ferra 0 Postad 15 Juli , 2007 Hej, jag har en Mercruiser 4,3l Alpha One som har börjat uppföra sig knepigt på sistone. Cirka tre veckor efter sjösättning så gick motorn varm när jag låg i ca 3800 varv och marschade. Det konstiga var att tempmätaren inte indikerade på något var fel. När sedan motorn svalnat lite så testade jag att puttra lite för att sedan öka till ca 3200 varv och då var det som normalt igen.. Inte ett tecken till att bli varm alls. När jag sedan körde hem så kände jag med jämna mellanrum på limporna och dom var normalvarma hela tiden. Efter detta så har motorn varit som vanligt igen ända tills förra veckan. Efter att ha puttrat ut ur hamn och fått upp normal motortemperatur så drar jag upp båten i plan och ligger i ca 3200 varv. Då börjar temperaturmätaren att gå ner mot kallt för att sedan gå upp igen till normalt. Jag saktar genast ner och känner på limporna och känner att SB limpan är het medan BB limpan är normal. Medan jag ligger där på tomgång så svalnar limpan igen. Så jag testar igen att dra upp den i plan och upptäcker återigen att mätaren börjar pendla vid 3200 varv och SB limpan blir lite varmare. Ligger jag i 3000 varv så är allting normalt. Mätaren OK och limporna OK. Så frågan är ju vad som är fel!? Impeller? Termostat? Limpor? Förra året renoverades motorn och det sattes dit nya limpor mm. Impellern byttes oxå ut. Någon som har en aning? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferra 0 Postad 16 Juli , 2007 Någon som har en idé vad som kan vara fel??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 16 Juli , 2007 Vid termostathuset finns två plastkulor som reglerar flödet till limporna, nån av dom kan ha hakat upp sig? Eller så har du någonting som flyttar på sig i nån kylkanal tex bitar från en trasig impeller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferra 0 Postad 16 Juli , 2007 Jag har nu bytt termostat, men det är samma problem. Dvs mätare får fnatt så fort jag kör fortare än 3100 varv. Samt att SB limpan blir varmare. Fattar inte att mätaren får spel när det inte är något fel på termostaten.. Dock märkte jag nu att SB limpan vart varmare även när jag stod på tomgång vid bryggan innan jag åkte iväg, men när jag puttrade ut i ca 5knop så blev den normal igen. När jag kom till bryggan igen så låg ja på tomgång ett tag och tempen var helt OK i bägge limporna. En annan sak jag upptäckte var att kylslangen till SB limpan är varmare än vad kylslangen till BB limpan. Så jag börjar misstänka att det helt enkelt är nå galet m SB limpan. Men varför börjar den kärva nu när man haft båten i sjön sen 2 maj? Man tycker ju att den borde blivit het redan från dag 1 ju... Jag testade även att ta bort kylslangen som kommer från drevet för att kolla flödet, och jag tyckte då det kom rejält m vatten.. Så då bör ju det inte vara något fel på impellern väl? Men varför går inte summern igång!? Den ska väl varna om motorn blir varm? Den tjuter när jag startar, så den bör väl fungera. Fast motorn hinner kanske inte bli varm heller? Bara SB limpan. Följd fråga, är det svårt att demontera en limpa? Något man ska tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferra 0 Postad 18 Juli , 2007 Är det svårt att ta loss en limpa på en Mercruiser? Något som man ska tänka på? Vågar man göra det med båten i sjön eller är det lika bra att ta upp den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Juli , 2007 Det är normalt att styrbords limpa blir några grader varmare än babord - dock ska den inte bli mer än ljummen. Det är inte svårt att montera bort en limpa och det kan normalt göras med båten i sjön. Tempgivarna till både temperaturmätaren och summern sitter på termostathuset, så en halvtaskig limpa kommer inte att ge larm innan den har överhettat motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 18 Juli , 2007 lossa slangen till limporna och blås och se om du upplever stor skillnad i flödet. hur gamla är limporna?är den söt eller saltvatten kyld motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferra 0 Postad 19 Juli , 2007 Det är en sjövattenkyldmotor, den ligger i bräcktvatten så salthalten är inte hög. Kanske dum fråga, men hur ska ja blåsa menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellsoderberg 0 Postad 23 Juli , 2007 Jag har haft ett liknande problem med min Mercruiser 5,7 l. Det var impellern som var kass och det skapade en ojämn kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser