Rohden 0 Postad 15 Juli , 2007 Har precis köpt en Mercury 20hk -67 som flödar över när man klämmer blåsan. Ska det vara så? Och vad ska det vara för tändstift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 16 Juli , 2007 Pillade isär flotör nålen idag och såg att i botten på munstycket satt det en gummipackning istället för ett ordentligt koniskt säte. Ska det vara så, när jag pillade med moped förgasare så var det alltid metall mot metall i nålen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2007 Hej, Kolla om du hittar din modell här och kolla på sprängskisserna (Carburator = förgasare): http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000001&path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Zooma in i bilderna/sprängskisserna så ser du tydligare sen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 16 Juli , 2007 Jupp, satt en packning där. Aldrig sett förut. Vart köper man delar till en sån gammal motor, gärna runt göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juli , 2007 pacningen är inte en packning utan toppen av gummi på nålvewntilen, bara att byta och handla nytt och det ska vara med gummitopp för att täta bättre på den tunna och kassa soppan, marinshopen har säkert nålventiler hemma och du har det nästa dag i ett brev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2007 Eller Marinhallen kan ha också det du behöver http://www.marinhallen.se /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 16 Juli , 2007 Snyggt, provar imorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 17 Juli , 2007 Ringde Marinshopen, ny nålventil 155 pengar. Inte mycket att bråka om hade förövrigt det mesta till motorn, bra att veta Många tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Juli , 2007 Troligen stämmer inte nivån med nytt säte och ventil så var noga när du ställer flotörnivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 19 Juli , 2007 Alright nya nålen är tät och fin, svår startad och ingen tomgång smäller och lever fan. Det enda jag gjort är att rensa förgasaren och ny nål. Ställde luftskruven som den stod dvs ett varv ut, även skruven uppe på fuggen ett varv ut. Flotör nivå? på raggarbilen lossar jag en skruv och justerar tills bensinen nästan skvätter ur hålet, båtmotor vet ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juli , 2007 Nä det är ju ingen holly på en båtmotor, håll förgasaren uppoch ner soppa slang i munnen och blås och se när den tätar ofta brukar det finns en gjut skarv på flotören och denna ska ligga nästan i linje med förgasardelningen men vill du ha en motor som inte sotar eller flödar så lätt om det går sjögång och den går på lågvarv så lägg till minst 2-3 mm på måttet. blir det för lite nivå blir det svåtstaretat och inget funkar som det ska tjuvstopp mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 22 Juli , 2007 Hålla upp och ner och blåsa? hur ska jag då se, eller vad ska jag se? Hur det än är så startade den och gick rätt hyffsat när den flödade över, men nu när den inte gör det längre så är den helt kass. VAD GÖRA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juli , 2007 håll förgasaren upp och ner när skarven på flotören sammanfaller med skarven på förgasarhuset har du iallafall inte för låg nivå, flotören måste täta utan att den behöver bottna i toppen på flotörhuset. För finliret är det lättare att be någon visa dig hur en förgasare är tänkt att funka, vill du ändå prova stoppa sopa slangen i munnen och blås samtidigt du håller förgasaren upp och ner. ang ragarbilen vill du finlira där se till att nivån är en bit under nivå pluggen , sen efter detta ställer du om allt. skillnad kommer synas på co mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 23 Juli , 2007 nikitalord glömde berätta att du tar bort flotörhuset och håller förgasaren uppochner, blås i bränsleslangen samtidigt som du lyfter sakta på flotören, notera var flotören befinner sig när det börjar gå att blåsa, justera flotören tills det går att blåsa efter nikitalords beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 23 Juli , 2007 Begriper ändå inte, om jag vänder den upp och ner och tar loss locket till flotören så ramlar ju hela skiten i backen. Så här ser förgasaren ut http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 45104&ivar=images/MERMAR/45104/7.png&inbr=434&bnbr=5&bdesc=CARBURETOR ASSEMBLY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2007 Ha, har du någon moppe förgasare på båten trodde det var den något nyare modellen men häll ner lite soppa genom slangen tills det inte går mer och öppna sen förgasaren och kolla nivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 23 Juli , 2007 Som sagt en -67a, bara 40år ung Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Juli , 2007 Hej, Kanske du kan hitta några tips på justering av flottören här: http://www.maxrules.com/carbindex.html 1966 and newer T ex Pressure Type Carbs...........Cleaning, Inspecton, Re-assembly, Float Adj /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rohden 0 Postad 31 Juli , 2007 Det var en bra sida. Har efter många om och men provat motorn och den gick som en påse nötter, tills den orkade upp i varv då tände den andra cylindern också och det gjorde ju viss skillnad. Så den går helt enkel på en cylinder på låga varv, det kan ju förklara start svårigheter också. Vart ska jag börja, brytare, kondensator, tändspole? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser