Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Skobedo

Guide till farleder och sjömärken

Rekommendera Poster

Finns det någon guide på internet hur man beter sig på sjön när det finns farleder och sjömärken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns det, sjöfartverket bland annat.

men det är lika bra att du tar följande länk på allvar.

Billigare försäkring, säkrare på sjön och VÄLDIGT mycket information du

garanterat önskar att du hade när du sitter i skiten.

http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1031948

Om du kommer till framsidan klickar du på utbildningar.

Senast ändrad av apics | 15 juli 2007 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade hem demoversionen av interaktiva utbildning och testkörde den. Verkade rätt så bra faktiskt för en som är så pass grön med stora båtar. Är det någon som har köpt hela versionen som kan recensera den! Tycker 950kr låter lite mycket det kanske är värt pengarna! Alla synpunkter är av intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju självstudier och den tar upp saker du behöver och saker du inte behöver och ja den räcker till för att du ska klara ett prov.

Ett enkelt svar är att du kan plugga in den i burken och lära dig allt du behöver veta för att framföra segel & motorbåt i farleder osv..

visst finns det saker du inte lär dig här också men ett förarintyg i botten att bygga vidare på är helt klart rätt väg att gå.

Idag (tyvärr) är klart för många ointresserade av att kunna saker som faktiskt är nyttigt att kunna på sjön och det som är ÄNNU värre är att många av dom är äldre personer över 30 som anser sig själva som proffs på sjön för att dom åkt båt hela sitt liv.

Jag har alltid undrat varför många av dessa som redan kan allt inte tar ett prov och klarar det galant? :) ioförsig så har dom snart inget val då det förhoppningsvis blir krav på båtkörkort.

Förövrigt finns kursmaterialet på diverse båttillbehörs butiker runt om i landet. glöm bara inte att köpa praktikpaketet också så du kan göra övningarna.

Jag har själv gjort kursen med detta som material och det är skönt att kunna göra det i stort sett vart som helst när man har tid..

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen så köper man kursen på nätet med självstudier, å då kan även frun lära sig lite sjövett! smiley-kiss.gif\

Men jag funderar på att gå en kurs i vinter hos ABF eller liknande, kostade 1600kr med lärarledd handledning! Vi får se hur det blir!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komvux har kört utbildningen fartygsbefäl klass VIII tidigare komvux=gratis utbildningen umfattar blandannat förarintyg VHF kustskepparen m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...