AndersHj 0 Postad 16 Juli , 2007 Körde i helgen med min 2hk yamaha utomb. som jag har på en gummibåt. Den är ca 20 år och har gått väldigt lite. Alltid gått perfekt. Men!... igår så stannade den helt tvärt och var sedan totalt död.Jag kollade att bränslet (soppa i tank, slang in till förgasare, munstycket i förgasaren allt OK) jag monterade nytt tändstift men kollade samtidigt om jag fick gnista men någon sådan fanns inte.Alltså måste det vara tändningsproblem. Vad kan ha hänt? Tändspole? Brytare? Finns kondensator?Någon som har ngn idé eller erfarenhet av dylika problem.Mina två barnbarn (bor i England) kommer hem till morfar&mormor om en vecka och dom blir mycket lessna om dom inte får tillgång till gummibåten med motorn.Hoppas på tips/råd.Morfar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Juli , 2007 Det kan ha kommit en liten metallflisa mellan magneten och spolen. Då blir det ingen gnista. Vanligt fel även på gräsklippare. När du sedan får gnista så kan du ha drabbats av otur och fått en plåt sprucken som sitter i många Yamaha, vet ej om din motor har en sådan. En sorts backventl mellan kanalerna och vevhuset. Utan den går inte motorn.Men kolla soppan igen och att det inte är vatten på botten på förgasarn, flottörhuset. Lycka till.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser