Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
faber

Tips på båt till två riktiga gröngölingar

Rekommendera Poster

Hej allihopa. Såhär är det, jag och en polare tänkte fixa segelbåt till nästa sommar. Vi är bara 19 år, och har inte så mycket pengar. Vi behöver en lättseglad och lättskött båt. Den behöver inte vara vacker, men iaf ha plats nog så att fyra pers kan leva i den även om det blir trångt. Jag har tidigare varit fem pers i en H-båt, och det funkar ok enligt mig.

Jag har kollat på J17, Sunwing 20 och några till småbåtar.
Jag har haft hjälp av en mycket bra sida som heter www.sailguide.com där jag kunnat kolla upp båtmodellerna. Tyvärr finns inte J17 med, men det kanske är någon som har lite fakta om den här?

Vi kan båda segla någotsånär, och vi kommer att ha med oss riktiga proffs när vi köper båten och även på de första seglatserna, så det är inget problem.
Så, finns det några båtmodeller som speciellt rekommenderas utifrån kriterier som segelglädje, pris ( 15-20tkr tänkte vi oss ungefär), nybörjarvänlighet,ruff-utrymme, utseende, lättskötthet, osv? 
Jag är mycket tacksam för alla svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Marieholm Seacat, finns 7 st på blocket. Annars så finns ju solingen som en möjlighet, då kan man averka stora distanser och få mer seglingsglädje, men får då tälta iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Oj det finns några att välja på. Ta en titt på blocket

Men ett tips sa du.. Lättseglad och lättskött och max 20 papp

Tja Triss finns i olika modeller och innom eran prisgräns

Sen så finns det en båt som heter sheriff ( tror jag att det stavas)

Dom här båtarna inte har den senaste utrustningen å en del kanske behöver rustas upp och kojplatser kanske det bara finns 3-4 st.

Men man kan göra kap, vi gjorde ett.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ruff behövs i allafall, så solingen får nog gå bort. Jag har tittat på blocket en hel del och det finns mycket båtar i rätt prisklass där!

Det känns som att det finns en kategori av ungefär likadana småbåtar, Stortriss, Magnifik Midget, Albin57, Albin Viggen, Ohlson 22, osv. Är det någon av dessa båtar på mellan 18-21 fot som är överlägsen de andra på nåt sätt? Förresten finns det en möjlighet att vi kan lägga ut lite mer, säg kanske 25 papp, eftersom vi eventuellt har en till intresserad med i projektet.

Och J17 finns ingenstans att hitta information om, det är irriterande eftersom det ligger en snygg J17 på blocket för bara 13.000.

Edit: Jag hittade en seacat på blocket, fan vad snygg den var om man jämför med till exempel stortrissen.

Senast ändrad av faber | 16 juli 2007 | 11:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu lutar det nog åt Seacat eller kanske Albin Viggen, fast den vet jag inte så mycket om. Jag gillar att Seacaten är 6.35m istället för runt 5.5 som många av de andra är. Dessutom ser den mer ut som en båt. Finns det några nackdelar jag bör känna till med seacaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kan inte annat än att rekommendera Sunwind 20. Även om Seacaten är 6.35 lång så är den väl bara 1.95 bred och dessutom ganska låg, dvs utrymmet är inget vidare. Bredden spelar väl så stor roll som längden. Sedan kan man väl inte precis påstå att det är fantastisk komfort i Sunwinden heller, men 6.00 * 2.45 känns i varje fall betydligt större än 6.35 * 1.95. Sunwinden en väldigt trevlig seglare, även om den inte är så snabb som tex Curt Gelin påstår i sin testbok. Dessutom är den nog den absolut tryggaste seglaren i sin storleksklass , tillsammans med havsfidran, när vinden börjar pipa i och vågorna reser sig. En mindre kuling känns inte jättedramatisk i en Sunwind. Man snålade inte på plasten när man byggde Sunwind 20, allt känns väldigt rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl säga så här. Det beror lite på vad du är ute efter? Segla å ha skoj eller segla och festa runt.

Håller med Puffin. Lita smalt med 1,95, fast å andra sidan så kanske båten seglar och kryssar bättre? Vi valde våran båt (Triss Magnum) tack vara att den hade bra utrymme i ruffen (2,40 bred), högt fribord och säker i sjön om det skulle blåsa upp och 4 fulllängdskojor. Nackdelen är väl att det inte är ståhöjd i ruffen. Men å andra sidan så har du en utmärkt utsikt när du sitter i sittbrunner och seglar.

Men det är dina/era behov som ni skall titta på å kanske en Sunwind 20 passar er?

Jo ett litet tips bara när ni skall dela på en båt. Skriv ett papper emellan er på hur båtan skall skötas, hur ni skall fördela kostnaderna, vem som betalar om något går sönder när någon är själv ute å inte minst. Om ni inte kan komma överens och blir ovänner hur båtan skall fördelas eller säljas mm. Vi gjorde detta och öppnad ett gemensamt bankkont där vi avsätter en summa pengar varje månad för större inköp. Så slipper ni väldigt många problem OM det skulle inträffa något

Senast ändrad av velum_navia | 16 juli 2007 | 23:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunwind säger du? Jag har inte hittat någon på blocket än så länge så jag vet inte vad de kostar, men det låter ju bra att ha lite mer utrymme i ruff och sittbrunn. Frågan är om inte Sunwinden är långsammare än seacaten?
Det är jättebra med båtar som är robusta och tål vind bra eftersom vi lär göra en del misstag sådär i början.

Både Sunwind och Seacat är två bra alternativ verkar det som. Jag ska prata med en del storseglare inom familjen och höra vad de har för åsikter.  
Angående det där med att skriva papper så tror jag att vi kommer ha ganska klara regler på vad som gäller, men vi kanske inte skriver ner dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag är en motorbåtsägare som just börjat pröva på lite segling och är även nybliven ägare till en Sea Cat. Det lilla jag har seglat så tycker jag att den är ganska rolig segla och sittbrunnens storlek är lagom stor. Ruffen är dock inte direkt världens största men helt ok för 2 pers. Även fast det är 4 kojplatser så är det kanske inget jag rekommenderar för längre semestrar. Packningen tar ju lite plats också. I övrigt så är det ju en billig och lätthanterlig båt som är enkel att masta på och av.

Mvh//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ni segla i sthlm så dra ett mail eller så.. Jag är 26, känner en del folk både uppåt och nedåt i åldrar som seglar.. Ibland en partyhelg på Utö, ibland längre eskader och ibland kappsegling efter förutsättningarna.

Satsa på en båt ni har råd att lägga massa extra på. Det är bättre att ha rätt mkt över än att köpa en större/dyrare båt för slantarna. Oavsett vad man tror så vill man alltid ändra massam, och det kostar. Nu rä det inte så farligt på så små båtar, men är ni 19 och vill ha ett liv utanför seglingen så är det nog klokt tänkt ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sheriff 600 är en bra nybörjarbåt... kostar vanligtvis ca 20000 och är mycket rymligare än exempelvis en stortriss eller de flesta andra båtar i denna prisklass. Köpte själv en sådan i ganska dåligt skick för ca 10000 för ett tag sedan. Sheriffen är ca 6,30 x 2.35, har 7.8delsrigg och väger straxt under ett ton. Båten har för sin storlek en stor sittbrunn och högt till tak i ruffen som har 3 st fullängdskojer, diskho, pentry och portapotti (åtminstone de flesta). (vet att det för nuvarande finns en sheriff på båtbörsen för 12000 lr nåt sånt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara skjuta in efter att ha läst i tidigare inlägg att storleksskillnaden mellan en stortriss och och ohlson22 är mycket påtaglig, särskillt invändigt (en ohlson22 väger mellan 3 och 4 ggr mer bla..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohlson 22, mycket bra båt och rymligare än man tror. Ägde själv en sådan ett tag, var mycket nöjd.

Bra båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja säger bara en sak: Magnifik Midget! släpp alla tankar på någon annan båt! finns en på blocket just nu för 10 papp, den är 7m lång, 2,12 bred och gåt 0,98 djupt.

jävligt trevlig båt. mycke trä inredning vilket ger en fruktansvärt trevligt atmosfär.

finns dock en nackdel och de är sittbrunnen som är lite för liten men de går absolut att leva med med tanken på vilken perfekt båt de är i övrigt.

hoppas ni hittar något bra.

Ha de bra 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja säger bara en sak: Magnifik Midget! släpp alla tankar på någon annan båt! finns en på blocket just nu för 10 papp, den är 7m lång, 2,12 bred och gåt 0,98 djupt.

jävligt trevlig båt. mycke trä inredning vilket ger en fruktansvärt trevligt atmosfär.

finns dock en nackdel och de är sittbrunnen som är lite för liten men de går absolut att leva med med tanken på vilken perfekt båt de är i övrigt.

hoppas ni hittar något bra.

Ha de bra 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade tråden av en slump och tänkte berätta hur det gick!

Vi köpte en monark 540 för blygsamma 9000 kronor. Inte mycket till inredning men stor inuti och trevlig att segla med. Vi fick tråkiga men funktionsdugliga segel och en pålitlig 2,5-hästars tohatsu.

Vi har haft jävligt kul med den i två sommrar nu. Det längsta den har seglats var 1,5 vecka, jag och min sambo. Det är nog den bästa semester jag någonsin har haft.

Jag kan rekommendera modellen som dagsseglare för nybörjare, men det faktum att den saknar inreding är lite tråkigt, speciellt vid längre turer. Nu har vi en cutlass 27a som vi ska till medelhavet med, så det gav mersmak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va roligt! Måste genast kolla vade en Cutlass 27a är för något.

Kan ni inte göra en hemsida så man får följa er tripp?

Och tack för informationen. Man undrar ibland vad det hände med alla nya antusiaster som sedan förvinner - det brukar nog vara inget så det är extra kul när det faktiskt blev seglings-kärlek!

Senast ändrad av ciaraud | 25 oktober 2009 | 07:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog liksom många andra här på forumet satsa på en Olson 22, den ger mycket båt för pengarna. Eller så skjuter ni till lite pengar och köper en Monark 700 Miniton. Info om den båten finner ni bl.a på  www.monark700.com

Senast ändrad av Stream | 27 oktober 2009 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs gärna trådarna  innan ni svarar. Den är flera år gammal och de tog upp den igen för att berätta vad de köpte för båt 2007 då tråden skapades

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...