. Jag har en Crescent 470 som jag tänkte börja med att måla om inuti. Vad för färg ska jag måla med? Vad måste göras? Räcker det med att tvätta rent med t.ex. aceton och sedan måla insidan med passande färg? När jag tar upp den till hösten tänkte jag låta utsidan få sig en omgång (eller kanske till våren), ska man slipa ned, måla med gelcoat, måla med topcoat = Klart ? Ber om ursäkt ifall detta skapar ytterligare en tråd i ämnet men som novis är det smått snurrigt med alla begrepp och val av färg etc. Tack för ett bra forum! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 16 Juli , 2007 Om den inte är väldigt, väldigt risig är det förmodligen bättre att tvätta, rubba o vaxa den, åtminstone utvändigt. Måla invändigt, javisst går det bra. Tvätta noga, tvätta en gång till o gärna en gång till, slipa lätt o måla på. Antingen enkomponentfärg (t ex International Toplac eller motsvarande, betydligt enklare) eller tvåkomponent (t ex International Perfection eller motsvarande, hållbarare). Gelcoat är det som tillverkaren har lagt på utvändigt på båten, den härdar inte ordentligt om luften kommer till, den används direkt mot formen. Topcoat är gelcoat som är uppblandad med vaxlösning för att den ska härda även om den inte ligger direkt mot formen. Ingendera vill du hålla på o måla med, det är en rätt tjock gegga. Om du nu inte kan få båten snygg med tvätt, rubbing o vax (går oftast, i värsta fall kan man få slipa lätt med ett fint papper på gelcoaten först) så går det att måla utvändigt med samma färg som invändigt, men det är rätt mycket jobb om du ska ha det snyggt. G. PSGlömde en sak, grunda helst först med en grundfärg av samma typ som slutstrykningsfärgen.DS Senast ändrad av GostaU | 16 juli 2007 | 15:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solstace 0 Postad 16 Juli , 2007 Klockrent, bra svar! Tack! Då ska jag börja med tvätt och målning på insidan, sen får vi se om krafterna räcker till utsidan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 16 Juli , 2007 Lycka till, berätta gärna hur det gick. O bilder är alltid kul.G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solstace 0 Postad 19 Juli , 2007 Absolut! Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser